Σε προηγούμενο άρθρο εξετάσαμε τα οφέλη που μπορεί να έχει μια επιχείρηση από την παρουσία της στα social media. «Ακούω» λοιπόν όσους από εσάς έχετε πεισθεί, να ρωτάτε: «πως ξεκινάω»;
Βήμα 1ο: Βάλτε στόχους.
Οι στόχοι που μπορούμε να πετύχουμε με την παρουσία μας στα social media, οι οποίοι έχουν αναλυθεί σε προηγούμενο άρθρο, είναι:
- Αύξηση της αναγνωρισιμότητας και της γνώσης για το προϊόν σας
- Ενδυνάμωση της μάρκας
- Δημιουργία βάσης δεδομένων
- Αύξηση της κυκλοφορίας προς το site
- Καλύτερη κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης
- Άντληση ιδεών για βελτιώσεις ή δημιουργία καινούργιων προϊόντων
- Πωλήσεις μέσα από τα Social Media
Βήμα 2ο: Κάντε «αναγνώριση εδάφους»
Ένα βήμα που πολλές επιχειρήσεις το παραβλέπουν. Η αναγνώριση περιλαμβάνει αναζήτηση αναρτήσεων και σχολίων στα social media για την επιχείρησή σας και «κατασκοπία» του ανταγωνισμού.
Αν αναρωτιέστε «μα αφού δεν έχω παρουσία στα social media, πως μπορούν να υπάρχουν αναρτήσεις και σχόλια για την μάρκα μου;», την απάντηση θα σας την δώσει μια απλή αναζήτηση. Οι χρήστες των social media μπορούν κάλλιστα να κάνουν αναφορές στο όνομά σας στο Facebook, ακόμα και στον τοίχο ενός ανταγωνιστή, όταν για παράδειγμα τον ρωτούν αν το προϊόν του έχει το τάδε χαρακτηριστικό όπως το έχει και η δική σας μάρκα – αναφέροντάς την, να ανεβάζουν videos στο Youtube όταν βιντεοσκοπούν το ηλιοβασίλεμα από την ταράτσα του ξενοδοχείου σας – αναφέροντάς το όνομα του ξενοδοχείου, ή να αναρτούν φωτογραφίες στο Instagram την ώρα που απολαμβάνουν με την παρέα τους μια βάφλα ή προβάρουν ένα φόρεμα στο κατάστημά σας.
Αφού τελειώσετε με την αναζήτηση αναρτήσεων για την εταιρεία σας (και κάνετε έναν πρώτο απολογισμό για το τι γνώμη – θετική, αρνητική, ουδέτερη – έχουν οι χρήστες στα social media), κάντε την ίδια αναζήτηση για τους ανταγωνιστές σας. Δείτε σε ποια social media (Facebook, Youtube, Instagram, …) έχουν επιλέξει να βρίσκονται, πόσοι τους ακολουθούν, τι είδους αναρτήσεις κάνουν, ποιες έχουν απήχηση (likes, shares, comments), αν επαναλαμβάνουν τις ίδιες αναρτήσεις σε όλα τα social media ή αν τις διαφοροποιούν, τι ενέργειες προβολής κάνουν και ποιο είναι το γενικό συναίσθημα από τον κόσμο προς την εταιρεία και τα προϊόντα τους.
Βήμα 3ο: Δημιουργήστε την παρουσία σας στα Social Media
Έχοντας μαζέψει αρκετές πληροφορίες από την «αναγνώριση εδάφους», ήρθε η ώρα να δημιουργήσετε την δική σας παρουσία και φωνή. Επιλέξτε στην αρχή τις 2 – 3 πλατφόρμες social media τις οποίες χρησιμοποιούν οι δυνητικοί πελάτες σας και χτίστε την παρουσία σας. Δημιουργήστε μια εμπλουτισμένη σελίδα στο Facebook με εφαρμογές: αν είστε εστιατόριο,δείξτε το μενού σας, αν είστε ξενοδοχείο, δώστε την δυνατότητα κρατήσεων, αν είστε κατάστημα ρούχων, δείξτε την κολεξιόν σας, αν είστε ηλεκτρονικό κατάστημα, ενσωματώστε το και στην σελίδα σας στο Facebook. Δημιουργήστε ένα κανάλι στο Youtube δείχνοντας videos για την εταιρεία, τα προϊόντα σας, τον τρόπο κατασκευής τους, την χρήση τους, την συντήρησή τους και μαρτυρίες ευχαριστημένων πελατών. Δημιουργήστε ένα επαγγελματικό προφίλστο Pinterest με “boards” τα οποία δεν θα μιλούν μόνο για σας.
Βήμα 4ο: Κάντε γνωστή την παρουσία σας
Το έφτιαξες, θα το δουν; Αν είστε ήδη μια γνωστή εταιρεία και οι χρήστες περιμένουν πως και πως να αναρτήσετε τα εικονίδια των social media στο site σας δεν θα χρειαστεί να προσπαθήσετε πολύ για να προσελκύσετε κόσμο (αυτό δεν σημαίνει και επιτυχία, αλλά θα το συζητήσουμε πιο κάτω). Αν όμως ανήκετε στο 99% των εταιρειών οι οποίες είναι γνωστές σε περιορισμένο κοινό, θα πρέπει να δώσετε μια ώθηση ώστε η παρουσία σας στα social media να γίνει γνωστή στο ευρύ κοινό.
Ξεκινήστε από το site σας, αναρτώντας εικονίδια και social media plugins που θα παραπέμπουν στις social media παρουσίες σας.
Εκτός από το site σας, θα χρησιμοποιήσετε και το διαδίκτυο αλλά και τα social media για να φέρετε κόσμο στην Facebook και Google+ σελίδα σας, το YouTube κανάλι σας, τα Pinterest boards σας. Το ξέρω ότι θα θέλατε να ξεκινήσετε ανάποδα (πρώτα με δωρεάν τρόπους και μετά να βάλετε το χέρι στην τσέπη) αλλά σαν πρώτες ενέργειες θα πρότεινα διαγωνισμούς και διαφήμιση στα social media, ή ακόμη καλύτερα έναν συνδυασμό: έναν διαγωνισμό τον οποίο θα διαφημίσετε στα social media και στο διαδίκτυο. Η συνδυασμένη αυτή ενέργεια, και κόσμο θα φέρει αλλά θα σας επιτρέψει παράλληλα να δημιουργήσετε μια βάση δεδομένων με τα στοιχεία τους.
Εκτός από τις επί πληρωμή ενέργειες υπάρχουν και αρκετές οι οποίες έχουν μηδενικό ή σχεδόν μηδενικό κόστος όπως η αποστολή ενός email στο πελατολόγιό σας. Γι’ αυτές τις ενέργειες σας υπόσχομαι ένα νέο άρθρο.
Δύο σημεία προσοχής για να είναι πετυχημένη η προσπάθειά σας να «φέρετε κόσμο» στις social media παρουσίες σας. Μην ξεκινήσετε την προβολή αν δεν έχετε κάνει τουλάχιστον 20 αναρτήσεις και αν δεν έχετε φροντίσει την παρουσία σας (μικρά και μεγάλα banners, εφαρμογές, περιγραφή της εταιρείας, στοιχεία επικοινωνίας, link προς το site σας, …). Αν ο κόσμος έρθει σε μια άδεια ή ελλιπή παρουσία, ΔΕΝ θα σας ακολουθήσει. Για ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία, δώστε ένα κίνητρο στους επισκέπτες να επισκεφθούν την σελίδα, το κανάλι, ή το board σας: ένα δώρο, εκπτωτικά κουπόνια, περιεχόμενο που δεν έχετε στο site σας ή ακόμη και ειδικές τιμές για τους likes και followers.
Βήμα 5ο: «Κοινωνικοποιείστε» την επιχείρησή σας
Το βήμα αυτό είναι ίσως το πιο κρίσιμο για την επιτυχία σας στα social media. Όπως ένας καλός συζητητής γίνεται το επίκεντρο μιας συντροφιάς ή μιας εκδήλωσης, έτσι κι εσείς θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε περιεχόμενο για να επικοινωνείτε με όσους σας ακολουθούν, το οποίο όχι μόνο θα εμπνεύσει, θα δελεάσει, θα είναι χρήσιμο, μοναδικό, ή διασκεδαστικό, αλλάθα εντυπώνει με μη διαφημιστικό αλλά αποτελεσματικό τρόπο τη μάρκα σας στο μυαλό τους ΚΑΙ θα είναι και ιογενές (viral σε άπταιστα … Ελληνικά), θα θέλουν δηλαδή, όσοι σας ακολουθούν, να το σχολιάσουν και να το μοιραστούν με τους δικούς τους φίλους. Έτσι θα γίνεστε γνωστοί από συστάσεις και θα περιορίσετε την διαφημιστική δαπάνη.
Για τις αναρτήσεις, τα συνήθη «θέματα» (λέγε με προβλήματα) που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι του τύπου:
• Μα, έχουμε «υλικό» να αναρτούμε;
• Ποιος θα το αποφασίζει;
• Ποιος θα το αναλάβει;
• Πόσο συχνά πρέπει να κάνουμε αναρτήσεις και ποιες ώρες της ημέρας;
• Ποιο περιεχόμενο θα γίνει viral;
Λόγω έλλειψης χρόνου, θα μου επιτρέψετε να δώσω τις απαντήσεις στα παραπάνω σε επόμενο άρθρο (αφού πρώτα γράψω αυτό για τους δωρεάν τρόπους προβολής σας στα social media)
Βήμα 6ο (και τελευταίο): Μετρήστε την επιτυχία σας
«Τι καταφέραμε λοιπόν με αυτά τα social media»; ακούγεται η ερώτηση του προϊσταμένου, του ιδιοκτήτη της εταιρείας ή του πελάτη για τον οποίο έχουμε αναλάβει το social media marketing. Την απάντηση θα την δώσουμε μόνο αν έχουμε βάλει στόχους (βήμα 1). Με βάση τους στόχους θα μπορέσουμε να μετρήσουμε σε ποιο βαθμό μας βοήθησαν τα social media να κάνουμε γνωστότερη την επιχείρησή μας, να φέρουμε κόσμο στο site μας, να δημιουργήσουμε βάσεις δεδομένων ή και να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας. Και με βάση τις μετρήσεις αυτές θα ξέρουμε που πήγαμε καλά και που θα πρέπει να κάνουμε βελτιώσεις ή αλλαγές στις κινήσεις μας.
Είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε; Τέλεια! Σιγουρευτείτε μόνο ότι έχετε εκπαιδευμένο προσωπικό (ή / και αξιόπιστους συνεργάτες) και κάποιον προϋπολογισμό. Πάει καιρός που τα social media μπορούσαν να τα αναλάβουν ο γιός που τελείωσε σχολή πληροφορικής ή η ανιψιά που τελείωσε marketing και που κάποια πετυχημένα posts (λέγε με ΔΩΡΕΑΝ) μπορούσαν να τα δουν αρκετές χιλιάδες likers. Καλή σας επιτυχία!