Πηγή: www.kerdos.gr
«Η γυναικεία επιχειρηματικότητα μπορεί να αναδειχθεί μέσα από την οικονομική κρίση και να εξελιχθεί σε σημαντικό παράγοντα για ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, προϋποθέσεις που έχει ανάγκη τόσο η Ευρώπη όσο και η χώρα μας, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο».
Αυτό δήλωσε, μεταξύ άλλων, η Ευρωβουλευτής, Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου 2007-2012, Ρόδη Κράτσα, μιλώντας σε σημερινή εκδήλωση για την παρουσίαση της έρευνας, με τίτλο «Η γυναίκα επιχειρηματίας ευθέως» που διεξήχθη το διάστημα μεταξύ 2 Νοεμβρίου 2012 και 9 Ιανουαρίου 2013 από την εταιρεία συμβούλων «Μίλητος Αναδυόμενες Τεχνολογίες & Υπηρεσίες», την εταιρεία ερευνών Focus Bari (μέλος του συλλόγου εταιρειών δημοσκόπησης και έρευνας αγοράς), ΣΕΔΕΑ και της ESOMAR, European Society for Opinion and Marketing Research) καθώς και την Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση – Κοιν. Σ.ΕΠ knowl.
Η έρευνα υποστηρίχθηκε, επίσης, από το ελληνικό τμήμα του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μεντόρων για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα – Business Mentors και η εμβέλειά της ήταν πανελλαδική. Το δείγμα, που συμμετείχε, ανέρχεται στα 300 άτομα.
Την αναγκαιότητα να προωθηθεί η γυναίκα σε θέσεις ευθύνης, τόνισε, από την πλευρά του, και ο Επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, Λεωνίδας Αντωνακόπουλος.
Το προφίλ της γυναίκας – επιχειρηματία στην Ελλάδα
Όπως προέκυψε από τα ευρήματα της έρευνας, που παρουσίασε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Focus Bari ΑΕ και μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μεντόρων για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα, οι γυναίκες επιχειρηματίες στη χώρα μας είναι πολύ ικανοποιημένες με την απόφασή τους να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση (82%), ενώ, όπως δηλώνει το 82%, θα έπαιρνε την ίδια απόφαση, εάν γυρνούσε πίσω στο χρόνο.
Οι γυναίκες επιχειρηματίες σε ποσοστό 60% ξεκίνησαν μόνες την επιχείρησή τους και οι περισσότερες ήταν σε ηλικία 18-34 ετών (72%).
Σύμφωνα με την έρευνα, έχουν υψηλό επίπεδο μόρφωσης-ανώτατη εκπαίδευση (77%) και διατηρούν τις επιχειρήσεις τους για περισσότερα από τρία έτη. Το 73% ανέφερε ότι εργάζεται σκληρά περισσότερες από 10 ώρες, ημερησίως.
Οι γυναίκες επιχειρηματίες σε ποσοστό 90% νιώθουν επιτυχημένες και υπερήφανες, καθώς το ίδιο ποσοστό απολαμβάνει το σεβασμό της οικογένειας και του φιλικού κύκλου. Ποσοστό 94% αντλεί δύναμη από την επιχειρηματική του δραστηριότητα.
Το 70% υποστηρίζει ότι η οικονομική κρίση θα αναδείξει περισσότερες γυναίκες επιχειρηματίες, ενώ το το 80% πιστεύει ότι τα χαρακτηριστικά για επιτυχημένη επιχειρηματικότητα είναι κοινά για άνδρες και γυναίκες. Όπως δήλωσε το δείγμα της έρευνας, ισχυροί σύμμαχοι είναι η αποφασιστικότητα, το όραμα, η μόρφωση, τα ηγετικά προσόντα, η επιμονή, αλλά και η ικανότητα επικοινωνίας, η υπομονή και η υπευθυνότητα.
Προτιμούν ένα νέο ξεκίνημα Από την πλευρά του, ο Επίκουρος Καθηγητής Χρηματοοικονομικών Hellenic American University – πρόεδρος Κοιν. Σ.ΕΠ knowl, Δρ. Ιωάννης Σαλαμούρης, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, δήλωσε ότι το 84% επιλέγει την έναρξη νέας δραστηριότητας, ανεξάρτητα επιπέδου εκπαίδευσης και μόνο το 16% επιλέγει να συνεχίσει οικογενειακές επιχειρήσεις. Επί το πλείστον, επιλέγονται επιχειρήσεις υπηρεσιών σε ποσοστό από 72%-77%.
Τόνισε δε ότι η ηλικία των γυναικών δεν σχετίζεται στατιστικά με την ανάληψη της επιχειρηματικής δράσης, άρα όλες οι ηλικίες είναι ικανές. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, οι πιθανότητες μία γυναίκα να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά αυξάνονται, όταν βρίσκεται σε μικρή ηλικία, ενώ, όσο μεγαλώνει, οι πιθανότητες μειώνονται.
Η επιχειρηματικότητα ως προϊόν συνειδητής επιλογής
Σύμφωνα με τον κ. Σαλαμούρη, το επάγγελμα των γονιών δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει στατιστικώς σημαντικά την επιλογή δραστηριότητας, ενώ παρόμοια αποτελέσματα προκύπτουν και στην περίπτωση του συντρόφου/συζύγου.
Αυτό επιβεβαιώνεται, όπως είπε και από το 45% των γυναικών, που διέγνωσαν ευκαιρίες και τόνισε ότι η ευκαιρία δεν σχετίζεται με την επαγγελματική κατάσταση των γονιών ή του συντρόφου/συζύγου, αλλά είναι προϊόν αντίληψης και μόρφωσης, που φαίνεται ότι οι γυναίκες διαθέτουν.
Ειδικότερα, όπως αποτυπώνεται στην έρευνα, στις 6 από τις 10 περιπτώσεις, ο σύζυγος/σύντροφος των συμμετεχόντων δραστηριοποιείται ως ελεύθερος επαγγελματίας ή επιχειρηματίας.
– 6 στις 10 γυναίκες επιχειρηματίες ξεκίνησαν τη δραστηριότητά τους μόνες.
– Η διασπορά στους τομείς ενασχόλησης των γονέων (υπάλληλοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, επιχειρηματίες) δεν είναι ικανή για τη συγκρότηση «επιχειρηματικού προτύπου».
– Στις περιπτώσεις που υπάρχουν συνέταιροι στην επιχείρηση (4 στις 10), υπάρχει ισομερής καταμερισμός μεταξύ ανδρών και γυναικών.
– Μόνο στις 4 από τις 10 περιπτώσεις, οι συνέταιροι προέρχονται από το συγγενικό περιβάλλον, ενώ, για τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη χώρα εκτός Αττικής, ισχύει το αντίθετο, δηλαδή οι συνέταιροι-συγγενείς συναντώνται στις 7 από τις 10 περιπτώσεις.
– 8 στις 10 γυναίκες επιχειρηματίες θεωρούν τη συμβολή των συνεταίρων τους ιδιαίτερα σημαντική και θετική.
Το 92% των γυναικών εμφανίζει υψηλή δέσμευση με την επιχείρησή του, ανάλογη με την ικανοποίηση, που εισπράττει
Η ύπαρξη συνειδητής επιλογής και όχι εξ’ ανάγκης (5%) αυξάνει το βαθμό ικανοποίησης και αντίστροφα.
Το 77% δηλώνει ότι η επιχειρηματικότητα είναι προϊόν επιλογής, γι΄ αυτό και παρουσιάζουν χαμηλό ποσοστό (6%) στην επιθυμία να σταματήσουν την επιχειρηματικότητα.
Το ποσοστό των γυναικών που σκέφτηκαν σοβαρά να διακόψουν την επιχειρηματικότητα, εμφανίζει μεγάλη μείωση στο βαθμό ικανοποίησης, την οποία ένιωθαν, όταν επιχειρούσαν.
Το 10% δείχνει να μην απολαμβάνει την επιχειρηματικότητα και το σεβασμό, που αποδεδειγμένα έχει κερδίσει, ενώ σε ποσοστό 8% οι γυναίκες παραδέχονται ότι έχουν σκεφτεί σοβαρά να κλείσουν την επιχείρησή τους και κοντά στο 6%, που θα ήθελε να μην είχε επιχείρηση.
Ελεύθερος χρόνος
Σύμφωνα με την έρευνα, 7 στις 10 δηλώνουν ότι συμβαίνει πολύ ή αρκετά συχνά να δουλεύουν Σαββατοκύριακα και βράδια.
Ο χρόνος, που αφιερώνουν σε δραστηριότητες, που τις ευχαριστούν προσωπικά και μόνο σε εβδομαδιαία βάση, είναι 5 ώρες, σύμφωνα με τις δηλώσεις του 50% των γυναικών επιχειρηματιών.
Επίσης, 7 στις 10 δηλώνουν ότι η επιχείρησή τους τις απασχολεί πολύ συχνά ακόμη και στον ύπνο τους, όσος κι αν είναι αυτός.
Ανασταλτικοί παράγοντες
Στους παράγοντες εκείνους οι οποίοι λειτουργούν ανασταλτικά, το δείγμα της έρευνας συμπεριέλαβε τους εξής: Έχουν άγχος για την οικονομική κατάσταση στη χώρα (98%).
Ενώ υποστηρίζονται από την οικογένεια, νιώθουν κάποιες φορές ενοχές για το λίγο χρόνο, που αφιερώνουν σε αυτή (63%).
Διαπιστώνουν έλλειψη πολιτικών υποστήριξης για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα (89%).
Δηλώνουν ότι η ελληνική κοινωνία δεν τις αποδέχεται, όσο θα έπρεπε (69%). Καταθέτουν ότι οι γυναίκες ως επιχειρηματίες μπορούν, αλλά πολύ συχνά δεν τολμούν (88%).
News Room «Κέρδος» με πληροφόρηση από το ΑΠΕ – ΑΜΠ