Έπρεπε να έρθει η οικονομική κρίση για να γεννηθεί ένας άλλος, πιο έξυπνος, ακόμα και κατ’ ανάγκην, καταναλωτής, ο οποίος αντικατέστησε αυτή την απαρχαιωμένη (και κακή) καταναλωτική συμπεριφορά του «βάλε να έχουμε» που συνήθιζε ο σύγχρονος Έλληνας. Πόσες γενιές έπρεπε να περάσουν προκειμένου να αποβάλλουν ορισμένοι τα συμπλέγματα κάποιων άλλων, παλαιότερων εποχών, που λειτούργησαν τελικά προς όφελος εκείνων που εκμεταλλεύονται τους καταναλωτές πουλώντας ακριβά βασικά είδη πρώτης ανάγκης.
Παρακολουθώντας κανείς τις διαστάσεις που έλαβε η οικονομική κρίση, τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, και τις επιπτώσεις της στην πραγματική οικονομία της χώρας μας, δεν μπορεί να μη παρατηρήσει πόσο άλλαξε η συμπεριφορά του έλληνα καταναλωτή, σε σχέση με την κάλυψη των καθημερινών του αναγκών. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων πλέον στην Ελλάδα στράφηκε εκ των πραγμάτων προς φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις, όπως για παράδειγμα οι προσφορές και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (που έχουν διπλασιάσει το μερίδιό τους τα τελευταία χρόνια), για την κάλυψη των βασικών αναγκών τους και αναθεώρησαν τη στάση τους στα δευτερεύοντα είδη, που σχετίζονται με την ένδυση και τη διασκέδαση.
Η αντίληψη των περισσοτέρων, που μέχρι χθες ήταν «πρέπει να το έχω» για πολλά είδη, αντικαταστάθηκε από το «αν και κατά πόσο μου είναι χρήσιμο και απαραίτητο να το έχω». Με αποτέλεσμα το συμβιβασμό με κάποιο φθηνότερο προϊόν που μπορεί να μην έχει το γκλάμουρ του άλλου, αλλά ικανοποιεί πλέον μια ανάγκη που βρίσκεται πιο κοντά στη βάση της πυραμίδας του Maslow και όχι απλώς τη ματαιοδοξία.
Αλλά αυτό νομίζω ότι επεκτάθηκε και στους «έχοντες και κατέχοντες» ο τρόπος ζωής των οποίων τους «επέβαλλε» να προτιμούν τα ακριβά προϊόντα, μέσω των οποίων προέβαλλαν την κοινωνική τους «καταξίωση». Και οι άνθρωποι αυτοί έχουν περιορίσει πλέον δραστικά το κόστος των αγορών τους. Οι έρευνες δείχνουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (άνω του 85%) προτιμά τις προσφορές επωνύμων προϊόντων. Η σύγχρονη πραγματικότητα και η απότομη προσγείωση στις πιεστικές ανάγκες της καθημερινής ζωής, έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός νέου είδους καταναλωτών, με πιο έξυπνη καταναλωτική συμπεριφορά. Το περιορισμένο διαθέσιμο για αγορές εισόδημα, οδήγησε σε πιο «ψαγμένους» και ευαισθητοποιημένους ως προς την τιμή, αλλά και την ποιότητα των προϊόντων που αγοράζουν καταναλωτές.