Μπορεί η οικονομία του πλανήτη, αλλά και η ίδια η κοινωνία, να κινείται σε ρυθμούς ψηφιακού μετασχηματισμού, ωστόσο, η μετάβαση στη νέα digital εποχή κάθε άλλο παρά σε εύκολη υπόθεση εξελίσσεται. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις εταιρείες το στοίχημα είναι σοβαρό, καθώς η λεγόμενη ψηφιακή επιχείρηση απαιτεί εκτός από ριζικές αλλαγές σε υποδομές, συστήματα και υπηρεσίες και εκ βάθρων αλλαγή του συνολικού μοντέλου λειτουργίας. Πρόσφατη έρευνα της Gartner Inc. διαπιστώνει ότι μόνο ένας μικρός αριθμός επιχειρήσεων, παγκοσμίως, έχει μπορέσει να κλιμακώσει επιτυχώς τις ψηφιακές πρωτοβουλίες πέρα από τα αρχικά στάδια του πειραματισμού.
“Η πραγματικότητα είναι ότι η ψηφιακή επιχείρηση απαιτεί διαφορετικές δεξιότητες, πρακτικές εργασίας, οργανωτικά μοντέλα ακόμη και διαφορετική κουλτούρα. Για να αλλάξετε μια εταιρεία, που έχει σχεδιαστεί με ένα συγκεκριμένο τρόπο, η εκμάθηση και ο πειραματισμός είναι δύσκολος δρόμος. Ορισμένες επιχειρήσεις θα επιτύχουν αυτή την αλλαγή, ενώ άλλες, που δεν θα καταφέρουν να αλλάξουν, θα ξεπεραστούν και θα αντικατασταθούν”, αναφέρει η Gartner στην εν λόγω μελέτη. Η Gartner έχει εντοπίσει έξι εμπόδια, που οι Chief Information Officers (CIOs) πρέπει να ξεπεράσουν, για να μετατρέψουν την εταιρεία τους σε ψηφιακή επιχείρηση.
Το πρώτο εμπόδιο, που θεωρούν οι αναλυτές ότι εμποδίζει την ανάπτυξη μιας ψηφιακής επιχείρησης, είναι “η κουλτούρα που αντιστέκεται στην αλλαγή”. Όπως εξηγούν σε σχετικό report (Six Barriers to becoming a Digital Business), η ψηφιακή καινοτομία μπορεί να είναι επιτυχής μόνο σε μια κουλτούρα συνεργασίας. Οι άνθρωποι πρέπει να μπορούν να εργάζονται πέρα από τα όρια και να εξερευνούν νέες ιδέες. Στην πραγματικότητα, οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν κολλήσει σε μια κουλτούρα ανθεκτική στις μεταβολές και επίμονη στην ιεραρχία. Σύμφωνα με όσα σημειώνουν, η ψηφιακή καινοτομία απαιτεί το αντίθετο: συνεργατικές διαλειτουργικές και αυτοδιοικούμενες ομάδες που δεν φοβούνται τα …αβέβαια αποτελέσματα.
Ως δεύτερο εμπόδιο αναφέρουν την περιορισμένη κατανομή εργασίας και την έλλειψη συνεργασίας. “Η έλλειψη προθυμίας να μοιραστούμε και να συνεργαστούμε είναι μια πρόκληση όχι μόνο σε επίπεδο οικοσυστήματος αλλά και εντός του οργανισμού. Τα ζητήματα ιδιοκτησίας και ελέγχου των διαδικασιών, των πληροφοριών και των συστημάτων κάνουν τους ανθρώπους να διστάζουν να μοιραστούν τις γνώσεις τους”, αναφέρει η Gartner.
Το τρίτο εμπόδιο – σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας – είναι η έλλειψη ετοιμότητας από πλευράς των επιχειρήσεων. Πολλοί επικεφαλής επιχειρήσεων διαφημίζουν ότι βρίσκονται σε διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού. Ωστόσο, πολύ σύντομα ο CIO ή ο CDO (Chief Data Officer) ανακαλύπτουν ότι η επιχείρηση δεν διαθέτει τις απαιτούμενες δεξιότητες ή πόρους.
Το τέταρτο εμπόδιο για την ανάπτυξη μιας πραγματικά ψηφιακής επιχείρησης σχετίζεται με το έλλειμμα ταλέντων. Οι περισσότεροι οργανισμοί ακολουθούν ένα παραδοσιακό πρότυπο, οργανωμένο σε λειτουργίες όπως η πληροφορική, οι πωλήσεις και η αλυσίδα εφοδιασμού. Η ψηφιακή καινοτομία απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση. Οι άνθρωποι, οι διαδικασίες και η τεχνολογία συνδυάζονται για τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων και υπηρεσιών. “Οι εργαζόμενοι χρειάζονται νέες δεξιότητες επικεντρωμένες στην καινοτομία, την αλλαγή και τη δημιουργικότητα, μαζί με τις ίδιες τις νέες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το IoT”, αναφέρει στην ανάλυσή της η Gartner.
Mε την έλλειψη ταλέντων και την αδυναμία υποστήριξης τους σχετίζεται και το πέμπτο εμπόδιο για την οργάνωση μιας πραγματικά ψηφιακής επιχείρησης: οι εξαιρετικά δομημένες και αργές παραδοσιακές διαδικασίες δεν λειτουργούν υποστηρικτικά για τα ταλέντα που διαθέτουν τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες.