Οι μεγαλύτερες στον κόσμο τεχνολογικές εταιρείες έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους τα τελευταία χρόνια, αποκτώντας τεράστια κέρδη και βλέποντας τη χρηματιστηριακή τους αξία να εκτινάσσεται. Η Apple (τηλέφωνα), η Google (αναζήτηση), η Microsoft (λογισμικό), το Facebook (κοινωνικό δίκτυο) και η Amazon (λιανικό εμπόριο) είναι κυρίαρχες στους κλάδους τους λόγω των προϊόντων τους και των υπηρεσιών τους. Όμως, ίσως το πιο σημαντικό τους χαρακτηριστικό είναι το ισχυρό εμπορικό τους σήμα.
Ένα ισχυρό brand βοηθάει στην αύξηση της ζήτησης και στη δυνατότητα τιμολόγησης. Τα προαναφερθέντα τεχνολογικά brands το κάνουν αυτό καλύτερα από τον καθένα και είναι τα brands με τη μεγαλύτερη αξία παγκοσμίως στην ετήσια έρευνα του Forbes. Η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 586 δισ. δολ, έχοντας σημειώσει άνοδο 20% σε σχέση με πέρυσι.
Η Apple κατακτά την “κορυφή” στην ετήσια έρευνα του Forbes για όγδοη συνεχή χρονιά, με αξία 182,8 δισ. δολαρίων, ενισχυμένη σε ποσοστό 8% τον τελευταίο χρόνο.
Μόνο η Apple, εξαιτίας του σκληρού πυρήνα των πελατών της, μπορεί να τιμολογεί ένα τηλέφωνο στα 999 δολ. και να πουλά 29 εκατομμύρια συσκευές σε λιγότερο από δύο μήνες, κάτι που συνέβη στο τέλος του 2017, σύμφωνα με έρευνα της Canalys. Σχεδόν το ένα τέταρτο αυτών των πωλήσεων πραγματοποιήθηκαν στην Κίνα, κάτι που αναδεικνύει την παγκόσμια διείσδυση της Apple. Παρά τις ελαφρώς δυσοίωνες προβλέψεις για την Κίνα πριν την ανακοίνωση των οικονομικών της μεγεθών νωρίτερα αυτό το μήνα, η Apple ανακοίνωσε αύξηση εσόδων 21% στο τρίμηνο στην πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου.
Η Samsung Electronics πούλησε περισσότερα τηλέφωνα από την Apple το τέταρτο τρίμηνο του 2017, αλλά η εταιρεία της Wall Street Canaccord Genuity εκτίμησε ότι η Apple εξασφάλισε το 87% των κερδών της βιομηχανίας των smartphone, λόγω της κυκλοφορίας του ακριβού iPhone X. Η απόκλιση στα κέρδη αντανακλάται στα brands των δύο εταιρειών, με την αξία του brand της Apple να είναι τετραπλάσια σε σχέση με της Samsung (που έχει αξία $47,6 δισ. δολ. και κατατάσσεται στην έβδομη θέση συνολικά).
Η Google καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση στην έρευνα του Forbes για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, με τη αξία του brand να φτάνει τα 132,1 δισ. δολ., αυξημένη κατά 30%. Η Apple διατηρεί ένα προβάδισμα 38% στην αξία έναντι του κολοσσού της διαδικτυακής αναζήτησης, αλλά η Google έχει μειώσει την ψαλίδα τα τελευταία χρόνια, καθώς η διαφορά διαμορφωνόταν προ τριετίας στο 121%.
Η μητρική της Google, Alphabet, πειραματίζεται με άλλους τομείς, όπως η τεχνολογία του “έξυπνου σπιτιού”, τα αυτοοδηγούμενα οχήματα κ.α. Αλλά σχεδόν όλα αυτά τα “Άλλα Στοιχήματα” δεν φέρνουν κέρδη. Είναι η δραστηριότητα της αναζήτησης που πληρώνει τους λογαριασμούς, με το περιθώριο λειτουργικών κερδών να διαμορφώνεται στο 26% πέρυσι. Το όνομα Google είναι απόλυτα ταυτισμένο με την αναζήτηση στο διαδίκτυο παρά τις καλύτερες προσπάθειες των Yahoo, Baidu και Bing της Microsoft να κλέψουν λίγη από τη μερίδα του λέοντος (άνω του 80%) που απολαμβάνει.
Oι επίσης τεχνολογικές εταιρείες, που συμπληρώνουν το τοπ 5 των brands με τη μεγαλύτερη αξία, κατέγραψαν σημαντικά κέρδη, συμπεριλαμβανομένων της Microsoft (104,8 δισ. δολ. -αύξηση 21%), του Facebook (94,8 δισ. δολ. -αύξηση 29%) και της Amazon (70,9 δισ. – αύξηση 31%).
Ο εκτοπισμός της Coca Cola από την Amazon ήταν η μόνη αλλαγή στην κορυφαία πεντάδα τη φετινή χρονιά. Η αξία του brand της Coca-Cola αυξήθηκε 2% στα 57,3 δισ. δολ. Και είναι η μόνη μη τεχνολογική εταιρεία που βρίσκεται στις πρώτες επτά θέσεις. Οι πωλήσεις υπό το brand Coca-Cola αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 45% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας πέρυσι, καθώς πωλήθηκαν 13 δισεκατομμύρια κιβώτια. Οι αλλαγές στις συνήθειες κατανάλωσης ποτών παγκοσμίως επηρεάζουν την Coca-Cola αλλά το brand παραμένει κυρίαρχο σε έναν τομέα που πουλά ζάχαρη και νερό.
Το Forbes αξιολόγησε περισσότερα από 200 παγκόσμια brands, για να καταλήξει στην τελική λίστα των 100. Προϋπόθεση ήταν τα brands να έχουν παρουσία στις ΗΠΑ, εξαιρέθηκαν επομένως κάποια μεγάλα ονόματα όπως η Alibaba και η Tencent. Στο top 100 συμπεριλαμβάνονται brands όπως η Gillette της Proctor & Gamble’s, αλλά και η American Express.
Η αξία των 100 κορυφαίων brands φτάνει σωρρευτικά τα 2,15 τρισ. δολάρια, 10% υψηλότερα σε σχέση πέρυσι. Κυμαίνονται από τα 200 δισ. δολ. της Apple μέχρι το brand της KFC -που βρίσκεται στη θέση 100- με αξία 7,4 δισ. δολαρίων.
Κυρίαρχα είναι τα brands από τον τεχνολογικό κλάδο, καθώς αντιπροσωπεύουν το 20% της λίστας, συμπεριλαμβανομένης της κορυφαίας πεντάδας. Στη λίστα υπάρχουν επίσης 13 brands από τον κλάδο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, του οποίου ηγείται η Visa (24,5 δισ. δολ.), ενώ ακολουθεί η αυτοκινητοβιομηχανία με 12 brands. Η Toyota (44,7 δισ. δολ.) καταλαμβάνει την 9η θέση και αναδεικνύεται πρώτη στον κλάδο της.
Οι εταιρείες στη λίστα που έχουν την έδρα τους στις ΗΠΑ είναι παραπάνω από τις μισές (54), από 56 πέρυσι, ενώ ακολουθούν η Γερμανία (12) και η Γαλλία και η Ιαπωνία με 7 η καθεμία.
Netflix (11,5 δισ. δολ. -αύξηση 35%) και PayPal (7,5 δισ. δολ. – αύξηση 33%) ήταν οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι από τη λίστα των 100 κορυφαίων brands. To Netflix διπλασίασε τη παγκόσμια βάση συνδρομητών του τα τελευταία τρία χρόνια στα 125 εκατομμύρια. Η βάση συνδρομητών του PayPal έφτασε τους 237 εκατομμύρια φέτος, αυξημένη σε ποσοστό 43% έναντι του 2015. Η δέσμευση των πελατών είναι υψηλή, με 35 συναλλαγές ανά λογαριασμό τους τελευταίους 12 μήνες.
Tα τοπ 20 πιο πολύτιμα brands
1. Apple
2. Google
3. Microsoft
4. Facebook
5. Amazon
6. Coca Cola
7. Samsung
8. Disney
9.Toyota
10.AT&T
11.McDonald’s
12. General Electric
13. Mercedes Benz
14. Intel
15. Louis Vuitton
16. Cisco
17. IBM
18. Nike
19.Verizon
20. BMW
Πηγή: capital.gr/forbes
epixeiro.gr