CEO Challenge 2017: Οι σχέσεις με τους πελάτες πρώτο βασικό ζητούμενο για του Έλληνες CEOs

Πώς σχεδιάζουν οι επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν έναν κόσμο που διαταράσσεται από γεωπολιτικές και κοινωνικές εντάσεις, αστάθεια των χρηματοπιστωτικών αγορών, ανισορροπίες της αγοράς εργασίας, αβεβαιότητα και ανατροπές; Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες CEOs, οι προτεραιότητες για την κάλυψη των βασικών επιχειρηματικών προκλήσεων επικεντρώνονται στη δημιουργία πιο ευέλικτων, ευθυγραμμισμένων, διαφανών και ευαίσθητων οργανώσεων που βασίζονται σε οικονομική πειθαρχία, σε δεσμευμένο και ευέλικτο ανθρώπινο δυναμικό, ισχυρή και χωρίς αποκλεισμούς ηγεσία και προθυμία να αναπτύξουν ταλέντα με τις διευρυμένες δεξιότητες που απαιτεί ο 21ος αιώνας.

 

Τα αποτελέσματα της έρευνας CEO Challenge 2017, που παρουσίασε σε ειδική εκδήλωση της ΕΕΔΕ, ο πρώην πρόεδρος του τομέα Ηγεσίας της ΕΕΔΕ και Διευθύνων Σύμβουλος της MRB Hellas, Δημήτρης Α. Μαύρος, δείχνουν την ιεράρχηση των θεμάτων που οι επικεφαλής των επιχειρήσεων θεωρούν κρίσιμα σε παγκόσμιο επίπεδο και στην Ελλάδα σε μια εποχή ανατρεπτικών τεχνολογιών και καινοτομίας που αλλάζει το παιχνίδι.

 

Το Ανθρώπινο κεφάλαιο εξακολουθεί να είναι το πρώτο θέμα τα τελευταία τέσσερα χρόνια για τους CEOs διεθνώς, ακολουθούμενο από τις Σχέσεις με τους πελάτες, την Επιχειρησιακή Αριστεία, το Ρυθμιστικό Πλαίσιο και τους Κινδύνους, την Καινοτομία και την Ψηφιοποίηση και τέλος τη Βιωσιμότητα. Αντιθέτως, στην Ελλάδα η ιεράρχηση ξεκινά από τις Σχέσεις με τους Πελάτες και ακολουθούν κατά σειρά η Βιωσιμότητα, το Ρυθμιστικό Πλαίσιο και οι Κίνδυνοι, το Ανθρώπινο Κεφάλαιο, την Επιχειρησιακή Αριστεία και τελευταία την Καινοτομία και την Ψηφιοποίηση.

 

Με αφορμή αυτή τη σημαντική διαφοροποίηση ακολούθησε ζωηρή συζήτηση σχετικά με το αν η σωστά ή λανθασμένα η Ελλάδα διαφοροποιείται από τα Παγκόσμια Ζητούμενα, αλλά και για το πώς εξελίσσονται σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Υπό τον συντονισμό της δημοσιογράφου Αλεξάνδρας Γκίτση, συμμετείχαν οι Ανδρέας Αθανασόπουλος, Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Κωτσόβολος- Dixons South East Europe, Ζωούλλης Μηνά, Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Γεώργιος Σκριμιζέας, General Manager της Allseas Marine SA και Λάμπρος Τσόλκας, Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Accenture.

 

Χαιρετισμό στους συμμετέχοντες στην εκδήλωση, απηύθυνε ο Νίκος Βασιλείου, πρόεδρος του Τομέα Ηγεσίας της ΕΕΔΕ. Τα αποτελέσματα της έρευνας CEO Challenge 2017 δείχνουν σαφώς ότι στα μάτια των ερωτηθέντων, η οργανωσιακή κουλτούρα και τα ποιοτικά ταλέντα είναι οι κρίσιμοι παράγοντες που οδηγούν στην επιτυχία. Οι εταιρείες θα αποτύχουν αν οι εργαζόμενοι και οι ηγέτες τους δεν υιοθετήσουν τη νοοτροπία ανάπτυξης των βασικών δεξιοτήτων που θα τους επιτρέψουν να κυριαρχήσουν στις νέες τεχνολογίες, που μπορούν να μετατρέψουν την ανατροπή που προκαλείται από τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε ευκαιρίες ανάπτυξης και βελτίωσης της αποτελεσματικότητάς τους. Ο στόχος κάθε οργανισμού πρέπει να είναι η δημιουργία νέας αξίας και όχι απλώς η συνέχιση όσων έχει συνηθίσει να κάνει. Το ερώτημα στο οποίο καλούμαστε να απαντήσουμε είναι: Οδηγούμε εμείς την αλλαγή και την ανατροπή ή μας οδηγούν εκείνες;

 

Στα βασικά συμπεράσματα της έρευνας που διενήργησε ο οργανισμός The Conference Board -με τη συνεργασία της ΕΕΔΕ για την Ελλάδα- και παρουσιάστηκε πρόσφατα στην εκδήλωση του Τομέα Ηγεσίας της ΕΕΔΕ περιλαμβάνονται οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και η ιεράρχηση ανά περιοχή των θεμάτων που θεωρούνται κρίσιμα. Στην έρευνα απάντησαν 500 CEOs ανά τον κόσμο και 31 από τη χώρα μας.

 

Τα κρίσιμα θέματα κατατάσσονται ως εξής:

Κόσμος (500)

Ευρώπη (78)

Ελλάδα (31)

Παγκόσμια ύφεση

1

5

2

Ανάπτυξη ηγετών “επόμενης γενιάς”

2

1

4

Ασφάλεια στον Κυβερνοχώρο

3

4

9

Αδυναμία προσέλκυσης / διατήρησης κορυφαίων ταλέντων

4

10

13

Παγκόσμια πολιτική αβεβαιότητα

5

2

3

Οικονομική αβεβαιότητα στην Κίνα

6

13

22

Νέοι ανταγωνιστές παγκοσμίως

7

6

6

Επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης στις αναδυόμενες αγορές

8

17

19

Πληθωρισμός αμοιβών

9

21

23

Μεταβλητότητα στην ταμειακή ροή

10

15

5

Παροχές υγείας για τους εργαζομένους

11

25

24

Μεταβλητότητα νομισμάτων

12

18

18

Εργασιακές σχέσεις

13

22

11

Οικονομική αστάθεια στην Ευρώπη

14

3

1

Απειλές για τα παγκόσμια συστήματα εμπορίου

15

11

20

Παρωχημένη / ανεπαρκής εθνική υποδομή

16

9

8

Μεταρρύθμιση της εταιρικής φορολόγησης

17

20

6

Εισοδηματική Ανισότητα

18

16

12

Τρομοκρατία

19

7

15

Βία και κοινωνική αναταραχή

20

14

14

 

Τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις παγκοσμίως είναι:

1. Η πίεση που δημιουργείται από τις συνεχιζόμενες παγκόσμιες πολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες. Τα ασταθή μακροοικονομικά και κοινωνικοπολιτικά περιβάλλοντα, ιδίως οι ανησυχίες για την ύφεση, απαιτούν μια πιο προσεκτική εξέταση των ελέγχων του κόστους, των συναλλαγματικού κινδύνων, των ταμειακών ροών και των αποθεματικών κεφαλαίων.

2. Η ανοικτή και χωρίς αποκλεισμούς νοοτροπία που θα αφήνει τα ταλέντα να ευδοκιμήσουν, σε μια πιο σφικτή αγορά εργασίας. Μια ολοκληρωμένη ανοικτή κουλτούρα, μια ισχυρή ηγεσία και ένα αφοσιωμένο ανθρώπινο δυναμικό με δεξιότητες του 21ου αιώνα και η αποτελεσματική μέτρηση των επιδόσεων θα οδηγήσουν στην επιτυχία.

3. Η καινοτομία εκδημοκρατίζεται και η κουλτούρα είναι σημαντική. Τα επιτυχημένα αποτελέσματα θα εξαρτηθούν από μια συνεκτική, συνεργατική και εσωτερικά και εξωτερικά δικτυωμένη κουλτούρα που θα συλλαμβάνει ιδέες από παντού και θα απομακρύνει πιο ευκίνητους ανταγωνιστές. Η ενσωμάτωση των δεξιοτήτων καινοτομίας στον οργανισμό είναι πολύ σημαντική.

4. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, που θεωρείται ένας μακροπρόθεσμος κίνδυνος (Μόνο το ένα τρίτο των ερωτηθέντων πιστεύει ακράδαντα ότι η αδυναμία ενσωμάτωσης του ψηφιακού μετασχηματισμού θα βλάψει την ανταγωνιστικότητα τα επόμενα δύο χρόνια. Ωστόσο, ο αριθμός αυτός διπλασιάζεται σχεδόν στα δύο τρίτα όταν το χρονικό πλαίσιο διευρύνεται σε 10 χρόνια).

5. Οι καρποί του ψηφιακού μετασχηματισμού δεν έχουν αποδώσει ακόμα. Λιγότερο από το ένα τρίτο των ερωτηθέντων συμφωνούν έντονα ότι η ψηφιοποίηση έχει ανιχνεύσιμη επίδραση στη δημιουργία νέων εσόδων, ενώ το 37% πιστεύει ότι το ίδιο ισχύει και για την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα του οργανισμού.

6. Η επικέντρωση στον πελάτη αφορά την υψηλή τεχνολογία, τη στενή σχέση και τις υψηλές αξίες. Ένας συνδυασμός προσωπικής επαφής και εξατομικευμένης προσαρμογής υποστηριζόμενης από ακεραιότητα και αξίες και από τη βέλτιστη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας αποτελεί μια ανταγωνιστική βασική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση και την πρόβλεψη των εξελισσόμενων αναγκών των πελατών στην ψηφιακή εποχή.

7. Τα διαφορετικά στάδια οικονομικής ανάπτυξης δημιουργούν διαφορετικές κοσμοθεωρίες. Υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ ώριμων και αναδυόμενων οικονομιών της αγοράς, όταν πρόκειται να δοθεί προτεραιότητα σε βραχυπρόθεσμα καυτά ζητήματα και στρατηγικές για την αντιμετώπιση των βασικών επιχειρηματικών προκλήσεων.

 

Η ιεράρχηση των σημαντικότερων προκλήσεων διαχρονικά παγκοσμίως από το 2011

Κατάταξη*

2016

2015

2014

2013

2012

2011

1

Ανθρώπινο κεφάλαιο

Ανθρώπινο κεφάλαιο

Ανθρώπινο κεφάλαιο

Ανθρώπινο κεφάλαιο

Καινοτομία

Επιχειρηματική Ανάπτυξη

2

Σχέσεις με τους πελάτες

Καινοτομία

Σχέσεις με τους πελάτες

Επιχειρησιακή Αριστεία

Ανθρώπινο κεφάλαιο

Ταλέντα

3

Επιχειρησιακή Αριστεία

Σχέσεις με τους πελάτες

Καινοτομία

Καινοτομία

Παγκόσμιοι πολιτικοί & Οικονομικοί Κίνδυνοι

Βελτιστοποίηση Κόστους

4

Ρυθμιστικό Πλαίσιο και Κίνδυνοι

Επιχειρησιακή Αριστεία

Επιχειρησιακή Αριστεία

Σχέσεις με τους πελάτες

Ρυθμιστικό Πλαίσιο

Καινοτομία

5

Καινοτομία και Ψηφιοποίηση

Βιωσιμότητα

Εταιρική Μάρκα και Φήμη

Παγκόσμιοι πολιτικοί & Οικονομικοί Κίνδυνοι

Παγκόσμια επέκταση

Ρυθμιστικό Πλαίσιο

6

Βιωσιμότητα

Εταιρική Μάρκα και Φήμη

Παγκόσμιοι πολιτικοί & Οικονομικοί Κίνδυνοι

Ρυθμιστικό Πλαίσιο

Βελτιστοποίηση Κόστους

Σχέσεις με τους πελάτες

* ανά σπουδαιότητα. Πηγή CEO Challenge