Τουρισμός ή πληροφορική στην Ελλάδα; Ή και τα δύο;

    Από: Startup Team
πηγή: epixeiro.gr

Όλοι μιλάνε για το τουριστικό προϊόν και την τουριστική υπηρεσία ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας. Είναι;

Μιλήσαμε με την κ. Ζωή Αικατερινίδη, που από στέλεχος πολυεθνικής είναι σήμερα η ιδρύτρια και CEO της Software Competitiveness International, μία εταιρεία 50 ατόμων με κεντροευρωπαϊκή κουλτούρα, που θέλει να διπλασιαστεί και με πελατολόγιο από αυτοκινητοβιομηχανίες, τηλεπικοινωνίες και εταιρείες που ασχολούνται έως και με το διάστημα.

Κυρία Αικατερινίδη, πείτε μας κάποια πράγματα που δε γνωρίζουμε για τον κλάδο της πληροφορικής στην Ελλάδα.

Παλαιότερα λέγαμε ότι η Ελλάδα έχει δύο δυνατούς κλάδους υπηρεσιών, τον τουρισμό αφού έχει παραλίες και όμορφα τοπία (και υπηρεσίες) και φυσικά την πληροφορική. Το ζήτημα είναι ότι δυστυχώς μόνο ο τουρισμός είναι κοινά αναγνωρισμένος ως ένας κλάδος που ο Έλληνας μπορεί να δημιουργήσει, ενώ εγώ είμαι πεπεισμένη και για την πληροφορική.

Γιατί το υποστηρίζετε αυτό;

Γιατί στο software ο Έλληνας είναι σε θέση να πουλήσει υπηρεσίες κάτω από συνθήκες που μπορεί να χρησιμοποιήσει τις ιδιαιτερότητές του ως δυνάμεις και την κρίση ως ευκαιρία. Η Ελλάδα λοιπόν ήταν κάποτε μία χώρα με πολλά εργατικά χέρια και αυτό που έκανε ήταν η μεταποίηση. Από τότε, έχοντας περάσει μισός αιώνας περίπου, το επίπεδο της χώρας εξελίχθηκε, ο Έλληνας επένδυσε πολύ στη γνώση των παιδιών του. Αυτό μας δίνει το πλεονέκτημα, εκτός από το φυσικό κάλλος της χώρας, ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ικανά και αποδοτικά ”μυαλά” που έχουμε- αυτό ακριβώς που χρειάζεται για την παραγωγή software.

Τι χρειάζεται για να ανταγωνιστεί κανείς τη διεθνή αγορά δηλαδή;

Αναλυτική σκέψη, εύρος γνώσης και φυσικά χρειάζεται πείσμα, η ικανότητα να δίνεις λύση σε δύσκολα θέματα σε μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό το θέμα της τελευταίας στιγμής και της μειωμένης οργάνωσης που επικρατεί στη χώρα μας δημιουργεί μία ικανότητα που αν τη βάλεις σε μία υποτυπώδη διαδικασία και ευέλικτη οργάνωση μπορεί να μεγαλουργήσει.

Αλλά αυτά δεν επαρκούν, χρειάζεται και κάτι άλλο για να σταθεί σε διεθνές επίπεδο. Και αυτό είναι να πλαισιωθεί από ελαστικές διαδικασίες διεθνούς επιπέδου, που θα βάλουν στο μυαλό του Έλληνα ένα πλαίσιο, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει την ευελιξία του για να μπορεί να παρέχει υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών και ως άτομο και ως ομάδα. Αυτό ακριβώς έχουν οι έλληνες στο εξωτερικό και πετυχαίνουν. Αν το δώσουμε αυτό η Ελλάδα είναι ένας ιδανικός τόπος παραγωγής λογισμικού.

Παλιότερα δεν υπήρχαν αρκετές εταιρείες επίσης στην πληροφορική;

Κοιτάχτε, το κόστος μεταφοράς στο hardware ήταν πολύ υψηλό και φυσικά σχετικά ακατάλληλη η θέση αφού είμαστε για την Ευρώπη περιφέρεια και όχι κέντρο. Για παράδειγμα χρειάζεται υψηλό κόστος μεταφοράς. Αντίθετα το software χρειάζεται διαδικτυακή υποδομή που αυτό η χώρα το παρέχει πλέον, το κόστος έχει εκμηδενιστεί ακόμα και για μία χώρα που είναι στην περιφέρεια και όχι στο κέντρο. Για αυτό υποστηρίζω ότι η χώρα μπορεί να επενδύσει και να γίνει τεράστιο εργοστάσιο παραγωγής για τις τεχνολογικά πιο προηγμένες χώρες. Η καινοτομία δηλαδή μπορεί να διεθνοποιείται με υλοποίηση στην Ελλάδα όπως κάνουν και άλλες χώρες π.χ η Ρουμανία και η Πολωνία.

Πώς καταφέρατε να πείσετε τους ξένους πελάτες σας να εμπιστευτούν μία ελληνική επιχείρηση σε αυτούς τους κλάδους, από το αυτοκίνητο και τις τηλεπικοινωνίες έως το διάστημα δηλαδή;

Πρώτον είμαστε boutique- είμαστε μικροί- ενώ τα στάνταρ μας είναι πολύ υψηλά, όσον αφορά τους συνεργάτες μας, την τεχνογνωσία μας, τις υποδομές μας και την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας.

Δεύτερον στοχεύουμε στην υλόποιηση λογισμικού που απαιτεί πολύ καλή γνώση και εμπειρία.

Τρίτον η διαφοροποίηση για τον κλάδο της παραγωγής λογισμικού είναι στο κόστος εργατοώρας και στο ότι δε βρίσκουν εύκολα καλά άτομα. Εμείς προσφέρουμε και τα δύο.

Τι θεωρείτε εκτός από την τεχνογνωσία που είναι ολοφάνερο, ότι σας διαφοροποιεί;

Εκτός από το ότι υπάρχει πλέον μεγάλη εμπειρία σε αυτόν το τομέα από το 1990, προσπαθούμε να είμαστε πολύ τυπικοί με στάνταρντς και πιστοποιήσεις, αφού είναι πολύ αυστηροί όταν ζητάνε παραγωγή προϊόντος- υλοποιούμε προϊόντα τους, οχι μικρά εργα. Το άλλο είναι οι άνθρωποι. Στη Software Competitiveness International φροντίζουμε να συνδυάσουμε την ικανότητα του Έλληνα και να την προσαρμόσουμε σε ένα ευέλικτο πλαίσιο διαδικασιών που είπαμε πριν για να παράγει λογισμικό.

Πόσο πολύ πιστεύετε στον Έλληνα;

Στόχο έχουμε να κρατήσουμε τους Ελληνες στην Ελλάδα και να φέρουμε Έλληνες πίσω. Για αυτό οι δουλειές γίνονται από εδώ και θέλουμε να γίνονται από εδώ. Τουλάχιστον το 10% των ατόμων μας τώρα έχουν έρθει από το εξωτερικό. Και θα σας πω και γιατί. Αυτοί που είναι εξωτερικό στην αρχή είναι ενθουσιασμένοι που είναι έξω, και αυτός ο ενθουσιασμός διαρκεί περίπου 3 χρόνια. Μετα αξιολογούν αν μπορούν να προσαρμοστούν σχεδόν για πάντα στο εξωτερικό ή αν θα γυρίσουν στην πατρίδα τους και σε αυτή τη φάση αρχίζουν και ψάχνονται. Αυτό που αναζητούν στην Ελλάδα είναι ένα κεντροευρωπαικό περιβάλλον εργασίας που να τους σέβεται και έναν υγιή μισθό. Έχουν έρθει άνθρωποι από Γερμανία, Ολλάνδία, αλλά και ΗΠΑ. Εμείς εδώ παρέχουμε αυτό το περιβάλλον γιατί με αυτούς συνεργαζόμαστε, τα άτομα έρχονται συνεχώς σε άμεση επαφή με τους πελάτες μας και με τη γνώση και εξελίσσονται φυσικά.

Επίσης σεβόμαστε τον προσωπικό χρόνο και τις ανάγκες του κάθε εργαζόμενου και έχουμε το χρόνο που χρειάζεται για αυτόν. Και φυσικά εννοείται ότι είμαστε άψογοι και συνεπείς σε όλα – μπορούμε να μην είμαστε άλλωστε διαφορετικά, αφού μας ελέγχουν και οι πελάτες μας, για να συνεργαστούν μαζί μας.

Πόσο μακριά θεωρείτε ότι μπορείτε να πάτε;

Πιστεύω ότι μπορούμε να πάμε πολύ μακριά, αλλά δε θέλουμε. Με την εμπειρία διοίκησης 800-1200 ατόμων μπορώ μεν να το διαχειριστώ αλλά από την άλλη θέλω να έχω τη boutique που σας είπα πριν, δηλαδή θέλω να διπλασιάσω το προσωπικό, να πάμε στα 100. Ισως πάμε κατόπιν και σε 150-200, αλλά στην περίπτωση αυτή θα επεκταθούμε και σε άλλη πόλη της Ελλάδας. Η εμπειρία μου λέει ότι δεν είναι υγιές να έχεις πάνω από 100 άτομα σε μια μονολιθική δομή να δημιουργούνται δομές πυραμίδας. Η flat οργανωτική δομή που εφαρμόζουμε επιτρέπει σωστή διάχυση κουλτούρας, διαφάνεια και διάχυση πληροφορίας σε όλη την ομάδα.

Επίσης….

Όλοι μιλάνε για το τουριστικό προϊόν και την τουριστική υπηρεσία ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας. Είναι;

Μιλήσαμε με την κ. Ζωή Αικατερινίδη, που από στέλεχος πολυεθνικής είναι σήμερα η ιδρύτρια και CEO της Software Competitiveness International, μία εταιρεία 50 ατόμων με κεντροευρωπαϊκή κουλτούρα, που θέλει να διπλασιαστεί και με πελατολόγιο από αυτοκινητοβιομηχανίες, τηλεπικοινωνίες και εταιρείες που ασχολούνται έως και με το διάστημα.

Κυρία Αικατερινίδη, πείτε μας κάποια πράγματα που δε γνωρίζουμε για τον κλάδο της πληροφορικής στην Ελλάδα.

Παλαιότερα λέγαμε ότι η Ελλάδα έχει δύο δυνατούς κλάδους υπηρεσιών, τον τουρισμό αφού έχει παραλίες και όμορφα τοπία (και υπηρεσίες) και φυσικά την πληροφορική. Το ζήτημα είναι ότι δυστυχώς μόνο ο τουρισμός είναι κοινά αναγνωρισμένος ως ένας κλάδος που ο Έλληνας μπορεί να δημιουργήσει, ενώ εγώ είμαι πεπεισμένη και για την πληροφορική.

Γιατί το υποστηρίζετε αυτό;

Γιατί στο software ο Έλληνας είναι σε θέση να πουλήσει υπηρεσίες κάτω από συνθήκες που μπορεί να χρησιμοποιήσει τις ιδιαιτερότητές του ως δυνάμεις και την κρίση ως ευκαιρία. Η Ελλάδα λοιπόν ήταν κάποτε μία χώρα με πολλά εργατικά χέρια και αυτό που έκανε ήταν η μεταποίηση. Από τότε, έχοντας περάσει μισός αιώνας περίπου, το επίπεδο της χώρας εξελίχθηκε, ο Έλληνας επένδυσε πολύ στη γνώση των παιδιών του. Αυτό μας δίνει το πλεονέκτημα, εκτός από το φυσικό κάλλος της χώρας, ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ικανά και αποδοτικά ”μυαλά” που έχουμε- αυτό ακριβώς που χρειάζεται για την παραγωγή software.

Τι χρειάζεται για να ανταγωνιστεί κανείς τη διεθνή αγορά δηλαδή;

Αναλυτική σκέψη, εύρος γνώσης και φυσικά χρειάζεται πείσμα, η ικανότητα να δίνεις λύση σε δύσκολα θέματα σε μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό το θέμα της τελευταίας στιγμής και της μειωμένης οργάνωσης που επικρατεί στη χώρα μας δημιουργεί μία ικανότητα που αν τη βάλεις σε μία υποτυπώδη διαδικασία και ευέλικτη οργάνωση μπορεί να μεγαλουργήσει.

Αλλά αυτά δεν επαρκούν, χρειάζεται και κάτι άλλο για να σταθεί σε διεθνές επίπεδο. Και αυτό είναι να πλαισιωθεί από ελαστικές διαδικασίες διεθνούς επιπέδου, που θα βάλουν στο μυαλό του Έλληνα ένα πλαίσιο, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει την ευελιξία του για να μπορεί να παρέχει υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών και ως άτομο και ως ομάδα. Αυτό ακριβώς έχουν οι έλληνες στο εξωτερικό και πετυχαίνουν. Αν το δώσουμε αυτό η Ελλάδα είναι ένας ιδανικός τόπος παραγωγής λογισμικού.

Παλιότερα δεν υπήρχαν αρκετές εταιρείες επίσης στην πληροφορική;

Κοιτάχτε, το κόστος μεταφοράς στο hardware ήταν πολύ υψηλό και φυσικά σχετικά ακατάλληλη η θέση αφού είμαστε για την Ευρώπη περιφέρεια και όχι κέντρο. Για παράδειγμα χρειάζεται υψηλό κόστος μεταφοράς. Αντίθετα το software χρειάζεται διαδικτυακή υποδομή που αυτό η χώρα το παρέχει πλέον, το κόστος έχει εκμηδενιστεί ακόμα και για μία χώρα που είναι στην περιφέρεια και όχι στο κέντρο. Για αυτό υποστηρίζω ότι η χώρα μπορεί να επενδύσει και να γίνει τεράστιο εργοστάσιο παραγωγής για τις τεχνολογικά πιο προηγμένες χώρες. Η καινοτομία δηλαδή μπορεί να διεθνοποιείται με υλοποίηση στην Ελλάδα όπως κάνουν και άλλες χώρες π.χ η Ρουμανία και η Πολωνία.

Πώς καταφέρατε να πείσετε τους ξένους πελάτες σας να εμπιστευτούν μία ελληνική επιχείρηση σε αυτούς τους κλάδους, από το αυτοκίνητο και τις τηλεπικοινωνίες έως το διάστημα δηλαδή;

Πρώτον είμαστε boutique- είμαστε μικροί- ενώ τα στάνταρ μας είναι πολύ υψηλά, όσον αφορά τους συνεργάτες μας, την τεχνογνωσία μας, τις υποδομές μας και την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας.

Δεύτερον στοχεύουμε στην υλόποιηση λογισμικού που απαιτεί πολύ καλή γνώση και εμπειρία.

Τρίτον η διαφοροποίηση για τον κλάδο της παραγωγής λογισμικού είναι στο κόστος εργατοώρας και στο ότι δε βρίσκουν εύκολα καλά άτομα. Εμείς προσφέρουμε και τα δύο.

Τι θεωρείτε εκτός από την τεχνογνωσία που είναι ολοφάνερο, ότι σας διαφοροποιεί;

Εκτός από το ότι υπάρχει πλέον μεγάλη εμπειρία σε αυτόν το τομέα από το 1990, προσπαθούμε να είμαστε πολύ τυπικοί με στάνταρντς και πιστοποιήσεις, αφού είναι πολύ αυστηροί όταν ζητάνε παραγωγή προϊόντος- υλοποιούμε προϊόντα τους, οχι μικρά εργα. Το άλλο είναι οι άνθρωποι. Στη Software Competitiveness International φροντίζουμε να συνδυάσουμε την ικανότητα του Έλληνα και να την προσαρμόσουμε σε ένα ευέλικτο πλαίσιο διαδικασιών που είπαμε πριν για να παράγει λογισμικό.

Πόσο πολύ πιστεύετε στον Έλληνα;

Στόχο έχουμε να κρατήσουμε τους Ελληνες στην Ελλάδα και να φέρουμε Έλληνες πίσω. Για αυτό οι δουλειές γίνονται από εδώ και θέλουμε να γίνονται από εδώ. Τουλάχιστον το 10% των ατόμων μας τώρα έχουν έρθει από το εξωτερικό. Και θα σας πω και γιατί. Αυτοί που είναι εξωτερικό στην αρχή είναι ενθουσιασμένοι που είναι έξω, και αυτός ο ενθουσιασμός διαρκεί περίπου 3 χρόνια. Μετα αξιολογούν αν μπορούν να προσαρμοστούν σχεδόν για πάντα στο εξωτερικό ή αν θα γυρίσουν στην πατρίδα τους και σε αυτή τη φάση αρχίζουν και ψάχνονται. Αυτό που αναζητούν στην Ελλάδα είναι ένα κεντροευρωπαικό περιβάλλον εργασίας που να τους σέβεται και έναν υγιή μισθό. Έχουν έρθει άνθρωποι από Γερμανία, Ολλάνδία, αλλά και ΗΠΑ. Εμείς εδώ παρέχουμε αυτό το περιβάλλον γιατί με αυτούς συνεργαζόμαστε, τα άτομα έρχονται συνεχώς σε άμεση επαφή με τους πελάτες μας και με τη γνώση και εξελίσσονται φυσικά.

Επίσης σεβόμαστε τον προσωπικό χρόνο και τις ανάγκες του κάθε εργαζόμενου και έχουμε το χρόνο που χρειάζεται για αυτόν. Και φυσικά εννοείται ότι είμαστε άψογοι και συνεπείς σε όλα – μπορούμε να μην είμαστε άλλωστε διαφορετικά, αφού μας ελέγχουν και οι πελάτες μας, για να συνεργαστούν μαζί μας.

Πόσο μακριά θεωρείτε ότι μπορείτε να πάτε;

Πιστεύω ότι μπορούμε να πάμε πολύ μακριά, αλλά δε θέλουμε. Με την εμπειρία διοίκησης 800-1200 ατόμων μπορώ μεν να το διαχειριστώ αλλά από την άλλη θέλω να έχω τη boutique που σας είπα πριν, δηλαδή θέλω να διπλασιάσω το προσωπικό, να πάμε στα 100. Ισως πάμε κατόπιν και σε 150-200, αλλά στην περίπτωση αυτή θα επεκταθούμε και σε άλλη πόλη της Ελλάδας. Η εμπειρία μου λέει ότι δεν είναι υγιές να έχεις πάνω από 100 άτομα σε μια μονολιθική δομή να δημιουργούνται δομές πυραμίδας. Η flat οργανωτική δομή που εφαρμόζουμε επιτρέπει σωστή διάχυση κουλτούρας, διαφάνεια και διάχυση πληροφορίας σε όλη την ομάδα.

Επίσης,

διαβάστε περισσότερα εδώ:
epixeiro.gr