Ημερίδα για τις εξαγωγικές επιδόσεις των αθηναϊκών επιχειρήσεων πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, 5 Μαρτίου 2015, από το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας (ΚΣΕ), μέλους του Δικτύου Επιχειρηματικότητας του Δήμου Αθηναίων. Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε στο Innovathens, της «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων.
Το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας αποτελεί μια πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων που αποσκοπεί στη προσφορά ουσιαστικής βοήθειας και υποστήριξης στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα, καθώς και στους υποψήφιους επενδυτές, με την παροχή υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας και αξιόπιστης πληροφόρησης για το επιχειρηματικό περιβάλλον σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
Το Δίκτυο Επιχειρηματικότητας του Δήμου Αθηναίων δημιουργήθηκε με στόχο τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της οικονομικής ανάπτυξης της πόλης, με την συμμετοχή και συνεργασία δημοσίων οργανισμών, ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, κλαδικών φορέων και του ευρύτερου ιδιωτικού τομέα. Μέσω του Δικτύου Επιχειρηματικότητας χαράσσεται η στρατηγική για την επιχειρηματικότητα του Δήμου Αθηναίων και γίνεται μία δομημένη παρακολούθηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρίας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών, κ. Αλέξης Γαληνός, τόνισε τη σημασία και το ρόλο του Δικτύου Επιχειρηματικότητας στη στρατηγική του Δήμου Αθηναίων. Παράλληλα, αναφέρθηκε σε όλους τους φορείς που συνθέτουν το Δίκτυο, λέγοντας πως πρόκειται για μία μοναδική σε μέγεθος και δυναμική προσπάθεια στην ελληνική τοπική αυτοδιοίκηση.
Στις “Συνέργειες για την εξωστρέφεια και την καινοτοµία των επιχειρήσεων” αναφέρθηκε η κα. Χριστιάνα Σιαµπέκου από το Εθνικό Κέντρο Τεκµηρίωσης,όπου και παρουσίασε τις υπηρεσίες του δικτύου Enterprise Europe Network, του μεγαλύτερου δικτύου ολοκληρωμένης υποστήριξης για επιχειρηματικότητα και καινοτομία στον κόσμο.
Την τελευταία πενταετία και σε συνθήκες οικονομικής ύφεσης, ο όγκος των εισπράξεων της ελληνικής οικονομίας από τη διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών στις διεθνείς αγορές σημειώνει συνεχή αύξηση, έχοντας στηριχθεί τόσο στην άνοδο των εξαγωγών, όσο και στην άνοδο της τουριστικής κίνησης (κυρίως την τελευταία διετία). Σημαντικό παράγοντα στην άνοδο των ελληνικών εξαγωγών αποτέλεσε, μεταξύ άλλων, η συρρίκνωση της εγχώριας ζήτησης η οποία ενίσχυσε τον εξαγωγικό προσανατολισμό των επιχειρήσεων σε νέες αγορές και κλάδους που εμφανίζουν αξιόλογη δυναμική. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί τον βασικότερο εμπορικό εταίρο της χώρας, απορροφώντας πάνω από το μισό της αξίας των ελληνικών εξαγωγών, με την τάση ωστόσο να υποδηλώνει σταδιακή διαφοροποίηση των αγορών–στόχων, εστιάζοντας πλέον και εκτός της Ευρωπαϊκής ηπείρου.
Ο εξαγωγικός προσανατολισμός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας κρίνεται περιορισμένος, καθώς σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας, περίπου 1 στις 4 επιχειρήσεις εμφάνισε εξαγωγική δραστηριότητα το 2014.Η υποβάθμιση της φερεγγυότητας της ελληνικής οικονομίας, η αδυναμία χρηματοδότησης και ο διεθνής ανταγωνισμός αποτελούν τους κυριότερους παράγοντες που περιορίζουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα.
Σε μία άκρως διεθνοποιημένη αγορά με οξύ ανταγωνισμό και υψηλές απαιτήσεις, η εξαγωγική δραστηριότητα είναι μονόδρομος για κάθε επιχείρηση που θέλει να καταστεί ανταγωνιστική και βιώσιμη. Ωστόσο, οι εξαγωγές είναι σημαντικό να μην συγχέονται με τις ευκαιριακές πωλήσεις στο εξωτερικό, αλλά, να είναι αποτέλεσμα οργανωμένης και μεθοδευμένης δραστηριότητας.
Ο Οδηγός Εξαγωγικής Δραστηριότητας του Κέντρου Στήριξης Επιχειρηματικότητας αποτελεί ένα πλήρες εγχειρίδιο που εντοπίζει, συγκεντρώνει και αναλύει βήμα προς βήμα όλες τις προαπαιτούμενες ενέργειες για την επίτευξη της ενδοεπιχειρησιακής εξαγωγικής ετοιμότητας για την επιτυχή είσοδο και τοποθέτηση στις ξένες αγορές. Πρόκειται για ένα πρακτικό εργαλείο στα χέρια κάθε επιχειρηματία και δυνητικού εξαγωγέα που επιθυμεί να ακολουθήσει μια οργανωμένη και μεθοδευμένη εξαγωγική δραστηριότητα σε συγκεκριμένες αγορές – στόχους.
Προκειμένου να στηρίξει τις επιχειρήσεις στην παρούσα συγκυρία το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας παρέχει μια σειρά συμβουλευτικών υπηρεσιών προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους νέους επιχειρηματίες του δήμου, στοχεύοντας στην ενίσχυση ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας.
Σε ότι αφορά θέματα εξωστρέφειας, υποστηρίζει τις επιχειρήσεις του Δήμου Αθηναίων με:
Υπηρεσίες συμβουλευτικής υποστήριξης στη διάγνωση της εξαγωγικής ετοιμότητας, καθώς και στην οργανωτική δομή, το ανθρώπινο δυναμικό και τη λειτουργία
Στοιχεία σχετικά με τους εμπλεκόμενους φορείς και τις χώρες στόχευσης
Τη δυνατότητα συμμετοχής σε επιχειρηματικές αποστολές και εκθέσεις
Στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης για επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων