Συνέντευξη Startup.gr: Θέμης Σαρανταένας

    Από: Startup Team

Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς

Είμαι Σύμβουλος Μάρκετινγκ Επιχειρήσεων & Επιχειρηματιών στην Ελλάδα και στην Κύπρο (www.marketingconsultant.gr) και ασχολούμαι ενεργά στο χώρο τα τελευταία δέκα έξι χρόνια. Εργάστηκα για πολλά χρόνια στην L’ Oreal Hellas στο μάρκετινγκ διάφορων πολύ γνωστών brands. Σήμερα ειδικεύομαι στην ανάπτυξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων έχοντας πλούσιο πελατολόγιο από πολλούς και διαφορετικούς κλάδους. Παράλληλα, είμαι εκπαιδευμένος Business & Personal Coach, μέλος του HCA (Hellenic Coaching Association), του EMCC (European Mentoring & Coaching Council). Τέλος, επιμελούμαι και παρουσιάζω την θεματική εκπομπή Marketing in Practice που προβάλλεται κάθε Πέμπτη 21.30 στο SBC, το μοναδικό οικονομικό τηλεοπτικό κανάλι της χώρας.

Ξεκινήσατε ένα κύκλο συνεντεύξεων σε διάφορες επιχειρήσεις μέσω της τηλεοπτικής σας εκπομπής Marketing in Practice. Πόσες συνεντεύξεις έχετε κάνει μέχρι σήμερα και σε ποιους κλάδους;

Η εκπομπή πάει εξαιρετικά καλά και ήδη βρισκόμαστε στην 2η τηλεοπτική σεζόν. Έχουν προβληθεί 51 επεισόδια μέχρι σήμερα, ενώ αυτές τις μέρες ολοκληρώνω τα γυρίσματα όλων των επεισοδίων μέχρι το καλοκαίρι οπότε η τηλεοπτική σεζόν θα ολοκληρωθεί με 55 επεισόδια.  Η εκπομπή παρουσιάζει best case studies επιχειρήσεων από διαφορετικούς κλάδους, όπου οι ίδιοι επιχειρηματίες παρουσιάζουν το πώς κάνουν μάρκετινγκ στην επιχείρησή τους. Στη συνέχεια, στο studio, αναλύω τις βασικές αρχές της θεωρίας πάνω στις οποίες στηρίζονται αυτές οι πρακτικές. Είναι μια εκπομπή Βusiness-to-Business για αυτό και προβάλλεται από το μοναδικό οικονομικό τηλεοπτικό κανάλι της χώρας, το SBC. Μέχρι τις 15 Ιουλίου που λήγει επίσημα η σεζόν θα έχουμε παρουσιάσει 55 διαφορετικούς επαγγελματικούς κλάδους. Μπορείτε να δείτε εδώ όλα τα επεισόδια: www.marketingconsultant.gr/marketing-in-practice

Ποια είναι τα συμπεράσματα για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις – τι είναι αυτό που σας έκανε εντύπωση στις συνεντεύξεις που έχετε πάρει μέχρι σήμερα;

Ίσως οι καλεσμένοι μου να μην είναι το αντιπροσωπευτικό δείγμα που καθρεπτίζει τη μέση ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση. Αυτό που γενικά συναντώ καθημερινά από αρκετούς επιχειρηματίες στη δουλειά μου, τη συμβουλευτική μάρκετινγκ, είναι η έλλειψη υπομονής, η απουσία προθυμίας να επενδύσουν για να λάβουν και η μειωμένη πίστη στην τέχνη του μάρκετινγκ. Οι πελάτες όμως με τους οποίους επιλέγω να συνεργαστώ, και με επιλέγουν φυσικά, είναι επιχειρηματίες που ρισκάρουν, τολμούν και θέλουν να δουν την επιχείρησή τους να αναπτύσσεται γνωρίζοντας πως χρειάζεται χρόνος και επένδυση (όχι απαραίτητα μεγάλη). Έτσι λοιπόν οι καλεσμένοι μου στο Marketing in Practice έχουν αυτό το προφίλ,  παρ’ ότι δεν είναι πελάτες μου. Αυτό λοιπόν, που με έχει εντυπωσιάσει, είναι πως –ΝΑΙ- υπάρχουν συγκεκριμένοι επιχειρηματίες που βλέπουν το δάσος και όχι το δέντρο και αυτό μου δίνει ελπίδα πως η επιχειρηματικότητα θα συνεχίσει να εξελίσσεται στην Ελλάδα παρ’ όλα τα προβλήματα.

Όταν ξεκίνησε η κρίση οι περισσότερες επιχειρήσεις μείωσαν τις τιμές και δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα. Ποιο είναι το λάθος τους κατά τη γνώμη σας;

Σας παραθέτω ένα απόσπασμα από το βιβλίο μου «Το μάρκετινγκ της επιχείρησής σας» των εκδόσεων Rosili που απαντά στο ερώτημά σας:

 

«Με την έναρξη της οικονομικής κρίσης το 2011 οι περισσότεροι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες βλέποντας τον τζίρο να πέφτει έκαναν το προφανές: μείωσαν τις τιμές τους σπασμωδικά. Σε όρους μάρκετινγκ, πήγαν και πείραξαν έναν από τους παραπάνω άξονες (σημ. Τα 4Ps ή 7Ps) χωρίς να σκεφτούν στρατηγικά. Πολύ σύντομα διαπίστωσαν πως η επιτυχία ήταν πρόσκαιρη. Όπως ανάφερα παραπάνω, οι άξονες αυτοί αποτελούν ένα μείγμα. Για παράδειγμα, όταν φτιάχνουμε ένα κέικ, χρησιμοποιούμε ένα μείγμα υλικών. Αν βάλουμε τη μισή ποσότητα ζάχαρης και αφήσουμε τα υπόλοιπα υλικά στις αρχικές ποσότητες, το κέικ δε θα πετύχει. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να αναπροσαρμόσουμε και τα υπόλοιπα υλικά για να βρούμε τη νέα ισορροπία. Ακριβώς αυτό έπρεπε να γίνει από τους επιχειρηματίες. Καμία αντίρρηση στο να μειώσουν τις τιμές, έπρεπε όμως να αναπροσαρμόσουν και τους υπόλοιπους άξονες ώστε να προσφέρουν κάτι που θα είχε απήχηση στο νέο καταναλωτή που δημιουργήθηκε έχοντας εντελώς καινούρια προσέγγιση. Η ελληνική οικονομική κρίση ήταν τόσο συγκλονιστική για τους Έλληνες που άλλαξε κατά πολύ τις καταναλωτικές και αγοραστικές τους συνήθειες…..»

Πόσο σημαντικό είναι ένα marketing plan για μία μικρομεσαία επιχείρηση σήμερα;

Δεν είμαι σίγουρος πως μια μικρομεσαία επιχείρηση έχει ανάγκη για ένα marketing plan όπως το μαθαίνουμε ακαδημαϊκά ή όπως το εφαρμόζουμε σε μια πολυεθνική εταιρία. Αυτό που σίγουρα έχει ανάγκη είναι τη χάραξη στρατηγικής, το καταμερισμό του marketing budget και τις συγκεκριμένες μετρήσιμες έξυπνες ενέργειες μάρκετινγκ.

Τι είναι το Βranding και πως το αντιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις που έχετε συναντήσει μέχρι σήμερα

Παρ’ ότι το branding είναι εξειδικευμένος όρος, τον γνωρίζουν οι περισσότεροι επιχειρηματίες και τον ζητούν όταν τους ρωτώ τι θέλουν να πετύχουν με το μάρκετινγκ της επιχείρησής τους. Όταν όμως το marketing budget είναι περιορισμένο συνειδητοποιούν ότι προτεραιότητα για εκείνους έχουν οι άμεσες τακτικές recruiting πελατών και όχι μόνο το Βranding τους, που έρχεται με τον καιρό και συνδυαστικά.

Οι τελευταίοι μήνες μήνες ήταν πολύ δύσκολοι για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Πως μπορεί να αποφύγει τον πανικό μία επιχείρηση, ποιο είναι το στοιχείο που θα πρέπει να προσθέσει στο marketing – plan της;

Βασικά το μυστικό είναι να μην υπάρξει πανικός. Είναι ο χειρότερος σύμβουλος. Αν υποθέσουμε ότι μια μικρομεσαία επιχείρηση έχει δημιουργήσει ένα marketing plan την 1 μέρα του έτους με ορίζοντα 12μηνου, αυτό που πρέπει να κάνει είναι να μείνει προσηλωμένη στην βασική της στρατηγική και όχι να την αλλάξει. Είναι σίγουρο (τις περισσότερες φορές) πως θα κάνει λάθος. Μήνα – μήνα πρέπει να παρακολουθεί τις αποκλίσεις από τον στόχο τζίρου που έχει θέσει και να κάνει μικρές έξυπνες κινήσεις μάρκετινγκ, πάντα κάτω από την ομπρέλα της βασικής της προσέγγισης. Βέβαια αυτό δεν είναι κανόνας. Θέλει συνδυαστική σκέψη και εμπειρία για να αναγνωρίσει κάποιος αν η στρατηγική είναι λάθος ή απλώς η συγκύριά δεν βοηθάει.

Τι συμβουλή θα δίνατε σήμερα σε νέους επιχειρηματίες;

Ακριβώς την ίδια που θα έδινα και στους πιο έμπειρους επιχειρηματίες και την ίδια συμβουλή που επαναλαμβάνω στον εαυτό μου καθημερινά: να έχουν δίπλα τους πιο έξυπνους ανθρώπους από εκείνους. Είναι ο μόνος τρόπος να εξελιχθούν, να μάθουν και να πετύχουν.