Στις όχι και τόσο ανθηρές εποχές των τελευταίων χρόνων, το παραπάνω ερώτημα δεν τίθεται τόσο «κομψά». Συνήθως οι πελάτες το θέτουν ωμά: «θα έρθουν πωλήσεις ή απλά σε δουλειά θα βρισκόμαστε με ποσταρίσματα στα social media;”
Για τους ανυπόμονους έχω μια γρήγορη απάντηση: ΝΑΙ. Πολλές επιχειρήσεις μπορούν να ελπίζουν πως τα social media θα αποτελέσουν ένα κανάλι πωλήσεων. Η εμπειρία πελατών στο χώρο των εκδρομών, καταλυμάτων, σεμιναρίων, γυμναστηρίων, εστιατορίων, ειδών ένδυσης, ασφαλειών, έχει δείξει πως διάφορα εργαλεία πωλήσεων που θα εξετάσουμε παρακάτω, αλλά και η διαφήμιση στα social media «βγάζει τα λεφτά της».
Ας δούμε όμως ποια άλλα οφέλη μπορεί να έχει μια επιχείρηση από την παρουσία της στα social media, τα οποία θα οδηγούν τον υποψήφιο πελάτη βήμα – βήμα στο να κάνει αγορές.
Για να σε αγοράσει κάποιος πρέπει πρώτα να σε γνωρίσει. Τα social media έχουν αποδείξει ότι μπορούν να κάνουν την επιχείρησή σας γνωστή σε δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου γρήγορα και με χαμηλό προϋπολογισμό (η φράση αυτή μπορεί να ακούγεται ως ατάκα πωλητή αλλά πιστέψτε με, ισχύει). Αυτό είναι και το πρώτο βήμα ώστε να φέρουμε τον υποψήφιο πελάτη πιο κοντά στο να αγοράσει.
Την αναγνωρισιμότητα σε μεγάλη κλίμακα (και ειδικά όταν πρωτοεμφανιζόμαστε στα social media και δεν έχουμε αρκετούς likers) την πετυχαίνουμε με ένα μικρό σπρώξιμο μέσω διαφήμισης στα social media ή με διαγωνισμούς (εδώ το επιπλέον όφελος είναι ότι μαζεύουμε και στοιχεία όπως όνομα και email). Όταν αποκτήσουμε αρκετούς page likers, followers, group & channel members, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την δύναμη των «εμπνευσμένων» αναρτήσεών μας ώστε όσοι μας ακολουθούν να μοιραστούν το περιεχόμενό μας με τους φίλους τους και έτσι να γίνουμε γνωστοί σε ακόμη περισσότερο κόσμο.
Τα social media μας δίνουν άπειρο χωρο-χρόνο ώστε να προβάλουμε τα χαρακτηριστικά της μάρκας μας και να χτίσουμε μια εικόνα γύρω από αυτήν, ώστε να καταφέρουμε το περιβόητο positioning, να «τοποθετήσουμε» δηλαδή τη μάρκα μας στο μυαλό του καταναλωτή με ένα μοναδικό τρόπο έτσι ώστε όταν σκέφτεται ένα προϊόν να το συνδέει με την δική μας μάρκα.
Πως θα το καταφέρουμε αυτό μέσα από τα social media; Με κείμενο, εικόνα και video, θα δείξουμε το προϊόν μας, τον τρόπο που κατασκευάζεται, τα οφέλη από την χρήση του προϊόντος μας, πελάτες που χρησιμοποιούν το προϊόν ή την υπηρεσία μας, τον τρόπο που εξυπηρετούμε τους πελάτες μας, και φυσικά μαρτυρίες ευχαριστημένων πελατών. Ένα ξενοδοχείο για παράδειγμα μπορεί να δείξει τα δωμάτια, την τοποθεσία του ξενοδοχείου, εκδηλώσεις στο ξενοδοχείο και στην γύρω περιοχή, τοπικά φαγητά, αξιοθέατα, εκδρομές, και φυσικά τις μαρτυρίες των ευχαριστημένων πελατών του, είτε σε ένα ηλεκτρονικό guestbook στο Facebook, είτε στο TripAdvisor, είτε βιντεοσκοπώντας τους ίδιους τους πελάτες να μιλούν για το ξενοδοχείο.
Η ενδυνάμωση της μάρκας λειτουργεί ως το επόμενο βήμα προς την πώληση. Και ακόμη και αν κάποιος liker δεν μπορεί να αγοράσει το προϊόν ή την υπηρεσία σας λόγο κόστους, μπορεί να λειτουργήσει ως «πρέσβης» (brand ambassador) αναμεταδίδοντας το περιεχόμενό που αναρτάτε στους φίλους του.
Πως φτιάχνονται τα χειροποίητα παπούτσια Prada
Το πιο διαδεδομένο εργαλείο με το οποίο δημιουργούμε βάσεις δεδομένων υποψήφιων πελατών είναι οι κληρώσεις και οι διαγωνισμοί, όχι μόνο στο Facebook αλλά και στα Twitter, Instagram, και Pinterest. Μέσω των κληρώσεων και των διαγωνισμών, οι χρήστες, είτε δίνουν απλά τα στοιχεία τους (κληρώσεις), είτε δίνουν τα στοιχεία τους αλλά «εμπλέκονται» και με την μάρκα μας μέσω π.χ. ερωτήσεων που πρέπει να απαντήσουν ή μέσω μιας ενέργειας που πρέπει να κάνουν με το προϊόν ώστε να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό. Αν τρέξετε έναν διαγωνισμό με ένα ελκυστικό δώρο, τον διαφημίσετε σωστά, ενσωματώσετε μηχανισμούς και κίνητρα ώστε να κάνουν τους συμμετέχοντες να προσκαλούν και τους φίλους τους, οι συμμετοχές μπορούν άνετα να ξεπεράσουν τις χίλιες.
Δημιουργώντας με τους παραπάνω τρόπους βάσεις με emails, τηλέφωνα και άλλα στοιχεία υποψήφιων πελατών, μπορείτε να τους επικοινωνείτε νέα προϊόντα, προσφορές, εταιρικές εκδηλώσεις, αλλά και περιεχόμενο το οποίο θα δίνει στο κοινό σας προστιθέμενη αξία (χωρίς να πρέπει οπωσδήποτε να αγοράσουν).
Η αύξηση της κυκλοφορίας προς το site σας, εκτός από το προφανές όφελος του να αυξήσετε τις πιθανότητες κάποιος να κάνει μια αγορά, έχει επίσης σαν αποτέλεσμα και την καλύτερη κατάταξη του site σας στις μηχανές αναζήτησης γιατί αυξάνει την επισκεψιμότητά του.
Ο απλούστερος και ο πιο ανέξοδος τρόπος για να κατευθύνετε τους επισκέπτες σας από τις παρουσίες σας στα social media προς το site σας, είναι το «εμπνευσμένο» περιεχόμενο των αναρτήσεών σας. Κάντε αναρτήσεις οι οποίες λένε την μισή «ιστορία», δίνοντας μια πρόγευση για το πόσο ενδιαφέρον, μοναδικό, χρήσιμο, διασκεδαστικό είναι το «κυρίως πιάτο» το οποίο περιμένει τον αναγνώστη αν πατήσει το link προς το site σας.
Αν όντως το περιεχόμενο έχει ενδιαφέρον για τον χρήστη, θα κερδίσετε διπλά: όχι μόνο θα κεντρίσετε το ενδιαφέρον του επισκέπτη στο site σας να προχωρήσει σε μια ακόμη ενέργεια (να μοιραστεί το περιεχόμενο με τους φίλους του στα social media, να δώσει κάποια στοιχεία του, να κάνει εγγραφή, να αγοράσει), αλλά θα αυξήσετε και την «έκθεση» της ανάρτησής σας σε περισσότερους χρήστες στο Facebook (το Facebook μετράει το χρόνο που μένει κάποιος χρήστης εκτός Facebook ακολουθώντας έναν σύνδεσμο, και αν αυτός είναι πάνω από κάποιο όριο, θεωρεί την ανάρτηση ως ενδιαφέρουσα και την προβάλει σε περισσότερα προφίλς).
Τέλος, για τους «ανυπόμονους», οι οποίοι δεν θέλουν να περάσουν από τα «προκαταρκτικά» του χτισίματος μιας «σχέσης» με τους υποψήφιους πελάτες τους αλλά θέλουν να πάνε απευθείας στο κυρίως πιάτο των πωλήσεων, παραθέτω μερικές «τεχνικές»:
Εκτός από τα παραπάνω, με την παρουσία σας στα social media θα ωφεληθείτε με έναν ακόμη σημαντικό τρόπο: «ακούγοντας» τους πελάτες και παρακολουθώντας τον ανταγωνισμό, θα μπορέσετε να αντλήσετε ιδέες για να βελτιώσετε τα προϊόντα σας ή να δημιουργήσετε καινούργια προϊόντα, βάζοντας την επιχείρησή σας μπροστά από τον ανταγωνισμό.
Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω, ποιος από εσάς θα μείνει «άπιστος» σχετικά με τα οφέλη που μπορεί να κερδίσει η επιχείρησή σας από τα social media;