Η έναρξη μιας νέας επιχείρησης στην Ελλάδα είναι μια από τις πιο επίφοβες ενέργειες πλέον. Ωστόσο, η ανάγκη μεγάλου μέρους των ανθρώπων να είναι «κύριοι του εαυτού τους» έχει οξυνθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της αυξανόμενης απογοήτευσης από τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Μια ιδιωτική επιχείρηση μπορεί να ωφελήσει περισσότερο τον ιδιώτη στην οικονομική του κατάσταση δεδομένου, βέβαια, ότι θα τεθούν οι σωστές βάσεις.
Αρχικά, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να απαντήσει ορισμένα ερωτήματα πριν λάβει την απόφαση έναρξης.
- Γιατί επιθυμεί δική του επιχείρηση;
- Είναι η κατάλληλη στιγμή;
- Πόσα χρήματα απαιτούνται;
- Που θα βρεθεί το αρχικό κεφάλαιο;
- Ποιους άλλους ανθρώπους θα χρειαστεί;
Αφού οι απαντήσεις αυτών είναι ικανοποιητικές, τότε μπορεί να ξεκινήσει να οργανώνει το επιχειρηματικό του πλάνο. Παρακάτω αναλύονται οι 5 βασικές παράμετροι που πρέπει να προσδιοριστούν από όσους σκέφτονται μια ανάλογη κίνηση.
1. Προϊόν/Υπηρεσία
Πρωταρχικό βήμα είναι η διερεύνηση των λεγόμενων «κενών στην αγορά». Ερευνείστε ποια προϊόντα στερείται η περιοχή που ενδιαφέρεστε να κάνετε το ξεκίνημα. Πιθανότατα πολλοί έχουν ακολουθήσει προηγουμένως την ίδια λογική και ενδεχομένως πέτυχαν. Λειτουργήστε δημιουργικά και με φαντασία. Κάντε λοιπόν μια εξονυχιστική παρατήρηση στην αγορά και ανακαλύψτε τι στερείται. Η απόφαση αυτή πρέπει να ληφθεί όσον το δυνατόν πιο αντικειμενικά καθότι δεν πρέπει να περιορίσετε την αναζήτηση μόνο σε ότι σας ενδιαφέρει ή γνωρίζετε καλύτερα, αλλά να βασιστείτε στην ικανοποίηση των επιθυμιών των πελατών. Οι τελευταίοι θα είναι η βάση της επιτυχίας σας.
2. Γεωγραφική περιοχή
Βασικό σας μέλημα θα πρέπει να είναι η έναρξη της επιχείρησης σε τοποθεσία όπου κατοικεί ή δραστηριοποιείται το κοινό που στοχεύετε και όπου το προϊόν είναι κατάλληλο να υπάρχει. Επιπλέον, ειδικά εαν πρόκειται για λιανοεμπορική επιχείρηση ή παροχή καταναλωτικών υπηρεσιών, πρέπει να ερευνήσετε πιο συγκεκριμένα την τοποθεσία. Είναι εξαιρετικά ωφέλιμο να εγκαταστήσετε την επιχείρηση σε σημείο όπου υπάρχουν κοντά σχολεία, νοσοκομεία, οδικοί άξονες, αεροδρόμια/λιμάνια, εμπορικά κέντρα ή πληθυσμός με κινητικότητα/αγορά. Ακόμη, συμφέρουσα επιλογή θα ήταν η εγκατάσταση κοντά στους ανταγωνιστές σας ώστε να μπορείτε να επωφεληθείτε από τις δικές τους προσπάθειες προώθησης των προϊόντων τους. Επιπλέον, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην εγκληματικότητα της περιοχής καθώς και στην πρόσβαση σε ειδικευμένο προσωπικό.
Θα πρέπει να ορίσετε συγκεκριμένα τον ανταγωνισμό σας γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος επισκίασης της δικής σας επιχείρησης. Αξιολογείστε πόσο ισχυρός είναι ο ανταγωνισμός και τι προσφέρει στους πελάτες που στοχεύει. Στη συνέχεια, ορίστε ποιο θα είναι το δικό σας συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων. Τι σας διαφοροποιεί από τους άλλους το οποίο συμφέρει τον πελάτη; Δημιουργείστε προσφορές γνωριμίας, εκμεταλλευτείτε σωστά το marketing ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες, απόψεις και πεποιθήσεις του κοινού. Για παράδειγμα, αν στοχεύετε σε νεανικές ηλικίες 16-35 δώστε ιδιαίτερη σημασία στο διαδίκτυο και στις διαφημίσεις εντός ιστοσελίδων συναφούς αντικειμένου. Δημιουργείστε ελκυστικά πακέτα και προσφορές εφόσον απευθύνεστε σε ηλικιακές ομάδες που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση.
4. Επιχειρηματικό πλάνο
Καταρτίστε ένα ρεαλιστικό business plan μέσα στο οποίο θα εμπεριέχονται τα έξοδα για τη λειτουργία της επιχείρησης – καθώς και τα προσωπικά σας, αλλά και τα αναμενόμενα έσοδα του πρώτου καιρού. Ένα πλήρες επιχειρηματικό πλάνο πρέπει να περιέχει τα εξής στοιχεία:
- Συνοπτική παρουσίαση. Συντάσσεται τελευταία εκ των παρακάτω και παρουσιάζει περιεκτικά την επιχειρηματική ιδέα αλλά κυρίως τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης που θα την καταστήσουν επιτυχημένη στην ανταγωνιστική αγορά.
- Προϊόν. Τι θα πουλάτε; Περιγράψτε το. Ωστόσο, αποφύγετε να δημιουργήσετε μια περιγραφή/εγχειρίδιο οδηγιών για τους εργαζόμενους καθώς η υπερβολική λεπτομέρεια θα έχει αρνητικό αντίκτυπο για τους εξωτερικούς αποδέκτες του πλάνου.
- Marketing. Ποιο κοινό στοχεύετε και ποια ανάγκη τους ικανοποιείτε; Είναι αναγκαίο προϊόν; Ποια αντιστοιχία κοινού – προϊόντος θα ακολουθήσετε (οριζόντια- κάθετη); Πώς σκοπεύετε να εισέλθετε στην αγορά; Ποια θα είναι τα κανάλια διανομής; Τι επικοινωνιακή στρατηγική θα ακολουθήσετε (προώθηση, δημόσιες σχέσεις, έντυπο υλικό, διαφήμιση). Συμπεριλάβατε μεγέθη και αριθμούς για να υπάρχει πλήρης εικόνα.
- Επιχειρηματικό μοντέλο. Από πού θα προέρχονται τα χρήματα, ποιος θα σας πληρώνει, πόσο και πόσο συχνά.
- Ομάδα. Παρουσιάστε την ομάδα και τους συμβούλους της επιχείρησης σας. Σημασία δεν έχει μόνο η καλή επιχειρηματική ιδέα αλλά και οι χαρισματικοί managers για να τη φέρουν εις πέρας. Τονίστε την προϋπηρεσία και τις επιτυχίες τους στο τομέα που θα δραστηριοποιηθείτε. Επίσης, καταγράψτε τον κορμό της επιχείρησης (ιδιοκτήτες-μέτοχοι-Δ.Σ) καθώς και τη νομική δομή της επιχείρησης.
- Ανταγωνισμός. Ορίστε τον ανταγωνισμό σας και γιατί μπορεί να σας κερδίσει. Υπολογίστε το μερίδιο της αγοράς που μπορείτε να καταλάβετε και πόσο καιρό θα παραμένει διαθέσιμο, αξιολογείστε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της δικής σας επιχείρησης καθώς και των ανταγωνιστών.
- Χρηματοδότηση. Πόσα χρήματα διαθέτετε; Πόσα ακόμα χρειάζεστε; Πώς θα τα χρησιμοποιήσετε; Είναι ελπιδοφόρα η επένδυση αυτών των χρημάτων; Καταστήστε ένα 5ετές σχέδιο αναγκών χρηματοδότησης και τη χρήση τους καθώς και ένα αόριστο μακροπρόθεσμο σχέδιο επίτευξης στόχων.
- Διαχείριση. Περιγράψτε πως θα παραδώσετε το προϊόν σας, τι προβλήματα μπορεί να συναντήσετε και πως θα τα διαχειριστείτε.
- Μέγεθος. Εξηγήστε πόσο στοχεύετε να αναπτυχθεί η επιχείρηση που σχεδιάζετε.
- Εξέλιξη. Αν ήδη έχετε ξεκινήσει την επιχείρηση σας περιγράψτε τη μέχρι τώρα πρόοδο και τους επόμενους στόχους ανάπτυξης.
entre.gr