Οι Έλληνες βρήκαν πως να μετριάσουν την πίεση και τις έγνοιες που σχετίζονται με τα γιορτινά ψώνια
- Το 67% των Ελλήνων καταβάλλεται από την ανάγκη να διατηρήσει υπό έλεγχο τις δαπάνες του, καθώς και από την αδυναμία να αγοράσει τα δώρα που θα επιθυμούσε να προσφέρει, ενώ το 55% ανησυχεί μήπως υπερβεί το budget που έχει κατά νου.
- Οι Έλληνες προσπαθούν να αποφύγουν την καταναλωτική μανία με τις online συνήθειές τους – το 37% αγοράζει δώρα στο διαδίκτυο και αναζητά πρωτότυπες εορταστικές προτάσεις σε μικρότερα ηλεκτρονικά καταστήματα (33%).
- Το mobile shopping αποτελεί μια άριστη ευκαιρία για να γλιτώσουν χρόνο και για να ψωνίσουν τα δώρα τους την ίδια στιγμή που το σκέφτονται – το 30% των Ελλήνων πραγματοποιεί τις εορταστικές αγορές του μέσω smartphone.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα Χριστουγεννιάτικων Αγορών της PayPal, οι Έλληνες συγκαταλέγονται στους πλέον αγχωμένους κατοίκους ανάμεσα σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν, εντούτοις αυτό αντισταθμίζεται με τις σχετικά πιο έγκαιρες προγραμματισμένες αγορές σε σχέση με πέρυσι, περίπου 2 εβδομάδες πριν από τις γιορτές.
Τι είναι αυτό που μας προκαλεί τόσο άγχος, όταν πλησιάζει η ώρα για τα χριστουγεννιάτικα ψώνια μας; Για το 67%, είναι η επίγνωση της ανάγκης περιορισμού των εξόδων, λόγω περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων, μαζί με την αδυναμία αγοράς των ιδανικών δώρων που θα επιθυμούσε να προσφέρει, ενώ το 55% ανησυχεί μήπως ξεπεράσει το προβλεπόμενο budget (με μία πτώση της τάξης των 6 ποσοστιαίων μονάδων, σε σύγκριση με την περσινή χρονιά). Πάνω από τους μισούς Έλληνες (54%) μοιάζουν να ενοχλούνται από τους γεμάτους κόσμο δρόμους, τον συνωστισμό εντός των καταστημάτων και την αυξημένη γενικά κίνηση, όταν αγοράζουν δώρα (κατά 5 μονάδες χαμηλότερα, σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά), ενώ το 50% εκφράζει παράπονα για την αγένεια των ανθρώπων που γίνονται κακότροποι, περιμένοντας τη σειρά τους σε μια ουρά (σχεδόν ο ίδιος αριθμός με πέρυσι). Ευτυχώς για τους περισσότερους από εμάς, η σύγχρονη τεχνολογία προσφέρει εύκολες και βολικές λύσεις για την χριστουγεννιάτικη φρενίτιδα και οι Έλληνες τείνουν να τις αξιοποιούν πλέον όλο και πιο συχνά.
Καλά mobile Χριστούγεννα
Ένας από τους τρόπους με τους οποίους οι Έλληνες καταπολεμούν το στρες που προκαλεί η εορταστική περίοδος είναι οι διαδικτυακές αγορές – το 2018, σχεδόν 4 στους 10 εορταστικούς αγοραστές στην Ελλάδα δείχνουν την προτίμησή τους προς την online αγορά δώρων. Ανάμεσά τους, το 30% ψωνίζει μέσω κινητών συσκευών, παρουσιάζοντας μια αύξηση 9 ποσοστιαίων μονάδων, σε σύγκριση με την περσινή χρονιά. Το ένα τέταρτο των m-shoppers ισχυρίζεται ότι το βασικό πλεονέκτημα των αγορών μέσω κινητών είναι η δυνατότητα αγοράς από οποιοδήποτε σημείο, ενώ σχεδόν ένας στους πέντε εκτιμά την ευκαιρία της αμεσότητας, να αγοράσει δηλαδή ένα δώρο την ίδια στιγμή που θα νιώσει την ανάγκη να το πράξει.
Με ποσοστό 16%, το mobile shopping για τους Έλληνες ταυτίζεται επίσης με την ευελιξία και τη δυνατότητα multitasking που προσφέρει την ώρα των αγορών μέσω κινητού, και βέβαια δεν παύει να αποτελεί μια λύση που εξοικονομεί χρόνο.
Από την άλλη άκρη του κόσμου, κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο σας
Διαπιστώνοντας ότι το ένα τρίτο των Ελλήνων εκφράζει την ανησυχία του μήπως το δώρο του δεν θα αρέσει στον αποδέκτη, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι στρεφόμαστε όλο και περισσότερο προς τις αγορές σε ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού.
«Αυτή τη στιγμή, οι περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες (59%) σκοπεύουν να κάνουν διασυνοριακές αγορές την τρέχουσα εορταστική περίοδο. Οι βασικοί λόγοι, στην περίπτωση αυτή, είναι οι χαμηλότερες τιμές και η πιθανότητα εύρεσης ξεχωριστών προϊόντων, με τη λιγότερη δυνατή βαβούρα», σημειώνει ο Marcin Glogowski, General Manager της PayPal για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. «Ωστόσο, υπάρχουν διάφοροι φόβοι που διατρέχουν τους Έλληνες και τους αποτρέπουν από τις διασυνοριακές αγορές, όπως η ανησυχία ότι το προϊόν δεν θα φτάσει εγκαίρως (38%), ότι θα είναι διαφορετικό από το αναμενόμενο (34%) ή ότι η παραγγελία δεν θα φτάσει καν στον προορισμό της (34%). Χαίρομαι που εμείς μπορούμε να βοηθήσουμε, ειδικά κατά τη διάρκεια των γιορτών, αφού η PayPal παρέχει υπηρεσίες όπως η Προστασία Αγοραστή (Buyer Protection[1]) ή η Κάλυψη Εξόδων Επιστροφής Παραγγελίας (Refunded Returns[2])».
Το ξεχωριστό είναι η νέα τάση
Δεν προκαλεί εντύπωση το ότι οι Έλληνες ανησυχούν εν τέλει για την εντύπωση που θα κάνουν τα δώρα τους, εφόσον κάθε χρόνο επιμένουν να επιλέγουν πιο συνηθισμένα – ‘κλασικά’ ή ‘κλισέ’ – είδη. Για τα αγαπημένα τους πρόσωπα πάντως, οι Έλληνες αγοράζουν κυρίως βιβλία (27%), είδη ένδυσης (27%) και ηλεκτρονικά παιχνίδια (26%).
«Παρόλο που και φέτος φαντάζομαι ότι κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο θα μας περιμένουν μερικά ζευγάρια κάλτσες (μακάρι να είναι πιο ευφάνταστες!) ή σετ καλλυντικών, είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη να βλέπω πλέον Έλληνες να αποζητούν ασυνήθιστα δώρα που κάνουν τη διαφορά. Είμαι και εγώ ανάμεσα στο ποσοστό του 33% που προτιμά τα μικρά ηλεκτρονικά καταστήματα, όπου παίρνω ιδέες για μοναδικά, πιο ‘ψαγμένα’ γιορτινά δώρα-προτάσεις», σχολιάζει η Giela Abdelwahab, Consumer Development Manager, PayPal CEE. «Γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι τα μικρότερα e–shops προσφέρουν τη δυνατότητα αγοράς εκπληκτικών προϊόντων, τα οποία θα ξεχωρίσουν ανάμεσα στα υπόλοιπα δώρα. Βεβαιωθείτε απλώς, σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά, ότι είστε καλυμμένοι με μια καλή πολιτική επιστροφής. Εάν όχι, τότε σιγουρευτείτε ότι η μέθοδος πληρωμής που επιλέξατε θα σας βοηθήσει να επιλύσετε τυχόν ζητήματα που ενδέχεται να προκύψουν».
Οι Έλληνες καταναλωτές διαθέτουν χαμηλότερο budget για τους αγαπημένους τους σε σχέση με τον εαυτό τους: περίπου το ένα τέταρτο σκοπεύει να ξοδέψει τουλάχιστον 100 ευρώ για τα κοντινά πρόσωπα, ενώ σχεδόν τέσσερις στους δέκα θα δαπανήσουν αντίστοιχο ποσό σε αγορές για τους ιδίους. Μόλις ένας στους πέντε σχεδιάζει να αγοράσει περισσότερα από πέρυσι (ποσοστό ελαφρώς χαμηλότερο από τον μέσο όρο των χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα, ήτοι 26%), ενώ το 56% των Ελλήνων θα προτιμήσει να αγοράσει λιγότερα χριστουγεννιάτικα δώρα, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για τις χειμερινές εκπτώσεις μετά τις γιορτές.
Σχετικά με την έρευνα ‘PayPal Christmas Shopping’
Για λογαριασμό της PayPal, η εταιρεία Kantar Millward Brown πήρε συνέντευξη από ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα περίπου 1.000 (συνολικά 11.017) ενηλίκων (ηλικίας 18 με 65 ετών) σε 11 χώρες (Βέλγιο, Ελλάδα, Ισραήλ, Νορβηγία, Νότια Αφρική, Ολλανδία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρωσία, Σουηδία, Τσεχική Δημοκρατία). Οι συνεντεύξεις έλαβαν χώρα υπό την μορφή της διαδικτυακής έρευνας (Access Panel Guided), το διάστημα μεταξύ 17 Οκτωβρίου – 5 Νοεμβρίου 2018.
[1] Ισχύουν όροι & προϋποθέσεις: link
[2] Ισχύουν όροι & προϋποθέσεις: link