Κάθε σχέδιο επένδυσης έχει παγώσει για την ώρα. Βέβαια κάνεις δεν μπορεί να σας πει (ακόμα) με σιγουριά αν πρέπει να βλέπετε το μέλλον θετικά ή όχι και πώς πρέπει να ανταποκριθείτε σε αυτό. Αυτό που σίγουρα, όμως, μπορώ να σας καταθέσω είναι 5 σημεία παγίδες που εντόπισα αυτές τις μέρες με τις επαφές μου με επιχειρηματίες και προτείνω να αποφύγετε τουλάχιστον για τους επόμενους 2-3 μήνες:
1. Προωθητικές Δραστηριότητες
Σαφώς υπάρχει δυσκολία με τις πιστωτικές σας κάρτες και την online προβολή σας λόγω των capital controls, όμως θεωρώ πως σύντομα αυτό θα λυθεί. Έτσι μπορείτε να ξεκινήσετε ξανά την προώθησή σας σε μια μορφή συντήρησης και όχι επικοινωνιακής «επίθεσης». Μικρό budget, να εμφανίζεστε λίγο και να υπενθυμίζετε στο μυαλό του κοινού πως υπάρχετε μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Αποφύγετε μεγάλες επενδύσεις διαφήμισης (online/offline) για την ώρα.
2. Προτεραιότητες
Τώρα είναι η στιγμή να επαναπροσδιορίσετε τις προτεραιότητές σας. Είναι σημαντικό να σκεφτείτε στρατηγικά τι έχει περισσότερη σημασία τώρα; Η επιχειρηματική επιβίωση; Η ανάπτυξη; Η καινοτομία; Πρέπει να δείτε ανάλογα τον κλάδο σας τι ευκαιρίες υπάρχουν και που, να αλλάξετε προτεραιότητες και να σκεφτείτε έξυπνα. Το μυστικό κάθε επιτυχημένου επιχειρηματία είναι η υπομονή, η επιμονή και η διορατικότητα.
3. Έξοδα
Αναγκαστικά θα πρέπει να περιορίσετε τα έξοδά σας. Σημασία έχει να μην αυξήσετε τον δανεισμό σας ή τα ανοίγματα σας. Σαφώς περιορισμός εξόδων δεν σημαίνει πως δεν θα πρέπει να πληρώνετε τους προμηθευτές σας αν έχετε λάβει υπηρεσίες και προϊόντα τους. Μπορείτε να δείτε πως θα μειώσετε τα λειτουργικά σας έξοδα όπως το ενοίκιο, ΔΕΚΟ κλπ Σε σχέση με το ανθρώπινο δυναμικό (αν έχετε) προσπαθήστε να μην δημιουργήσετε μεγάλες υποχρεώσεις προς το ΙΚΑ και να είστε συνεπείς. Τα χρέη γενικά, ανεξαρτήτως οικονομικής και πολιτικής εξέλιξης, ΔΕΝ διαγράφονται.
4. Εξαγωγές
Το ότι η Ελλάδα δεν προσφέρεται σήμερα για επιχειρηματική δραστηριότητα δεν σημαίνει πως η λύση είναι να εξάγετε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Οι εξαγωγές είναι μια σύνθετη δραστηριότητα που απαιτεί μελέτη και επένδυση. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε σε ποια χώρα θα εξάγετε, γιατί θα εξάγετε σε αυτήν την χώρα, πως θα εξάγετε και το κυριότερο πως θα πουλήσετε στη ξένη αγορά. Άρα αν απευθυνθείτε σε ειδικούς το ζητούμενο δεν είναι να εξάγετε: είναι να πουλήσετε. Αν δεν έχετε δραστηριοποιηθεί σε ξένη αγορά σας πληροφορώ πως δεν είναι καθόλου εύκολο και θέλει χρόνο, υπομονή και αγάπη για τη χώρα που θέλετε να προσεγγίσετε. Διαπιστώνω μια έξαρση «φυγής» προς το εξωτερικό, ήδη στο παράρτημα μας στην Κύπρο, λαμβάνουμε καθημερινά email Ελλήνων επιχειρηματιών που αναζητούν πληροφορίες να δραστηριοποιηθούν εκεί. Γενικότερα, η εικόνα της Ελλάδας σήμερα στο εξωτερικό είναι πολύ κακή. Αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε και εσείς και διαβάζοντας ξένο τύπο και συζητώντας με τους ξένους φίλους σας. Μιλώντας τις προάλλες με έναν συνάδελφο στο Dubai μου είπε πως εκεί υπάρχει ένας άτυπος κανόνας που λέει πως πληρώνεσαι βάσει Εθνικότητας. Άρα για την ίδια θέση και τα ίδια καθήκοντα, ο Άγγλος θα πληρωθεί πιο πολύ από τον Ινδό και δυστυχώς ο Έλληνας –σήμερα– λιγότερο από τον Ινδό. Είναι σοφό να περιμένουμε ώστε να αποκατασταθεί η φήμη μας, θα σας γλιτώσει από πολλά…εμπόδια.
5. Συμπεριφορά
Όλοι γνωρίζουμε τις δυσκολίες και όλοι έχουμε τους ίδιους προβληματισμούς. Είναι στιγμή να δείξουμε το ανθρώπινο πρόσωπό μας και να υποστηρίξουμε ο ένας τον άλλον. Σεβαστείτε τους μόνιμους πελάτες σας και να είστε ευέλικτοι. Για παράδειγμα αν είστε στον τομέα την προσφέρετε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο χωρίς χρέωση στις μόνιμες συνεργασίες σας. Μιλήστε για το πρόβλημα, ανταλλάξτε απόψεις και πάνω απ’ όλα να είστε ειλικρινείς.
Όσοι από εσάς καταφέρετε να βρεθείτε σε παραλίες σας εύχομαι ολόψυχα να ξεκουραστείτε και να σας θυμίσω την φράση του Α. Τ. Έντισον «όλα έρχονται σ’ αυτόν που επαγρυπνεί καθώς περιμένει»!