Γιατί οι ασυνήθιστοι επαγγελματικοί τίτλοι λειτουργούν αρνητικά για σας και την επιχείρησή σας.
του Ντάνιελ Μπούκσπαν
Μπορεί να νομίζετε ότι επαγγελματικοί τίτλοι όπως «Χάκερ Ανάπτυξης» και «Διευθύνων Σύμβουλος Των Πάντων» ακούγονται πνευματώδεις και δροσεροί. Αλλά ενδέχεται να βλάψουν την επιχείρησή σας – και τις μελλοντικές προοπτικές απασχόλησής σας.
Από τότε που η πρώτη επαναστατική ιδέα κατέστη πολυχρησιμοποιημένη παλιά έννοια, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τους ευφημισμούς για φρεσκάρουν αυτό που πλέον έχει παραμείνει στάσιμο. Είτε το ονομάσουμε ‘rebranding’ είτε «αναπροσανατολισμό», είναι σαν να τοποθετούμε μια παλιά φωτογραφία σε μια νέα κορνίζα, ελπίζοντας να μην την παρατηρήσει κανείς.
Η Λίζα Μέριαμ είναι σύμβουλος ονοματοδοσίας εμπορικού σήματος και έχει παρατηρήσει το φαινόμενο αυτό στους επαγγελματικούς τίτλους. Και φυσικά δεν εντυπωσιάστηκε.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, οι εταιρείες dotcom επινόησαν ανόητους τίτλους, όπως Επικεφαλής e-Wrangler. Αλλά τώρα πλέον φαίνεται ότι η πρακτική αυτή έχει γίνει της μόδας, με τίτλους όπως Λογιστής Νίντζα ή Υπερασπιστής Εμπορικού Σήματος. Κανείς δεν ονομάζεται πλέον «πωλητής» – αντ’ αυτών, υπάρχουν οι «διαχειριστές λογαριασμού», λέει η Μέριαμ.
Όμως, τί το κακό υπάρχει στο να δοθεί σε μια συνηθισμένη θέση εργασίας ένας νέος τίτλος; Δεν είναι αθώα αυτή η ενέργεια;
Όχι ακριβώς. Οι «δημιουργικοί» επαγγελματικοί τίτλοι όχι μόνο μπερδεύουν τους πελάτες, αλλά μπορούν επίσης να βλάψουν σοβαρά άτομα που αναζητούν εργασία στην ψηφιακή εποχή. «Κανείς δε διαβάζει βιογραφικά – ψάχνουμε βάσεις δεδομένων χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά και αν το βιογραφικό σας εμφανιστεί στην αναζήτηση, τότε το μελετάμε – οπότε, κανείς δεν εντυπωσιάζεται με πνευματώδεις επαγγελματικούς τίτλους», έγραψε στο LinkedIn ο Χένρι Γκόλντμπεκ, πρόεδρος μιας εταιρείας προσλήψεων στο Βανκούβερ. Επισήμανε ότι στη βάση δεδομένων των υποψηφίων του, υπάρχουν επτά άτομα με βιογραφικά που περιλαμβάνουν τον τίτλο «νίντζα» – αλλά δεν έχει πάρει συνέντευξη από κανένα.
Το Fortune αναζήτησε τα σχόλια της επιχειρηματικής κοινότητας και ανακάλυψε ποιες πανάρχαιες θέσεις εργασίας έχουν «αναπροσανατολιστεί» ως επαγγέλματα αιχμής του μέλλοντος.
Το All About People είναι μια εταιρεία προσωπικού και προσλήψεων που εδρεύει στο Φοίνιξ της Αριζόνα. Έχει βρει εργασία σε 25.000 υποψηφίους, και η συνιδρύτρια Σέρι Μίτσελ ανέφερε ότι έχει δει πολλές παραδοσιακές θέσεις εργασίας που παρουσιάζονται στον 21ο αιώνα με νέους τίτλους.
«Παλιότερα άκουγε κανείς για ρεσεψιονίστ» είπε. «Ένας σύγχρονος τρόπος περιγραφής αυτών των εργαζομένων είναι να τους αποκαλούμε «Συμβούλους Πρώτων Εντυπώσεων».