Το να μην έχετε στρατηγική μάρκετινγκ για την επιχείρησή σας, είναι το ίδιο επικίνδυνο με το να εφαρμόζετε μία λάθος στρατηγική! Η στρατηγική μάρκετινγκ είναι σαν ένα φάρμακο. Κάθε ασθενής χρειάζεται το κατάλληλο, στην κατάλληλη δόση και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Εσείς είστε σίγουροι πως έχετε επιλέξει το σωστό;
Πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως από τη στιγμή που έχετε επιλέξει να εφαρμόσετε μία στρατηγική μάρκετινγκ, έχετε θέσει και ένα συγκεκριμένο στόχο που επιθυμείτε να κατακτήσετε. Έτσι δεν είναι; Πολλοί επιχειρηματίες απαντούν «όχι», ξεκινώντας μία στρατηγική χωρίς να έχουν συγκεκριμενοποιήσει το στόχο που θέλουν να επιτύχουν. Λάθος! Αν δεν ξεκαθαρίσουμε εξαρχής το στόχο που επιδιώκουμε τότε δεν μπορούμε να μιλάμε για στρατηγική αλλά για απόπειρα μάρκετινγκ. Αν δεν ξέρεις το στόχο σου, τότε δεν μπορείς να επιλέξεις και τα κατάλληλα εργαλεία και μέσα που θα σε οδηγήσουν στην κατάκτησή του. Τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο αν πέσετε στην παγίδα του να αντιγράψετε τη στρατηγική των ανταγωνιστών σας. Πρέπει πάντα να θυμάστε πως η επιχείρησή σας δε χρειάζεται έτοιμα πρότυπα που μπορείτε να βρείτε με μία απλή αναζήτηση στο internet, αλλά έναν εξατομικευμένο στις ανάγκες σας, σχεδιασμό.
Ένα δεύτερο σημαντικό σημείο που θα πρέπει να αξιολογήσετε ως προς τη στρατηγική που έχετε επιλέξει, είναι η απάντηση στο ερώτημα: «Η στρατηγική μου, απευθύνεται στο κοινό των πελατών που με ενδιαφέρει;». Υπάρχουν πολλά παραδείγματα επιχειρήσεων που διέθεσαν χρόνο, χρήματα και προσπάθεια, ακολουθώντας μία στρατηγική μάρκετινγκ η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί απόλυτα επιτυχημένη ως προς την αναγνωρισιμότητά της αλλά και την ανταπόκρισή του κοινού. Ενός κοινού όμως που σαν πελάτες δε αποτελούσαν τον επιδιωκόμενο στόχο. Αν για παράδειγμα η επιχείρησή σας στοχεύει σε γυναίκες μέχρι 30 ετών και δέχεστε τηλεφωνήματα και επισκέψεις από γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας ή άνδρες, τότε κάτι έχει πάει λάθος. Φροντίστε ώστε πάντα οι ενέργειες που κάνετε να έχουν κατεύθυνση προς το κοινό που αποτελεί δεξαμενή των εν δυνάμει πελατών σας.
Πάμε τώρα στο τρίτο σημαντικό σημείο αξιολόγησης μίας επιλεχθείσας στρατηγικής μάρκετινγκ. Τα μέσα και τις τεχνικές που θα χρησιμοποιήσετε για την ανάπτυξη αυτής της στρατηγικής. Αυτά θα πρέπει να είναι σύμφωνα και με το στόχο που έχετε θέσει αλλά και με το κοινό που απευθύνεστε. Γι΄ αυτό θα πρέπει να προσδιορίσετε τους επικοινωνιακούς δίαυλους που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε επικεντρώνοντας το χρόνο αλλά και τα χρήματα που θα επενδύσετε, αποκλειστικά στα μέσα που εξυπηρετούν αυτούς τους σκοπούς. Στις εποχές που ζούμε η διασπορά χρημάτων σε μέσα και τεχνικές μάρκετινγκ που δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε αλλά και δεν μπορούν και αυτές με τη σειρά τους να μας υποστηρίξουν, αποτελούν λάθη που είναι τόσο εύκολο να αποφευχθούν αλλά δυστυχώς πολλοί επιχειρηματίες συνεχίζουν να κάνουν.
Ανακεφαλαιώνοντας αυτό που πρέπει να κρατήσουμε όλοι στο μυαλό μας, είναι πως μία στρατηγική μάρκετινγκ χρειάζεται στόχο, κατάλληλο κοινό και κατάλληλα μέσα. Αν έχετε τις πληροφορίες που χρειάζεστε για κάθε ένα από αυτά τα τρία, τότε η στρατηγική που εφαρμόζετε ή σκοπεύετε να εφαρμόσετε, είναι στο σωστό δρόμο. Αν όμως έχετε αμφιβολίες έστω και για έναν τομέα από τους τρεις παραπάνω, τότε θα πρέπει να επαναπροσδιορίσετε το σχεδιασμό σας. Όπως είπα και στην αρχή, η στρατηγική μάρκετινγκ είναι σαν το φάρμακο. Αν δεν είστε σε θέση να επιλέξετε εσείς το σωστό, τότε φροντίστε να επιλέξετε τον κατάλληλο “ιατρό” συνεργάτη σας, ο οποίος θα σας κατευθύνει με ασφάλεια σε όλες τις ενέργειες που πρέπει να κάνετε ώστε να είναι ανταποδοτική η προσπάθειά σας.