Δυσοίωνο προβλέπεται το μέλλον των εργαζομένων στη χώρα μας αφού σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα από την παγκόσμια τριμηνιαία έρευνα που διεξήγαγε η ManpowerGroup για τις Προοπτικές Απασχόλησης κατά το Δ’ τρίμηνο του 2015, οι εργοδότες στην Ελλάδα προβλέπουν υποτονικές προσλήψεις, με τις Προοπτικές Απασχόλησης να περιορίζονται στο -2% για την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου του 2015. Ωστόσο, τα καλά νέα έρχονται από τον τομέα των Χρηματοοικονομικών, των Ασφαλειών, της Ακίνητης Περιουσίας και Παροχής Υπηρεσιών προς Επιχειρήσεις καθώς και από τον τομέα του Τουρισμού όπου προβλέπεται αύξηση του αριθμού των εργαζομένων παρά τις αντίξοες συνθήκες.
Για ριζικό εκσυγχρονισμό της αγοράς εργασίας αλλά και των κοινωνικών δομών κάνει λόγο η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της ManpowerGroup, κ. Βενετία Κουσία. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Fortune Greece προτάσσει ως επιτακτική ανάγκη την ανάπτυξη νέων εργαλείων που θα έχουν ως στόχο όχι την προώθηση της επιδοτούμενης απασχόλησης, αλλά εκείνης της απασχόλησης που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας με προοπτική. Αν πάντως αναρωτιέστε ποια είναι η θέση εργασίας με τη μεγαλύτερη δυσκολία κάλυψης στην Ελλάδα, η κ. Κουσία απαντά πως για 7η συνεχόμενη χρονιά δεν είναι άλλη από εκείνη του Επαγγελματία Πωλητή!
Κυρία Κουσσία σε παλαιότερη έρευνά της η Manpower είχε αναδείξει το πρόβλημα της μη εύρεσης κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού που αντιμετωπίζουν όσες επιχειρήσεις θέλουν να προβούν σε προσλήψεις. Σήμερα τα δεδομένα θεωρείτε ότι έχουν αλλάξει όταν την ίδια στιγμή μιλάμε για “Brain Drain”;
Υπάρχει σαφώς συσχετισμός ανάμεσα στο φαινόμενο του Brain Drain και του κενού που σχηματίζεται ανάμεσα στην ζήτηση, των εργοδοτών, και την προσφορά, των υποψηφίων. Συνήθως εκείνοι που επιλέγουν να φύγουν στο εξωτερικό είναι άνθρωποι τολμηροί, οι οποίοι θέλουν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε χώρες όπου οι ευκαιρίες είναι περισσότερες, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι είναι οι πιο καλοί, οι πιο υπομονετικοί και οι πιο επίμονοι, και ότι όσοι «μένουν πίσω» είναι λιγότερο αξιόλογοι, λιγότερο επίμονοι, υστερούν.
Οφείλουμε να αναπτύξουμε νέα εργαλεία, ειλικρινείς συνεργασίες και πρακτικές λύσεις που θα συνδυάζουν τα ταλέντα του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας με αυτά που χρειάζονται οι επιχειρήσεις για να γίνουν παραγωγικότερες ώστε να υπάρχουν οι απαραίτητες προοπτικές απασχόλησης με πραγματικές θέσεις απασχόλησης κι όχι μόνο επιδοτούμενες που δεν μετεξελίσσονται σε πρωτογενείς.
Σε ποια επαγγέλματα καταγράφεται η μεγαλύτερη ζήτηση και ποια έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση;
Αναμφίβολα η κρίση έχει επηρεάσει δραματικά όλους τους οικονομικούς τομείς, με το Λιανικό Εμπόριο, την Βιομηχανία και τα επαγγέλματα που αφορούν τις κατασκευές και τις υποδομές να έχουν πληγεί περισσότερο.
Σύμφωνα με την Ετήσια Έρευνα Έλλειψης Ταλέντου της ManpowerGroup για το έτος 2015, 6 στους 10 εργοδότες στην Ελλάδα δυσκολεύονται να καλύψουν τις ανοικτές θέσεις εργασίας, ποσοστό που αποτελεί το υψηλότερο των τελευταίων 8 χρόνων, το οποίο μοιάζει, αλλά δεν είναι, παράδοξο εάν αναλογιστούμε τα δραματικά ποσοστά ανεργίας της χώρας μας. Η θέση εργασίας με τη μεγαλύτερη δυσκολία κάλυψης στην Ελλάδα για 7η συνεχόμενη χρονιά αποτελεί εκείνη του Επαγγελματία Πωλητή. Παράλληλα, στην Έρευνα Προοπτικών Απασχόλησης της ManpowerGroup για το Δ’ Τρίμηνο 2015, οι προοπτικές προσλήψεων των εργοδοτών εμφανίζονται αποδυναμωμένες σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας, τόσο σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, όσο και σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και κυρίως το LinkedIn πιστεύετε ότι είναι αποδοτικά εργαλεία για κάποιον που ψάχνει δουλειά;
Οι άνθρωποι θα εμπιστεύονται πάντα περισσότερο τους ανθρώπους και ειδικότερα εκείνους που γνωρίζουν. Τα μέσα κοινωνική δικτύωσης όμως θα συνεχίσουν να φέρνουν τους ανθρώπους κοντύτερα, χωρίς όμως να υποβαθμίζεται ο σημαντικός ρόλος της σύστασης.
Δυστυχώς, με τον πολλαπλασιασμό και την ραγδαία ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πολλαπλασιάστηκαν και τα ψέματα, η λανθασμένη πληροφόρηση και τα φανταστικά πτυχία και στοιχεία. Μπορεί τα μέσα αυτά να ένωσαν ανθρώπους και οργανισμούς, αλλά αν τα χρησιμοποιούμε χωρίς την σωστή αξιολόγηση και το φιλτράρισμα, θα κάνουμε λάθη στις επιλογές μας. Σε μία εποχή όπου υπάρχει πληθώρα πληροφόρησης και μηνυμάτων, κερδίζουν μόνον όσοι έχουν σωστή κρίση, σωστή δικτύωση, ικανότητα διάκρισης του της ουσίας από την επίφαση. Για να βρεις μια δουλειά δεν αρκεί να ξέρεις πολλούς, πρέπει και να σε ξέρουν εκείνοι που τους είσαι χρήσιμος.