γράφει ο Δημήτρης Μεθενίτης
Το Πανόραμα Επιχειρηματικότητας και Σταδιοδρομίας είναι μία μεγάλη ευκαιρία να δει κάποιος σε τρεις μέρες μία εικόνα διαφορετική από αυτήν που παρακολουθεί στα μέσα μαζικής ενημέρωσης κάθε μέρα. Θα ακούσει τις εμπειρίες από ανθρώπους που παλεύουν μέσα στην αγορά και θα του δώσουν μία κατεύθυνση στο που βρίσκονται οι ευκαιρίες.
Πολλές φορές θέλουμε να ακούσουμε τις εμπειρίες ανθρώπων πετυχημένων σε διάφορους κλάδους. Η δυσκολία είναι τεράστια να βρεθεί κάποιος που μπορεί να καταφέρει να “παντρέψει” σε 3 μέρες ένα μεγάλο αριθμό διαφορετικών εμπειριών από διάφορους κλάδους. Επιπροσθέτως ένα σύγχρονο στέλεχος, ένας επιχειρηματίας δεν έχει αρκετό χρόνο σήμερα και είναι αρκετά δύσκολο όταν θα πρέπει άτομα με ελάχιστο χρόνο, πολύ εμπειρία, αλλά και διάθεση να τη μοιραστούν. Όμως τελικά επιτεύχθηκε με τη συμμετοχή πάνω από 150 εισηγητών , γύρω στους 20 κλάδους και πάνω από 30 εισηγήσεις με απόψεις, εμπειρίες, ιδέες, ευκαιρίες και πάνω από όλα συνεχή προσπάθεια για να βρίσκονται εκεί.
Το Μέγαρο Μουσικής ήταν ο χώρος που φιλοξένησε και πάλι το φετινό Πανόραμα. Δεν χρειαζόταν κάποιος να διαβάσει τους αριθμούς του προγράμματος, αντιλαμβανόταν αμέσως λόγω του μεγάλου πλήθους των επισκεπτών, ότι το ενδιαφέρον όλου του κόσμου σε σχέση με το επιχειρείν είναι πολύ μεγάλο. Επιπροσθέτως, αυτό που έκανε εντύπωση είναι ότι βρίσκονταν αρκετοί φοιτητές στο χώρο και πολλές φορές στα πάνελ έγινε θέμα σχολιασμού. Και αυτό διότι το ενδιαφέρον, για πραγματικά εποικοδομητικά θέματα όπως η επιχειρηματικότητα και η σταδιοδρομία είναι το πρώτο βήμα για όσους θέλουν πραγματικά να μάθουν και ανοίξουν τους ορίζοντές τους.
Είναι πολύ ενδιαφέρον να ακούς από στελέχη την εμπειρία τους στο εξωτερικό και πόσο μάλλον όταν θέλουν να βοηθήσουν και να απομυθοποιήσουν κάποια στερεότυπα που δημιουργούνται για την αγορά εργασίας του εξωτερικού.
Πρώτος ξεκίνησε ο κύριος Jimmy Αθανασόπουλος ο οποίος είναι και ο διευθυντής τους Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας. Αφού έδωσε τις απαραίτητες πληροφορίες για το βραβείο αναφέρθηκε και στο πλήθος των 400 ιδεών και πόσο δύσκολη ήταν η επιλογή των 10 φιναλίστ. Αναφέρθηκε στο δικό του ταξίδι, στις εμπειρίες και στις δυσκολίες. Όπως κάποια στιγμή επεσήμανε ότι ο ίδιος είχε την τύχη και την ατυχία στην Αμερική να τον φωνάζουν “Έλληνα” και στην Ελλάδα “Αμερικανό”. Θέλησε να αναφερθεί και στις επιτυχίες σε παγκόσμιο επίπεδο των Ελλήνων, με τη δική του εμπειρία ώστε να δώσει κίνητρα και στο κοινό(όχι από εθνικιστική σκοπιά). Ανέφερε επίσης δύο παραδείγματα επιτυχίας ανθρώπων τους Έλληνες πιλότους της Π.Α. αλλά και τους Έλληνες φοιτητές.
Δεύτερος ο κύριος Ανδρικόπουλος Βασίλης Οικονομικός και Διοικητικός Διευθυντής στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία ο οποίος ξεκίνησε με ένα video όπου θέλησε να δείξει την μπύρα fix η οποία παρασκευάζεται από μία αμιγώς Ελληνική εταιρία. Δεν ήταν καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι το κομμάτι που διάλεξε ήταν το “Bring me to Life” των Evanecence. Μία εταιρία όπου εξαγοράστηκε το 2009 από 3 Έλληνες επιχειρηματίες. Το ενδιαφέρον στο δικό του ταξίδι ήταν ότι εργάστηκε στο εξωτερικό και βρέθηκε στην Ελλάδα σε μία αμιγώς Ελληνική εταιρία.
Ακολούθησε ο κύριος Βιτάλης Λευτέρης, Vice President & General Manager της Colgate Palmolive. Όπου μίλησε για τα 21 χρόνια εμπειρίας του σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Αναφέρθηκε στον οργανισμό που εργάζεται αλλά και στη βαρύτητα που έχουν δώσει ώστε να μαθαίνουν συνεχώς οι εργαζόμενοι. Όπως είπε και για τον εαυτό του “αν καταλάβω ότι σταμάτησα να μαθαίνω, θα φύγω”. Έδωσε έμφαση στο ότι θα πρέπει να είναι “open mind” όποιος θέλει να εργαστεί στο εξωτερικό και μια συμβουλή στους γονείς να προετοιμάζουν τα παιδιά τους να γίνουν “πολίτες του κόσμου”. Επεσήμανε το “Ελληνικό στοιχείο” της Colgate λέγοντας πως στο top management της εταιρίας βρίσκονται δέκα Έλληνες.
Τελευταίος ομιλητής ο κύριος Στράτος Σαφιολέας όπου εργάζεται στον τομέα των International media relations & Crisis Management. Έδωσε βασικά ένα διαφορετικό στίγμα διότι όπως είπε είναι κάποιος που εργάζεται σαν σύμβουλος διοίκησης σε πόλεις που διεκδικούν τη διοργάνωση Oλυμπιακών Αγώνων. Επιπροσθέτως αναφέρθηκε πως είναι αρκετά δύσκολο να προσπαθείς να κερδίσεις τη διοργάνωση μαζί με τις πόλεις αλλά και ρίσκο διότι δεν ξέρεις αν τελικά θα έχεις επιτυχία .Επεσήμανε και μία πρόσφατη δική του επιτυχία και της Πιεονγκτσάνγκ, μίας μικρής πόλης της Νότιας Κορέας, όπου κέρδισαν τους χειμερινούς Ολυμπιακούς του 2018. Με έναυσμα αυτό το γεγονός μίλησε για τον τρόπο που πρέπει συνεχώς να ευθυγραμμίζεσαι με τις νέες κουλτούρες.
Ο κύριος Φώτης Ρηγόπουλος Managing Director στην Polimeri Europa (Eni Group) ήταν ο συντονιστής του πάνελ και έδωσε και αυτός την εμπειρία του από την Τουρκία. Επεσήμανε μέσω της δική του εμπειρίας, ότι τα στελέχη δεν βρέθηκαν στην Τουρκία λόγω κρίσης ή εξαναγκασμού αλλά λόγω ευκαιρίας και αυτός είναι ο τρόπος όπου θα πρέπει να βλέπουν όλοι όσοι θέλουν να εργαστούν εκτός Ελλάδας το εξωτερικό. Έκλεισε με μία φράση που συνήθιζε να τους λέει, ο καθηγητής του όταν ήταν στην ΑΣΟΕΕ και διοργανωτής του Πανοράματος, κύριος Ι. Λαδόπουλος “Manager is a decision making and problem solving”.
Είναι και βέβαια μία μεγάλη ευκαιρία να κάνεις ερωτήσεις και να έχεις τη δυνατότητα να προσεγγίσεις άτομα που δύσκολα μπορείς να συναντήσεις. Διότι αυτό που ξεχώρισε τους ομιλητές ήταν η διάθεση να δώσουν πράγματα αλλά και να λύσουν απορίες και ανησυχίες.
Το Πανόραμα δεν έχει τελειώσει ακόμα και αυτό διότι οι αιτήσεις για τα business days (εκπαιδευτικές επισκέψεις σεμιναριακού χαρακτήρα σε μεγάλες ξένες και ελληνικές πολυεθνικές εταιρίες) είναι μέχρι την Παρασκευή 19 Απριλίου και αναμένονται τα αποτελέσματα για όσους νέους 18-28 ετών θέλουν να επισκεφτούν μία από τις 14 μεγάλες εταιρίες που συμμετέχουν.
Συμπερασματικά ήταν τρεις μέρες με πολύ κόσμο όπου έδωσε τα δικά του “success stories”. Και αυτό που χρειαζόμαστε σήμερα είναι παραδείγματα όσων προσπαθούν, θέλουν να βοηθήσουν αλλά και όσων θέλουν να ακούσουν αλλά και να πράξουν. Ας δώσουμε όλοι ένα ραντεβού στο επόμενο Πανόραμα, με νέα και περισσότερα “success stories” όπως και περισσότερους ανθρώπους που τους ενδιαφέρει το επιχειρείν. Γιατί τελικά όλοι μας θα θελαμε (όπως αναφέρεται και στο επίσημο site του Πανοράματος) ”…να αναδείξουμε την ‘Άλλη Ελλάδα’, τις επιχειρήσεις που σε πείσμα των καιρών, αντιστέκονται στη κρίση κυρίως γιατί καινοτομούν ή/και έχουν εξαγωγικό χαρακτήρα”