Πηγή: www.imerisia.gr, Του Δημήτρη Μαλλά
Η εξωστρέφεια και η δημιουργία νέων επιχειρήσεων χαρακτηρίζονται ως σημεία-κλειδιά για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Ειδικά, για τις νέες επιχειρήσεις, οι διεθνείς προοπτικές αποτελούν βασική προϋπόθεση δεδομένου του μικρού μεγέθους της ελληνικής αγοράς. Τα startups, δηλαδή, οι νεοφυείς επιχειρήσεις, αποτελούν τη νέα μόδα, ιδίως στον χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, όπου υπάρχουν σημαντικές προοπτικές και επιπλέον είναι εφικτή η διεθνής επέκταση.
Παραδείγματα από το πρόσφατο παρελθόν υπάρχουν ήδη αρκετά. Όσον και αν ακούγεται περίεργο, η Ελλάδα αποτελεί παγκόσμια δύναμη σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς, αυτό των εφαρμογών και υπηρεσιών μάρκετινγκ σε κινητά τηλέφωνα (mobile marketing) με εταιρείες όπως η Upstream, η InternetQ, η Out There Media και η Velti, οι οποίες ξεκίνησαν από την Ελλάδα, αλλά πλέον κινούνται σε παγκόσμιο επίπεδο με τζίρους πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Στη σχετική λίστα περιλαμβάνεται και η Globo, η οποία έχει μία λύση υπηρεσιών στο κινητό που χαρακτηρίζεται ως ανταγωνιστική των αντίστοιχων της Google και της Blackberry.
Οι προαναφερθείσες εταιρείες αποτελούν κατά κάποιον τρόπο τα παραδείγματα που προσπαθούν να ακολουθήσουν μία σειρά από ελληνικά startups, τα οποία έχουν κάνει την εμφάνιση τους τα τελευταία 1 – 2 χρόνια και τα οποία δείχνουν ότι μπορούν να τα καταφέρουν σε διεθνές επίπεδο. Αν και ορισμένες εξ αυτών των νεοφυών επιχειρήσεων, ήδη κινούνται στο εξωτερικό με πολύ μεγάλη επιτυχία και γενικότερα είναι από τις περιπτώσεις που θα μας απασχολήσουν και στο προσεχές μέλλον.
Πέραν του mobile marketing, μία κατηγορία εφαρμογών όπου η Ελλάδα δείχνει ιδιαίτερα δυναμική από πλευράς startups είναι αυτές για την «παραγγελία» μέσω smartphone ενός ταξί. Tο Taxibeat και το Taxiplon ξεκίνησαν τη λειτουργία τους το 2011 από την Αθήνα, αλλά τώρα επεκτείνονται σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου.
Το Taxibeat έχει παρουσία πλέον στο Ρίο ντε Τζανέιρο, στο Βουκουρέστι, στο Σάο Πάολο, στο Όσλο, στο Παρίσι, ενώ ετοιμάζεται για την Πόλη του Μεξικό, αλλά και για να λάβει επιπλέον χρηματοδότηση 1,5 εκατ. ευρώ. Από την άλλη, το Τaxiplon έχει ήδη επεκταθεί σε Ρουμανία, Βραζιλία και Αυστραλία με επιπλέον σχέδια επέκτασης στην Ευρώπη. Μένοντας στο χώρο των μεταφορών, μία ιδέα που έχει αρχίσει να παρουσιάζει ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης είναι το Parking Defenders. Η εφαρμογή σε ενημερώνει για τα πάρκινγκ σε όποια περιοχή επιθυμεί ο χρήστης και μάλιστα δίνει και πληροφορίες για τη χαμηλότερη χρέωση. Οι δημιουργοί της εφαρμογής είναι αυτή την περίοδο στο Άμστερνταμ προκειμένου να προωθήσουν ταχύτερα το startup τους.
Οι Έλληνες είναι άνθρωποι που αρέσκονται στην επικοινωνία και γι’ αυτό και οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης είναι δημοφιλείς στην Ελλάδα. Παράλληλα, όμως, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται και ουκ ολίγες εφαρμογές που είναι σχετικές με αυτό τον τομέα, οι οποίες έχουν όλα τα φόντα να κάνουν διεθνή καρριέρα. Όπως, για παράδειγμα, το Pinnatta, μία υπηρεσία ανταλλαγής «έξυπνων» και διαφορετικών μηνυμάτων, την οποία έχουν «κατεβάσει» περίπου 100.000 χρήστες στις συσκευές τους. Η ομάδα του Pinnatta συγκέντρωσε στον πρώτο γύρο της χρηματοδότησης 700.000 δολάρια και ετοιμάζεται πλέον για δεύτερο γύρο, ενώ γενικότερα τα πλάνα που υπάρχουν είναι ιδιαίτερα φιλόδοξα και οι στόχοι είναι η εφαρμογή να εξελιχθεί σε μία από τις πλέον δημοφιλείς σε όλες τις πλατφόρμες για smartphones. Μία ωραία ιδέα για υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης έρχεται από την ομάδα του Qrator, μία εφαρμογή για iOS που επιδιώκει να συνδυάσει τις δυνατότητες της εικόνας και της μουσικής με εκείνες του σχολίου προκειμένου ο χρήστης να δημιουργήσει μία ιστορία για μία εμπειρία του. Η υλοποίηση είναι στα αρχικά στάδια, αλλά εκτιμάται ότι μπορεί να τα καταφέρει σε διεθνές επίπεδο.