του Φιλ Σρέντερ*
Όταν ανήκεις σε μια εταιρεία που εξαπλώνεται ραγδαία, τα εμπόδια και οι προκλήσεις εμφανίζονται συνεχώς. Κι αυτό δεν είναι χαρακτηριστικό μόνο οργανισμών που καινοτομούν και αναλαμβάνουν ρίσκα. Το κρίσιμο είναι να μαθαίνεις από τις δυσκολίες και να προχωράς. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Ιδού πέντε βασικά tips.
Μην ξεχνάτε να εορτάζετε μικρές νίκες
Είναι εύκολο για τη διοίκηση να επισημαίνει μεγάλες, εμφανείς επιτυχίες σε επίπεδο εταιρείας – όπως π.χ. μια εξαιρετική επίδοση τριμήνου. Δεν αρκεί να βάλετε μερικά νούμερα σε μια παρουσίαση που θα κάνει τους άλλους να σκεφτούν «όλα καλά». Προσπαθήστε περισσότερο. Αναγνωρίστε επιτυχίες που μπορεί να είναι μικρές για την κλίμακα των αξιών σας, αλλά είναι κρίσιμες ώστε τα μέλη μιας ομάδας να νοιώσουν ισχυρά και με κίνητρο.
Αποφύγετε τη νοοτροπία βάσει της οποίας όλοι πρέπει να είναι «στην τσίτα»
Έχω βρεθεί και σε οργανισμούς που βρίσκονται σε μια κατάσταση συνεχούς ετοιμότητας. Καθετί είναι πρόβλημα και καθετί είναι επείγον επειδή η εταιρική κουλτούρα προστάζει συνεχώς μια στάση αντίδρασης. Αυτού του είδους η κινητοποίηση μπορεί να αποδώσει βραχυπρόθεσμα αλλά τελικά εξαντλεί τους πάντες και σπέρνει τη σύγχυση. Και όταν πρέπει πραγματικά να υπάρξει κινητοποίηση, αυτή καθίσταται δύσκολη εξαιτίας του αισθήματος εξάντλησης και αποτυχίας.
Δημιουργήστε μια κουλτούρα όπου τα προβλήματα μπορούν να προσδιοριστούν έγκαιρα
Όταν ο ένας δεν πάει να ρίξει το φταίξιμο στον άλλον, οι άνθρωποι που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή ενός συγκεκριμένου έργου είναι πιθανότερο να θίξουν έγκαιρα οτιδήποτε αντιλαμβάνονται ως πηγή κινδύνων. Τα διευθυντικά στελέχη οφείλουν, δηλαδή, να ενθαρρύνουν συνεχώς τον ανοιχτό διάλογο και τη διαβούλευση σε όλους τους τομείς της εταιρείας.
Κατανοήστε το πρόβλημα
Για να επιλύσετε ένα πρόβλημα, πρέπει πρώτα να το κατανοήσετε. Όσο περισσότερους καταρτισμένους ανθρώπους μπορείτε να επιστρατεύσετε για να σας βοηθήσουν στην κατανόηση του προβλήματος, τόσο το καλύτερο. Για παράδειγμα, είναι πάντα δύσκολη η είσοδος σε νέες αγορές – ιδιαίτερα διεθνείς αγορές. Θα πρέπει να είστε σε θέση να κατανοήσετε πραγματικά τη φύση μιας τοπικής αγοράς. Φτιάξτε μια ομάδα για τη συγκεκριμένη περιοχή με μέλη με εμπειρία στο ξεκίνημα εταιρειών και γνώση των τοπικών παραδόσεων.
Επαναδιατυπώστε το πρόβλημα
Δεν εννοώ ότι οι μάνατζερ πρέπει να κάνουν τα στραβά μάτια. Όμως, είναι πολύ σημαντικό να μην κυριαρχεί συνεχώς ένας αρνητισμός. Προσωπικά, αποφεύγω να χρησιμοποιώ λέξεις όπως «πρόβλημα» και «τα θαλασσώσαμε». Η λέξη «πρόβλημα» συνοδεύεται από ένα αρνητικά φορτίο, ενώ η λέξη «πρόκληση» σε κάνει να σκεφτείς δημιουργικά.
* Πρόεδρος και γενικός διευθυντής λειτουργιών της GumGum.