Του Πάνου Τσαγκαράκη
Το 1967 η McKinsey διερευνώντας την αγορά και τις επιχειρήσεις του container shipping διαπίστωσε ότι βρίσκονται σε κομβικό σημείο, όπου θα έπρεπε να επανεξετάσουν τα πάντα. Φαίνεται, πως η αγορά αυτή βρίσκεται εκ νέου σε κομβικό σημείο και είναι καιρός να επανεξετάσει τον τρόπο λειτουργίας της.
Μια αμερικανική καινοτομία το 1967, προκάλεσε το British Docks Board (BTDB) να αναθέσει στην McKinsey την αξιολόγησή της: Τα εμπορευματοκιβώτια. Κατασκευάστηκαν τότε τα πρώτα πλοία που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά εμπορευματοκιβώτια για τη μεταφορά των αγαθών δια θαλάσσης και δρομολογήθηκαν από κάποιες αμερικανικές ναυτιλιακές εταιρείες. Η έκθεση της McKinsey πρότεινε στο BTDB να επανεξετάσει τα πάντα υπό το πρίσμα αυτής της καινοτομίας. Σήμερα η αγορά αυτή, όπως και κάθε άλλη, διαταράσσεται έντονα από την ψηφιακή τεχνολογία, τα big data και το Internet of Things. Πώς θα λειτουργεί, λοιπόν, η αγορά του container shipping 50 χρόνια από τώρα; Φανταστείτε:
Για μια αγορά που προσπαθεί να επιβιώσει από την επιβράδυνση της ανάπτυξης του εμπορίου όλα αυτά δείχνουν τρομακτικά. Τι μπορούν να κάνουν τα στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών;
Πρώτον, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να επενδύσουν σε ψηφιακές τεχνολογίες για να διαφοροποιήσουν τα προϊόντα τους, να αποδεσμεύσουν την αλυσίδα αξίας τους από τους μεσάζοντες, να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση των πελατών, να αυξήσουν την παραγωγικότητα και να μειώσουν το κόστος. Ο κίνδυνος που αντιμετωπίζουν προέρχεται από τους γίγαντες της τεχνολογίας και τους ψηφιακούς καινοτόμους, που θα αδράξουν το μεγαλύτερο μέρος της αξίας από τις σχέσεις με τους πελάτες, λειτουργώντας ταχύτερα από τις κατεστημένες επιχειρήσεις.
Δεύτερον, οι ναυτιλιακές εταιρείες που ασχολούνται με τη μεταφορά εμπορευμάτων, θα πρέπει να φροντίσουν ώστε να ενσωματώσουν τις καινοτομίες επόμενης γενιάς σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας τους. Οι μεταφορείς και οι εταιρείες εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών μοιράζονται μια ιδιαίτερα πλούσια ατζέντα: μεγαλύτερα σκάφη που συνδυάζονται με επενδύσεις υποδομής για terminals, διαφανείς αφίξεις και ελλιμενισμούς πλοίων και μεγαλύτερα εμπορευματοκιβώτια. Οι ολοκληρωμένοι πάροχοι logistics θα μπορούσαν να αχρηστεύσουν τους μεταφορείς εμπορευμάτων, ελέγχοντας την πολυπλοκότητα και τη διεπαφή με τους πελάτες.
Τέλος, απαιτείται τόλμη! Η ναυτιλία βασίστηκε στο όραμα ισχυρών ηγετών που τόλμησαν να αψηφήσουν τις καταιγίδες. Αν και σήμερα αντιμετωπίζει και πάλι μια περίοδο διαταραχής – αυτή τη φορά από τις ψηφιακές τεχνολογίες – η πορεία προς τα εμπρός είναι δυνατή για τις επιχειρήσεις που είναι πρόθυμες και ικανές να αδράξουν κάθε ευκαιρία!
*μονάδα χωρητικότητας φορτίου