Ο τζίρος των ηλεκτρονικών αγορών B2C, που προορίζονται από επιχείρηση προς καταναλωτή, στην Ευρώπη για το 2014 ανήλθε στα 423,8 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 15% περίπου σε σύγκριση με το 2013, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Ecommerce Europe. Οι ρυθμοί ανάπτυξης, όμως, αλλά και οι μελλοντικές δυνατότητες δεν είναι ταυτόσημες σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Έτσι, ενώ για παράδειγμα στην Τουρκία, η διείσδυση του διαδικτύου βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα του πληθυσμού της (46%), στην Ισλανδία περίπου κάθε κάτοικός της έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο. Στον αντίποδα, ο τζίρος του Ηλεκτρονικού Εμπορίου στην Ισλανδία ανέρχεται στα 200 εκατ. ευρώ και είναι ο χαμηλότερος σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αντίθετα, ο μεγαλύτερος τζίρος πραγματοποιείται στη Μ. Βρετανία. Εδώ θα ήθελα να σημειώσω ότι η Ecommerce Europe καταμετρά στον τζίρο των ηλεκτρονικών αγορών B2C, από επιχείρηση προς καταναλωτή, όχι μονάχα ως προς την πώληση προϊόντων αλλά και ως προς πώληση ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών, όπως π.χ. αεροπορικά εισιτήρια, ταξίδια και ασφάλειες.
Παρακάτω θα δούμε σε ποιες ευρωπαϊκές χώρες αξίζει πραγματικά να επεκταθούν οι διαδικτυακοί έμποροι, ποιοι είναι οι ανταγωνιστές και πού κρύβονται οι κίνδυνοι.
Οι δείκτες της ευρωπαϊκής έρευνας δείχνουν ότι τους ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης εμφανίζουν κυρίως οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης κατέγραψε η Ρωσία με 25,4%, ακολουθεί η Ουγγαρία με 24%, η Πολωνία με 21,7% και στην τέταρτη θέση η Ουκρανία με 21,6%. Στην πέμπτη θέση ακολουθεί η Ελλάδα με ρυθμό ανάπτυξης 20,4% και τζίρο στο ηλεκτρονικό εμπόριο τα 3,85 δισ. ευρώ. Εντούτοις στο παρελθόν, είχα αναφέρει τον προβληματισμό μου σχετικά με το εάν οι παραπάνω τζίροι στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο είναι «πραγματικοί» (Ποιος είναι άραγε ο πραγματικός τζίρος του Ηλεκτρονικού Εμπορίου στην Ελλάδα;).
Όσον αφορά το μέγεθος στις ηλεκτρονικές αγορές, οι μεγαλύτερες είναι αυτές της Μ. Βρετανίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας. Αν και αυτές εμφανίζουν χαμηλούς διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, συνεχίζουν να είναι οι κυριότερες αγορές στις οποίες θα πρέπει να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους οι έλληνες διαδικτυακοί έμποροι. Στην τέταρτη θέση των κυριότερων αγορών βρίσκεται η Amazon! Ναι, σωστά διαβάσατε! Ο παγκόσμιος ηγέτης του Ηλεκτρονικού Εμπορίου πραγματοποιεί στην Ευρώπη πωλήσεις ύψους 24,2 δισ. ευρώ ήτοι περισσότερο τζίρο από ό,τι πολλές ευρωπαϊκές χώρες .
Τα αμερικανικά ηλεκτρονικά καταστήματα υπερεκπροσωπούνται σαφώς στην ευρωπαϊκή αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ακόμη και αν δε ληφθεί υπόψη o τζίρος της (αμερικανικής) Apple που εδρεύει στο Λουξεμβούργο, ο συνολικός τζίρος των εμπόρων από την Αμερική στη λίστα των 100 κορυφαίων ηλεκτρονικών καταστημάτων ανέρχεται στα 29,8 δισ. ευρώ. Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Μ. Βρετανία με 23,3 δισ. ευρώ, η Γερμανία με 20,3 δισ. ευρώ και στην τέταρτη θέση η Γαλλία με 14,49 δισ. ευρώ.
Ως προς τον αριθμό των ηλεκτρονικών καταστημάτων που εκπροσωπούνται στη λίστα των κορυφαίων 100 (βλέπε iBusiness: Τα 100 μεγαλύτερα διαδικτυακά καταστήματα της Ευρώπης το 2015), η Γερμανία κατέχει τη δεσπόζουσα θέση, καθώς κάθε τέταρτος διαδικτυακός έμπορος προέρχεται από την παραπάνω χώρα. Εάν εστιάσουμε το ενδιαφέρον, όμως, αποκλειστικά στη λίστα των τοπ 20 ηλεκτρονικών καταστημάτων, τότε τα ηνία κατέχει η Μ. Βρετανία καθώς κάθε δεύτερη εταιρεία περίπου προέρχεται από την παραπάνω χώρα. Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Γαλλία με εκπροσώπηση 5 εταιρειών, ενώ «μονάχα» 3 γερμανικές επιχειρήσεις εκπροσωπούνται στην πρώτη 20άδα.
Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι με την Ολλανδία και την Ελβετία εκπροσωπούνται δύο μικρές χώρες στη λίστα των κορυφαίων 100 ηλεκτρονικών καταστημάτων, με έξι και τρία ηλεκτρονικά καταστήματα αντίστοιχα. Μάλιστα, η Ολλανδία κατέχει την 6η θέση στην κατάταξη βάσει του τζίρου στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ενώ…www.epixeiro.gr/τεχνολογία/neocommerce/31299-ποιες-ευρωπαϊκές-αγορές-ηλεκτρονικού-εμπορίου-αξίζουν-πραγματικά