Τα Social Media “παραδίδουν” μαθήματα ζωής και καριέρας στους μαθητές του σήμερα
* της Βάσιας Γιαννακοπούλου
Social Media. Δηλαδή; Τα Social Media είναι Διαδικτυακοί Τόποι που επιτρέπουν την παραγωγή και δημοσίευση περιεχομένου από τους ίδιους τους χρήστες του Διαδικτύου. Στο πλαίσιο της λειτουργίας τους, ενθαρρύνουν και επιδιώκουν τη συζήτηση, τα σχόλια, την αλληλεπίδραση και το διαμοιρασμό οποιασδήποτε πληροφορίας μεταξύ των χρηστών. Οι χρήστες κάνουν ψηφιακούς φίλους με τους οποίους και επικοινωνούν, ανταλλάσσουν απόψεις και ψηφιακό περιεχόμενο κάθε μορφής (εικόνες, κείμενα, συνδέσμους, video κ.λπ.).
Το ερώτημα ουσιαστικό και πιο επίκαιρο από ποτέ: μπορούν τα Social Media να παίξουν ρόλο στην εκπαιδευτική και μετέπειτα την επαγγελματική πορεία του ατόμου;
Η δυναμική των Social Media στην εκπαιδευτική καθημερινότητα των μαθητών του Λυκείου είναιαδιαμφισβήτητη, αφού πλέον τους παρατηρούμε να τα εντάσσουν σε όλες τις εκφάνσεις της. Στην πραγματικότητα, η ορθή χρήση των Social Media από τους μαθητές μπορεί να κατακτήσει όλα όσα θα “ευχόταν” ένας εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα: κριτική σκέψη, τεχνικές επίλυσης προβλημάτων, δεξιότητες αναζήτησης και αξιολόγησης πληροφοριών καθώς και τεχνικές marketing και επικοινωνίας νέων ιδεών με τρόπο δημιουργικό, καινοτόμο, εύστοχο.
Οι μαθητές του “τώρα“, αυστηροί και δύσκολοι στο να κερδίσεις την προσοχή και την εμπιστοσύνη τους, θέλουν να μάθουν με αυτόν τον τρόπο. Είναι η γενιά μαθητών που βλέπει την τεχνολογία και το διαδίκτυο ως μέσο επικοινωνίαςκαι πληροφόρησης, παρά απομόνωσης. Προτιμούν να παράγουν οι ίδιοι on-line περιεχόμενο, και όχι να “καταναλώνουν” αβίαστα ότι κλικάρουν. Πρόσφατες ερευνητικές εργασίες δείχνουν πως τα Social Media μπορούν να παρακινήσουν και να ενδυναμώσουν το μαθητή στο πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας. Πιο συγκεκριμένα, όταν τους ζητηθεί να ανεβάσουν on-line το περιεχόμενο μιας εργασίας ή ενός project είναι περισσότερο παραγωγικοί και αφοσιωμένοι. Τα Social Media αναδεικνύονται, μέρα με τη μέρα, ως μια παραγωγική πλατφόρμα εκμάθησης δεξιοτήτωνζωής και καριέρας για τους επαγγελματίες που θα δραστηριοποιούνται στην αγορά εργασίας του “αύριο”.
Ιδού τρία από τα πιο σημαντικά “μαθήματα” που παραδίδουν τα Social Media στους μαθητές:
Web Φιλοσοφία & Παραγωγή Περιεχομένου
Στην σύγχρονη πραγματικότητα που η on-line εμπλοκή του χρήση στη διαδικτυακή παρουσία μιας επιχείρησης είναι το ισχυρότερο όπλο για την ίδια, οι μαθητές γίνονται “ειδικοί” στο να αναπτύσσουν σωστό κριτήριο συλλογής και αξιολόγησης πληροφοριών. Επιπλέον, κατανοούν τους τρόπους αλληλεπίδρασης με άλλους χρήστες και χρησιμοποιούν πολύπλοκες εφαρμογές για να πετύχουν συγκεκριμένο επικοινωνιακό στόχο κάθε φορά! Ανταλλάσσουν οδηγίες, diy – projects, απόψεις, φωτογραφίζουν και αρθρογραφούν! Οι ικανότητες τους στο αντικείμενο είναι “σκληροπυρηνικές”.
“Είμαι μέρος μίας κοινότητας”
Σε αντίθεση με την κοινή αίσθηση των “μεγάλων” πως η ανθρωπιά χάθηκε, τελικά είναι σχεδόν παντού στο διαδίκτυο και διαμοιράζεται μέσω των Social Media από μαθητή σε μαθητή. Κάθε χρόνο, οι υποψήφιοι των Πανελληνίων γίνονται μια μεγάλη κοινότητα και πολεμούν μαζί μέχρι το Μάιο. Συσπειρώνονται σε ένα “χάσταγκ” κάθε φορά, φέτος στις #panellinies2015, και αποδεικνύουν πως ακόμα κι αν κάτι μοιάζει ακατόρθωτο και ψυχοφθόρο, η διαδρομή είναι πιο ευχάριστη και ασφαλής, όταν έχεις παρέα με τις ίδιες ανησυχίες, τα ίδια άγχη και τους ίδιους προβληματισμούς. Ανταλλάσσουν ιδέες για βοηθήματα, τσεκάρουν αν έχουν ολοκληρώσει σωστή ποσότητα ύλης, μοιράζουν και λαμβάνουν κουράγιο και αυτοπεποίθηση κάθε στιγμή. Η δυναμική της ομάδας και οι θετικές ομαδικές συμπεριφορές, είναι δεξιότητες ζωής και όχι μόνο καριέρας, για το άτομο.
Social Media και Self Marketing:
Το διαδίκτυο, η διαφήμιση και τα Social Media δημιούργησαν ένα νέο είδος Marketing. Το Marketing Κοινωνικής Δικτύωσης, στα ελληνικά, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του ηλεκτρονικού Marketing και αφορά στην προβολή και προώθηση μιας μάρκας, προϊόντος, υπηρεσίας ή ενός δημοσίου προσώπου μέσω των Social Media. Οι μαθητές προπονούνται, ασυνείδητα, στις στρατηγικές αποφάσεις, τις τεχνικές υλοποίησης και τακτικές ενέργειες που απαιτούνται σε αυτό το νέο είδος Marketing ενώ παράλληλα μαθαίνουν να δομούν το επαγγελματικό τους προφίλ ή προσωπικό διαδικτυακό στίγμα «μαρκετάρωντας» τον ίδιο τους τον εαυτό τους. Στην εποχή που όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αναζητούν προσωπικό μέσω των Social Media, η στρατηγική διαμόρφωση ενός διαδικτυακού επαγγελματικού προφίλ, είναι αναγκαία.
Τα Social Media είναι μια ιστορία για τη σημασία και τη λογική της “κοινότητας” όπως δεν έχει ειπωθεί ποτέ ξανά. Εδώ αφηγητές και ακροατές εναλλάσσουν ρόλους, αλληλεπιδρούν & αλληλοϋποστηρίζονται χωρίς αντίτιμο. Είναι η ιστορία που η μικρή μοναδική ιδέα κάθε ατόμου μπορεί να αναδειχθεί ως μεγάλη και όλες μαζί να αλλάξουν τον κόσμο γενικά, αλλά και τη σφαίρα της εκπαίδευσης όπως την ξέρουμε σήμερα. Στις #panellinies2015 είναι το εργαλείο που ενώνει τις προσπάθειες χιλιάδων μαθητών και τις κάνει σημαντικές.
Μάθετε περισσότερα για την Μαθητική Κοινότητα στα Social Media στο Career In Progress – School Edition στο Facebook και στο @career_in_progress στο Instagram
* Η Βάσια Γιαννακοπούλου είναι Σύμβουλος Εκπαίδευσης, Επιστημονική Συνεργάτης της Career In Progress (www.careerinprogrees.gr)