Στη σημερινή εποχή που ζούμε, της ταχύτητας, της διαφοροποίησης, της αβεβαιότητας και ειδικά στην Ελλάδα όλοι μας ψάχνουμε για νέες επαγγελματικές ευκαιρίες και συνεργασίες, είτε ως υπάλληλοι, είτε ως ελεύθεροι επαγγελματίες, είτε ως επιχειρηματίες. Επίσης, δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν τα μάτια τους στο εξωτερικό μιας και οι ευκαιρίες στην Ελλάδα δεν προκύπτουν εύκολα.
Σε όποια φάση κι αν είμαστε ένα είναι σίγουρο. Αν αναπτύξουμε το προσωπικό μας brand τότε έχουμε περισσότερες πιθανότητες να αναπτυχθούμε και σε επαγγελματικό επίπεδο κάνοντας αυτό που αγαπάμε.
Όμως για να μπορούμε να χτίσουμε το brand μας πρέπει πρώτα να ξέρουμε τι σημαίνουν ο όροι «brand», «branding» και «marketing» σε επίπεδο προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης. Στη βιβλιογραφία πολλές φορές οι όροι «brand» και «branding» χρησιμοποιούνται με τον ίδιο τρόπο και έτσι χρησιμοποιούνται και στο παρόν άρθρο.
Το brand αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ένας άνθρωπος τους ανθρώπους που έχει απέναντί του. Το τι νιώθει όταν ακούσει το όνομα, το brand-name, τους, τι συνειρμούς κάνει, τι εικόνες του έρχονται στο μυαλό, τι σκέψεις. Σχετίζεται με την υπόσχεση που δίνει κάποιος μέσω των προϊόντων ή υπηρεσιών που παρέχει στον κόσμο.
Ουσιαστικά το branding είναι αυτό το κάτι που κάνει triggering στο συναίσθημα και στο μυαλό των ανθρώπων. Σχετίζεται με τη δημιουργία της ταυτότητας ενός ανθρώπου, ταυτότητας με την έννοια του ποιος είναι, ποιος θέλει να γίνει και πώς θέλει οι άλλοι να τον βλέπουν. Είναι αυτό που διαφοροποιεί έναν άνθρωπο. Είναι αυτό που μας λέει τι να περιμένουμε από έναν άνθρωπο. Είναι η αντίληψη, η εντύπωση που έχουν οι άνθρωποι για κάποιον και φυσικά για τα προϊόντα/υπηρεσίες που παράγει και προσφέρει.
Το Branding αναφέρεται στη στρατηγική που αναπτύσσει ένας άνθρωπος ενώ το marketing στις τακτικές που θα ακολουθηθούν για να εφαρμοστεί αυτή η στρατηγική. Έτσι λοιπόν το branding προηγείται του marketing. Και είναι μία διαδικασία δυναμική και μη-γραμμική. Είναι η ομπρέλα!
Το Marketing είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να δουλέψουν με κάποιον, να «αγοράσουν» τα προϊόντα ή/και τις υπηρεσίες του. Ενώ το Branding είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους να συνδέονται με έναν άνθρωπο και με ό,τι αυτός παρέχει, που κάνει τους ανθρώπους να θυμούνται και να εμπιστεύονται κάποιον.
Η διαδικασία χτισίματος του προσωπικού μας brand είναι ένα project και έτσι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί αν θέλουμε να το ολοκληρώσουμε επιτυχώς! Στην τύχη δεν γίνεται τίποτα! Οι φάσεις αυτού του project είναι οι ακόλουθες:
Χτίσαμε το brand μας. Βρισκόμαστε στη φάση του project που έχουμε παραδοτέα από όλες τις προαναφερόμενες φάσεις. Όμως όλα αυτά τα παραδοτέα θα πρέπει να τα προωθήσουμε σωστά και με βάση ένα συγκεκριμένο σχέδιο δράσης. Εδώ μιλάμε ουσιαστικά για το marketing του brand μας και για το πώς παρουσιάζουμε τον εαυτό μας. Δηλαδή πώς κάνουμε το Pitching του εαυτού μας.
Κάποιοι τρόποι είναι να δημιουργήσουμε μία προσωπική ιστοσελίδα ή ένα blog. Το internet marketing και με σωστή χρήση των social media μπορεί να προσφέρει πολλές νέες ευκαιρίες. Επίσης το e-mail μπορεί να είναι ένα εργαλείο που με στοχευμένο τρόπο μας υποστηρίζει στην εύρεση συνεργατών (με την ευρεία έννοια του όρου).
Όλες οι τακτικές που αναφέρθηκαν καταλήγουν ουσιαστικά στη Δικτύωση. Γιατί στην εποχή που ζούμε μόνο με τη σωστή και στοχευμένη δικτύωση μπορούμε να προωθήσουμε τον εαυτό μας, να ανοίξουμε νέες επαγγελματικές πόρτες και να δείξουμε τι αξία μπορούμε να προσφέρουμε στον κόσμο.
Έτσι λοιπόν χτίστε το προσωπικό σας brand συνειδητά και προωθείστε το αποτελεσματικά!
Όμως δεν θα πρέπει να ξεχνάτε ότι αυτό το project είναι δυναμικό! Ακόμα και να το ολοκληρώσετε επιτυχώς θα πρέπει να επανέρχεστε συχνά και να κάνετε την αυτό-αξιολόγησή σας και με βάση την εξέλιξή σας να κάνετε το απαραίτητο update!
Πώς Μπορείτε να Διαμορφώσετε το Επαγγελματικό σας Brand-Μέρος Ι
Πώς Μπορείτε να Διαμορφώσετε το Επαγγελματικό σας Brand-Μέρος ΙI
John Purkiss & David Rouston-Lee, 2012. Χτίσε το Όνομά σου. Εκδόσεις Rosili
Photo credit: localjapantimes / Foter / CC BY-NC-ND