του Ουίλιαμ Βαντερμπλούμεν*
Δεν έχω συναντήσει ποτέ κανέναν που έκανε αίτηση για δουλειά σε μια startup λόγω των υψηλών απολαβών, αλλά έχω συναντήσει πολλούς ανθρώπους που εγκατέλειψαν μια startup επειδή ένιωσαν εξαντλημένοι και κακοπληρωμένοι.
Ο καθένας ξέρει ότι οι αυξήσεις δεν είναι τόσο συνηθισμένες στις νεοσύστατες επιχειρήσεις όπως είναι στις καθιερωμένες εταιρείες. Αυτό δεν οφείλεται στο ότι οι ιδρυτές των startup είναι τσιγκούνηδες. Πολλοί ιδρυτές δεν πληρώνουν ακόμη και τους εαυτούς τους αρκετά, και ξοδεύουν κάθε ώρα ανησυχώντας για την επιχείρησή τους. Δεν είναι ότι οι ιδρυτές δεν είναι ανοιχτοί στο ενδεχόμενο αύξησης των αμοιβών, αλλά πιθανότατα δεν θα το σκεφτούν από μόνοι τους, καθώς προσπαθούν να οικοδομήσουν την επιχείρηση και να αποφύγουν την αύξηση των γενικών εξόδων.
Εάν εργάζεστε για μια νεοφυή επιχείρηση και αισθάνεστε την ανάγκη για αύξηση, θέστε στον εαυτό σας τα ακόλουθα ερωτήματα πριν κάνετε το μεγάλο βήμα και ζητήσετε αύξηση.
Υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι για να αυξηθούν οι απολαβές σας;
Δεν μπορείτε να ζητήσετε κάτι που δεν υπάρχει. Εάν δεν υπάρχουν χρήματα στο ταμείο της εταιρείας για την αύξηση που θέλετε, τότε δεν υπάρχει λόγος να σπαταλάτε το κεφάλαιό σας με τους ηγέτες της επιχείρησης ζητώντας αύξηση όταν αυτό δεν είναι εφικτό. Εάν δεν είστε βέβαιοι για το ποια είναι η οικονομική θέση της εταιρείας σας, τότε μελετήστε την ανάπτυξη και τις λειτουργίες του οργανισμού. Αναπτύσσεται η εταιρεία; Προστέθηκαν πρόσφατα νέα μέλη στην ομάδα; Έχουν σημειωθεί σημαντικές αναβαθμίσεις στον εξοπλισμό γραφείου; Αν όχι, ενδέχεται να μην υπάρχει χώρος στον προϋπολογισμό για να σας δοθεί αύξηση.
Είσαι θύμα ή νικητής;
Τα θύματα δεν παίρνουν αύξηση – συνήθως απολύονται. Είστε μέρος του προβλήματος ή μέρος της λύσης; Πριν ζητήσετε αύξηση, προσπαθήστε να μάθετε αν ο προϊστάμενός σας θα σας αποκαλούσε νικητή ή θύμα. Πάρτε μια ειλικρινή εκτίμηση για το πώς σας βλέπουν οι άλλοι εντός του οργανισμού. Μήπως υπάρχει η αίσθηση ότι η εταιρεία σας απλώς σάς ανέχεται; Πηγαίνετε στο αφεντικό σας με ένα πρόβλημα χωρίς να συστήνετε μια λύση; Αν ναι, σκεφτείτε το ξανά πριν ζητήσετε αύξηση.
Τι κάνατε τώρα τελευταία για το αφεντικό σας;
Σε μια νεοφυή επιχείρηση, η περιγραφή της δουλειάς του καθενός αρχίζει και τελειώνει με «άλλα καθήκοντα, όπου αυτό είναι απαραίτητο». Τι έχετε καταφέρει, απτά, εντός και εκτός της περιγραφής των καθηκόντων σας; Υπάρχουν εργαζόμενοι που κάνουν ό, τι τους λένε οι άλλοι και στη συνέχεια περιμένουν να τους πουν να κάνουν κάτι άλλο, και έπειτα υπάρχουν εργαζόμενοι που συνεχώς ρωτούν: «Πώς μπορώ να προσθέσω αξία σήμερα; Πώς μπορώ να διευκολύνω τη ζωή του προϊσταμένου μου;». Αν δεν μπορείτε να σκεφτείτε μια περίσταση τις τελευταίες εβδομάδες όπου δώσατε μια λύση για την καλύτερη απόδοση της επιχείρησής σας, τότε ίσως να μην αξίζετε την αύξηση που θέλετε.
Είστε προετοιμασμένος για τη συζήτηση;
Πρέπει να σχεδιάσετε από πριν τι θα πείτε στη συζήτηση. Γιατί νομίζετε ότι αξίζετε αύξηση; Γιατί είστε χαρούμενος που εργάζεστε εκεί; Γιατί σας ικανοποιεί το όραμα της εταιρείας; Γιατί νομίζετε ότι η θέση σας πρέπει να πληρώνεται περισσότερο; Κάντε μια δοκιμαστική παρουσίαση σε έναν φίλο ή συγγενή, ή τον καθρέφτη του σπιτιού σας.
Είστε προετοιμασμένος να απολυθείτε;
Πολλές φορές, οι ιδρυτές είναι ανασφαλείς ως προς τις ομάδες τους. Οι περισσότεροι από τους ιδρυτές που γνωρίζω δίνουν βάρος στην αφοσίωση των εργαζομένων πάνω από οτιδήποτε άλλο. Εάν ζητήσετε αύξηση, υπάρχει ο κίνδυνος να θεωρηθείτε «άπιστος» και αυτό μπορεί να μην αποδειχθεί θετικό για εσάς. Έχω δει μεγάλους ηγέτες-ιδρυτές να πέφτουν θύματα αυτού του ελαττώματος. Για να το αποφύγετε, ξεκινήστε τη συζήτηση αναφέροντας το πόσο αγαπάτε την επιχείρηση και την αποστολή της. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, καλό είναι να έχετε έτοιμο και ενημερωμένο το βιογραφικό σας σημείωμα για το επόμενο βήμα στην καριέρα σας.
* Ο Ουίλιαμ Βαντερμπλούμεν είναι ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Vanderbloemen Search Group.
Πηγή: fortune.com