Χριστουγεννιάτικα ψώνια – μπελάς ή διασκέδαση;

Η εύρεση του ιδανικού δώρου μπορεί να γίνει μια εύκολη, ξέγνοιαστη και οικονομική διαδικασία

Άγια νύχτα, ήσυχη νύχτα… Κάθε άλλο, ειδικά όταν φτάνει η στιγμή για την αναζήτηση δώρων. Οι Έλληνες αγαπούν το μοναδικό πνεύμα των Χριστουγέννων, αλλά τα εορταστικά ψώνια δεν φαίνεται να είναι μία από τις πλέον ξεκούραστες εμπειρίες για αυτούς. Από τη μία, εστιάζουν στην εύρεση των πιο ξεχωριστών δώρων, από την άλλη, έχουν στο μυαλό τους να μην βγουν εκτός budget κατά τις αγορές της τελευταίας στιγμής. Αυτές και άλλες παρεμφερείς έγνοιες κατατάσσουν τους Έλληνες ανάμεσα στους πλέον αγχωμένους κατοίκους στην Ευρώπη – σύμφωνα με την πρόσφατη σχετική έρευνα από την PayPal και την Kantar Millward Brown. Περίπου τα δύο τρίτα των Ελλήνων εκφράζουν την ανησυχία τους για το πως να κρατήσουν τον προϋπολογισμό τους εντός ελέγχου. Υπάρχει άραγε τρόπος να κάνουν τα εορταστικά ψώνια τους με πιο οικονομικό και εύκολο τρόπο, και να απολαύσουν αληθινά τη γιορτινή ατμόσφαιρα;

  • Το 20% των Ελλήνων αισθάνεται άγχος ή πίεση που σχετίζεται με τα χριστουγεννιάτικα ψώνια
  • Το 61% των Ελλήνων φοβάται μήπως υπερβεί το διαθέσιμο budget
  • 7 στους 10 Έλληνες επωφελούνται από τις καλύτερες χριστουγεννιάτικες προσφορές σε ηλεκτρονικά καταστήματα

 

Η έρευνα “Christmas Shopping Inconveniences” διεξήχθη με τη συμμετοχή άνω των 10.000 ατόμων από 10 ευρωπαϊκές χώρες. Μια αναλυτική παρουσίαση μας δίνει μια ιδέα για την συμπεριφορά και τα συναισθήματα που συνοδεύουν τους Ευρωπαίους κατά την περίοδο των εορταστικών αγορών.

 

Ειδικά την περίοδο των εορτών, όλο και περισσότεροι Έλληνες θεωρούν ότι η αγορά δώρων online είναι μια πιο ευέλικτη αγοραστική οδός. Έξι στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνουν ότι η online αγορά των χριστουγεννιάτικων δώρων κάνουν την αναζήτηση τους μια πολύ πιο διασκεδαστική, ανέμελη και λιγότερο δαπανηρή διαδικασία. Οι εν λόγω ερωτηθέντες επεσήμαναν τα πολλά πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών: είναι εύκολο να εντοπίσεις ελκυστικότερες προσφορές (74%), καθώς και μοναδικά, δυσεύρετα ή και μη διαθέσιμα είδη στη χώρα μας και βέβαια, δεν ξεχνάμε τη δυνατότητα να αποφύγεις τα πολυσύχναστα καταστήματα (82%) τις τελευταίες δύο εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα, κατά τις οποίες όλος ο κόσμος συνωστίζεται έξω στους δρόμους για ψώνια και βόλτες.

Στα μάτια των Ελλήνων, οι οποίοι για συγκεκριμένους λόγους δεν απολαμβάνουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια όσο θα ήθελαν, οι αγορές στο Διαδίκτυο φαντάζουν ως ένας τρόπος για να εξοικονομήσεις χρόνο (77%), αλλά κυρίως και χρήμα, καθώς έχεις τη δυνατότητα να προμηθευτείς ένα ξεχωριστό υπέροχο δώρο από το εξωτερικό στην καλύτερη δυνατή τιμή (79%). “Είναι, επίσης, ευκολότερο να διατηρήσεις τον έλεγχο των εξόδων και να μην παρασυρθείς σε περιττές αγορές, αφού αναζητάς συγκεκριμένα είδη, αντί να βρίσκεσαι περιτριγυρισμένος από δεκάδες κραυγαλέες προσφορές σε ένα κατάστημα ή σε ένα εμπορικό κέντρο”, αναφέρει η έρευνα.

Η αναζήτηση των δώρων δεν είναι ποτέ μια εύκολη υπόθεση

Οι περισσότεροι άνθρωποι λατρεύουν τις γιορτές, και στην Ελλάδα πρόκειται όντως για μια αγαπημένη και χαρούμενη εποχή, λόγω της τοπικής κουλτούρας και νοοτροπίας. Παρά τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, οι Έλληνες εξακολουθούν να επιδιώκουν την αγορά ενός όμορφου δώρου για τα συγγενικά και φιλικά τους πρόσωπα, διαθέτοντας περίπου 240 ευρώ συνολικά (ο ευρωπαϊκός μέσος όρος αγγίζει τα 340 ευρώ). Το γεγονός αυτό διαφαίνεται στα αποτελέσματα της έρευνας, η οποία εκτιμά ότι τα χριστουγεννιάτικα ψώνια προκαλούν άγχος στους δύο στους δέκα Έλληνες, ενώ η αναζήτηση των δώρων είναι μια συγκεκριμένη πηγή ενόχλησης για το 68%. Πρόκειται μάλιστα για το υψηλότερο ποσοστό ανάμεσα στους ερωτηθέντες Ευρωπαίους, όπου ο μέσος όρος κυμαίνεται στο 57%. Αρκετοί λόγοι υφίστανται για αυτά τα μάλλον αρνητικά συναισθήματα.

Ένα ξεχωριστό δώρο ή ένα περιορισμένο budget;

Πρώτα από όλα, οι Έλληνες δίνουν μεγάλη σημασία στη μοναδικότητα των δώρων. Το 47% ανησυχεί για την εύρεση του πλέον κατάλληλου δώρου και το 51% αγοράζει δώρα από μικρούς εμπόρους, καθώς συχνά διαθέτουν ασυνήθιστα και ξεχωριστά είδη. Εντούτοις, ενώ οι Έλληνες επιθυμούν να προσφέρουν στους αγαπημένους τους κάτι αληθινά προσωπικό και σπανίως καταφεύγουν σε τετριμμένες ή κλασικές επιλογές (27%), η νοοτροπία της ‘τελευταίας στιγμής’, σε συνδυασμό με την οικονομική κατάσταση και τους αργοπορημένους μισθούς, αναγκάζει το 80% να κάνει τα ψώνια του λίγο πριν την ‘αντίστροφη μέτρηση’, το τελευταίο μόλις δεκαπενθήμερο πριν από τα Χριστούγεννα, ομολογουμένως την πιο φορτωμένη εποχή της χρονιάς. Παρόλο που το 62% προτιμά τελικά την επίσκεψη στα φυσικά καταστήματα, το μποτιλιάρισμα στους δρόμους και οι δρόμοι με μεγάλο συνωστισμό προκαλούν δυσφορία στο 59% των ερωτηθέντων, ενώ το 49% ενοχλείται από την νευρικότητα και την αγενή συμπεριφορά των υπόλοιπων πελατών σε καταστήματα. Και στο κάτω-κάτω, η αγορά των δώρων για συγγενείς και φίλους δεν είναι ο μοναδικός ευχάριστος ‘μπελάς’ των γιορτών. Υπάρχουν ένα σωρό άλλα πράγματα με τα οποία ασχολούμαστε οι περισσότεροι: η καθαριότητα του σπιτιού, το μαγείρεμα, τα οικογενειακά τραπέζια και οι διάφορες προσκλήσεις – και η λίστα δεν έχει τελειωμό. Όλα αυτά χρήζουν σωστού και έγκαιρου προγραμματισμού, προκειμένου μάλιστα να αποφύγουμε τα άσκοπα έξοδα. Ο φόβος της όποιας σπατάλης και ό,τι έχει να κάνει με τα οικονομικά απασχολεί το 75% των Ελλήνων, ενώ το 61% φοβάται μήπως υπερβεί το διαθέσιμο budget. Μόλις το 27% παραδέχτηκε ότι δεν ανησυχεί για τα χρήματα και τα αντίστοιχα έξοδα. Το 58% κάνει χρήση πιστωτικών καρτών και το 24% χρησιμοποιεί PayPal, ένα σημαντικό ποσοστό που δεν διαφέρει πολύ από τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Η λύση για τυχόν υπερβολικά έξοδα βρίσκεται στο διαδίκτυο

Κι όμως, υπάρχει τρόπος να αγοράσει κανείς υπέροχα δώρα σε καλές τιμές. Έξι στους δέκα συμμετέχοντες στην Ελλάδα δηλώνουν ότι η online αγορά των χριστουγεννιάτικων δώρων κάνει την αναζήτησή τους μια πολύ πιο διασκεδαστική, ανέμελη και λιγότερο δαπανηρή διαδικασία. Οι εν λόγω ερωτηθέντες επεσήμαναν τα πολλά πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών: είναι εύκολο να εντοπίσεις ελκυστικότερες προσφορές (74%), καθώς και μοναδικά, δυσεύρετα ή και μη διαθέσιμα είδη στη χώρα μας, και βέβαια, δεν ξεχνάμε την δυνατότητα να αποφύγεις τα πολυσύχναστα καταστήματα (82%) τις τελευταίες δύο εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα, κατά τις οποίες όλος ο κόσμος συνωστίζεται έξω στους δρόμους για ψώνια και βόλτες.

Στα μάτια των Ελλήνων, οι οποίοι για συγκεκριμένους λόγους δεν απολαμβάνουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια όσο θα ήθελαν, οι αγορές στο διαδίκτυο φαντάζουν ως ένας τρόπος για να εξοικονομήσεις χρόνο (77%), αλλά κυρίως και χρήμα, καθώς έχεις τη δυνατότητα να προμηθευτείς ένα ξεχωριστό υπέροχο δώρο από το εξωτερικό στην καλύτερη δυνατή τιμή (79%). Είναι επίσης ευκολότερο να διατηρήσεις τον έλεγχο των εξόδων σου και να μην παρασυρθείς σε περιττές αγορές, αφού αναζητάς συγκεκριμένα είδη, αντί να βρίσκεσαι περιτριγυρισμένος από δεκάδες κραυγαλέες προσφορές σε ένα κατάστημα ή σε ένα εμπορικό κέντρο. Μάλιστα, το ίδιο το online shopping δεν αποτελεί πλέον μια περίεργη καινοτομία στη χώρα μας. Ήδη σήμερα, πέντε στους δέκα Έλληνες χρησιμοποιούν τις κινητές συσκευές τους για να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τα είδη που επιθυμούν να αγοράσουν, το 38% κάνει την έρευνά του με σκοπό να εντοπίσει τις καλύτερες τιμές online, ενώ το 21% θα πραγματοποιήσει εντέλει τις αγορές του μέσω κινητών.

 

«Ένα πράγμα που έχω μάθει σχετικά με την έντονη αυτή περίοδο, είναι το ότι πρέπει να κάνεις online τα χριστουγεννιάτικα ψώνια σου. Για εμένα προσωπικά, είναι ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος για να τα κάνεις όλα όπως τα έχεις στο μυαλό σου, από το να βρίσκεσαι να περιμένεις σε ατέλειωτες ουρές, περικυκλωμένος από νευρικούς πελάτες σε συνωστισμένα εμπορικά κέντρα. Με λίγα μόνο κλικ, μπορείς όντως να απαλλαγείς από την εορταστική φρενίτιδα και να κρατήσεις μόνο την απαραίτητη δόση της αληθινής χαράς και μαγείας των Χριστουγέννων», αναφέρει ο Matt Komorowski, Managing Director της PayPal στην Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη.

Infographic 1

Infographic 2

Infographic 3

Σχετικά με την έρευνα:

Η έρευνα “Christmas Shopping Inconveniences” ανατέθηκε από την PayPal στην εταιρεία Kantar Millward Brown. Η διαδικτυακή αυτή έρευνα διεξήχθη σε δύο γύρους, το διάστημα 2-10 Νοεμβρίου (1ος γύρος) και 15-20 Νοεμβρίου (2ος γύρος) το 2017 και σε 10 συνολικά ευρωπαϊκές χώρες (Ισπανία, Ρωσία, Ιταλία, Γαλλία, Πολωνία, Τσεχία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Σουηδία και Ολλανδία). Ο συνολικός αριθμός των συμμετεχόντων ανέρχεται σε 10.011 άτομα ηλικίας 18-65 ετών.