«Κατά γενική ομολογία αυτό που μας φοβίζει σε μια επιχείρηση είναι η αποτυχία, σωστά;
Μας φοβίζει επίσης η απώλεια κεφαλαίου, σωστά;
Κι αν σας έλεγα εγώ σήμερα ότι μπορείτε να βγάλετε ένα ικανοποιητικό εισόδημα χωρίς ρίσκο, δεν θα το δεχόσασταν κατευθείαν;»
Κάπως έτσι ήταν μια παρουσίαση πυραμίδας που παρακολούθησα πριν από λίγες ημέρες σε ένα από τα πιο όμορφα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης. Εκείνη την ώρα της παρουσίασης μου ήρθε η ιδέα να γράψω κι εγώ ένα μικρό άρθρο για να πω τι γνώμη μου για το περίφημο multilevel marketing (M.L.M.) ή αλλιώς πυραμίδα.
Ας ξεκινήσουμε από το βασικό. Oι πυραμίδες δεν είναι η επιχείρηση του 21ου αιώνα. Τα startups είναι, αλλά οι πυραμίδες όχι!
Οι πυραμίδες αυτό που κάνουν είναι: από το κλασσικό μοντέλο διάθεσης των προϊόντων να αφαιρούν το marketing και τους μεσάζοντες και τα αντικαθιστούν με διανομείς-πωλητές. Ουσιαστικά το multilevel marketing δεν χρειάζεται super-markets, φυσικά καταστήματα, πωλητές, e-shops για να διαθέσει τα προϊόντα του αλλά ανθρώπους που θα πιέζουν την διανομή. Είναι κάτι σαν την Push στρατηγική που ακολουθούν οι B2B εταιρίες.
Ναι σαν ιδέα είναι ωραία. Στο θεωρητικό κομμάτι είναι σχεδόν αψεγάδιαστη. Η ερώτηση μου είναι απλή, αφού είναι τόσο επιτυχημένη αυτή η καινοτομία διάθεσης γιατί δεν την έχουν εφαρμόσει τα διεθνώς επιτυχημένα brands; Γιατί δεν το έχει εφαρμόσει η Coca Cola; Γιατί οι εταιρίες δαπανούν δισεκατομμύρια παγκοσμίως στο marketing και δεν εφαρμόζουν αυτό το μοντέλο; ΓΙΑΤΙ;
Εκτός ότι η πρακτική εφαρμογή αυτή της “καινοτομίας” αναγκάζει τους διανομείς να χάνουν τα κεφάλαια τους, μέχρι στιγμής δεν έχω συναντήσει ούτε ένα άτομο που να μου πει ευθαρσώς ότι «Έβγαλα λεφτά». Στην αναζήτηση μου στο internet βρήκα μόνο ομολογίες αλλεπάλληλων αποτυχιών!
Το γεγονός είναι –και μ’ αυτό κλείνω- ότι οι πυραμίδες είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να κερδίζει η πρώτη πεντάδα διανομέων, η πρώτη ομάδα. Αν ανήκεις στην βάση η επιτυχία σου είναι αμφίβολη. Όσο κι αν θέλω να μην είμαι επικριτικός απέναντι στις πυραμίδες δεν είναι τυχαίο που το εμπόριο συμβαίνει με αυτόν τον τρόπο απ’ όταν γεννήθηκε.
Μια πυραμίδα δεν λαμβάνει υπόψιν της στοιχειώδη εργαλεία του marketing όπως το 4P’s, το market segmentation, το brand strategy γιατί επαφίεται στο γεγονός ότι 1 διανομέας θα φέρει 5 νέους διανομείς και ούτω καθεξής. Άρα, τα πράγματα είναι απλά, η πυραμίδα αποτελεί ένα θεωρητικό μοντέλο που μέχρι στιγμής δεν έχει σωστά δομημένη πρακτική εφαρμογή γι’ αυτό και αποτυγχάνει σε κάθε εμφάνιση της, τουλάχιστον για τους απλούς διανομείς!
Υ.Γ. : Tο μόνο κομμάτι που δεν θα θίξω είναι της «απάτης των πυραμίδων». Μιας και δεν έχω μπει ποτέ σε κάποια πυραμίδα δεν ξέρω κατά πόσο ισχύουν τέτοιου είδους φήμες οπότε θα μου επιτρέψετε να μην το σχολιάσω!