Του Πάνου Τσαγκαράκη
Εν μέσω μιας άνευ προηγούμενου φορολαίλαπας, κοινωνικής ανασφάλειας και περαιτέρω αποδυνάμωσης της καταναλωτικής δυνατότητας των ελλήνων πολιτών, η αγορά των εμπορικών καταστημάτων της Αθήνας και των άλλων μεγάλων αστικών κέντρων, στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης, ανασύνταξης και επανεξέτασης των δυνατοτήτων ανάκαμψης της, ενδεχομένως να βρει πρόσφορο έδαφος στις εναλλακτικές μορφές διαφήμισης – προώθησης και πωλήσεων, που προσφέρει το διαδίκτυο.
Οι πρόσφατες φορολογικές αυξήσεις στους έμμεσους φόρους, τα πιο ύπουλα εμπόδια για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας, που πλήττουν ιδιαίτερα την αγορά αφενός, και η έλλειψη καταναλωτών στα καταστήματα αυτές τις κρίσιμες από όλες τις πλευρές ημέρες αφετέρου, ίσως θα πρέπει να οδηγήσουν τους εμπόρους της Αθήνας και των άλλων μεγάλων αστικών κέντρων, στην ανεύρεση λύσεων και διαφορετικών μέσων προσέγγισης και αναζήτησης πελατών.
Ένα εξαιρετικό και αποτελεσματικό μέσο είναι και το διαδίκτυο, ιδιαίτερα για την προσέγγιση των νεότερων καταναλωτών οι οποίοι αποτελούν και τον πυρήνα της αγοράς για πολλά προϊόντα. Αλλά και για τους απομακρυσμένους καταναλωτές που δεν έχουν πρόσβαση στο φυσικό κατάστημα.
Αν και στη χώρα μας εκτιμάται ότι οι χρήστες του διαδικτύου υπολείπονται σε ποσοστά από τους ευρωπαίους χρήστες, παρόλα αυτά είναι γεγονός ότι το διαδίκτυο πλέον αποτελεί ένα σημαντικό μέσο για τις ελληνικές επιχειρήσεις καταναλωτικών και άλλων προϊόντων, που θέλουν να διευρύνουν και να μεγιστοποιήσουν το πελατολόγιο τους και τα έσοδα τους αντίστοιχα.
Το γεγονός ότι το διαδίκτυο αποτελεί έναν από τους πιο αγαπητούς και αποτελεσματικούς τρόπους επικοινωνίας των νέων στη χώρα μας, αποδεικνύεται από την ταχύτητα με την οποία μεταφέρονται οι πληροφορίες σε αυτούς, παρασύροντας τους σε ένα διαρκές ταξίδι αναζήτησης, ενημέρωσης και λύσεων στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Αλλά, και από το συνολικό ύψος των αγορών μέσω αυτού, το οποίο βαίνει αυξανόμενο τα τελευταία δυο χρόνια. Το δεδομένο αυτό, προσφέρεται σαν ένα αξιόλογο εργαλείο του μάρκετινγκ, και κατ’ επέκταση του viral marketing.
Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως και τα καταστήματα που ενδιαφέρονται να ερευνήσουν τις δυνατότητες που τους προσφέρει το διαδίκτυο, επιβάλλεται να αναζητήσουν λύσεις και να ενημερωθούν από τους επαγγελματίες του χώρου, έτσι ώστε να έχουν από πρώτο χέρι σωστή ενημέρωση, άλλα και γνώση των μετρήσεων και της αποτελεσματικότητας που προσφέρει το νέο αυτό μέσο.
Ήδη, πολλά καταστήματα ειδών ένδυσης και άλλων προϊόντων διατηρούν στο διαδίκτυο ιστοσελίδα, μέσω της οποίας πωλούν τα προϊόντα τους. Αλλά ακόμα και αυτά, θα πρέπει να αναβαθμίσουν τη χρησιμότητα της ιστοσελίδας τους, μετατρέποντάς τη σε ένα παραγωγικό πωλητή με απλές διαδικασίες εξυπηρέτησης. Βέβαια, όλα αυτά προϋποθέτουν τη θεμελίωση υποδομών σε ασφαλιστικές δικλείδες προσωπικών δεδομένων των πελατών τους, καθώς και συστήματα εξυπηρέτησης και διανομής των προϊόντων τους, όπως επίσης και την επιμόρφωση του προσωπικού τους στην αποτελεσματική διαχείριση αυτού του μέσου. Κάτι στο οποίο οι μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο έχουν προβάδισμα.
Ίσως οι εμπορικοί σύλλογοι των μεγάλων αστικών κέντρων, θα πρέπει να δημιουργήσουν έναν φορέα, ο οποίος σκοπό και στόχο θα έχει να ενημερώνει και να εκπαιδεύει τους κατά τόπους μικρομεσαίους εμπόρους για τα πλεονεκτήματα και τα μειονέκτημα της εμπορικής δραστηριότητας στο διαδίκτυο, αλλά και για τους τρόπους αποτελεσματικής διαχείρισης και αξιοποίησης του.