Η πρώτη εντύπωση που σχηματίζουμε για κάποιον δύσκολα αλλάζει, σύμφωνα νέα ερευνητικά στοιχεία. Τα καλά νέα είναι ότι η εντύπωση με την πρώτη ματιά τείνει να είναι και η σωστή.
Τα ευρήματα της μελέτης μαρτυρούν ότι κάθε φορά που ένας άνθρωπος βλέπει έναν άλλον άνθρωπο η αρχική εκτίμηση που είχε κάνει για εκείνον «αναδύεται» και πάλι. Το πρόσωπο αποτελεί μια συνεχή υπενθύμιση της αρχικής εντύπωσης. Οσο ο χρόνος περνά ανακαλείται η γνώση σχετικά με το τι είχε μάθει κάποιος για το άτομο, ωστόσο οι πρώτες εντυπώσεις παραμένουν πολύ σημαντικές και δεν σβήνουν εύκολα, επισημαίνουν οι ερευνητές.
Παρότι συνηθίζουμε να λέμε ότι δεν πρέπει να κρίνουμε κάποιον με την πρώτη ματιά, μελέτη μας έδειξε ότι η κρίση μας είναι συνήθως σωστή.
Ψυχολόγοι συμφωνούν πως το μυαλό λειτουργεί σαν μια φωτογραφική μηχανή που σαρώνει βασικά στοιχεία του ανθρώπου που συναντάμε για πρώτη φορά. Το στοιχείο εκείνο που θα σε κάνει να ξεχωρίσεις είναι το χαμόγελο. “Αντιλαμβανόμαστε ότι κάποιος χαμογελά ακόμη και αν αυτός βρίσκεται 30 μέτρα μακριά” αναφέρει ο καθηγητής ψυχολογίας Paul Ekman από το San Francisco.
Ένα χαμόγελο είναι το πρώτο θετικό στοιχείο που μπορεί κανείς να λάβει και στο οποίο δύσκολα θα αντισταθεί να ανταποκριθεί. Τα τρία πρώτα δευτερόλεπτα αρκούν για να εντυπωθούν στο μυαλό σου τα χαρακτηριστικά της πρώτης εντύπωσης. Ο σύγχρονος άνθρωπος έχει αναπτύξει την ικανότητα να κρίνει από τα πρώτα λεπτά αν ένα νέο πρόσωπο μπορεί να τον βλάψει ή να τον ωφελήσει.
Αν πρόκειται να πάρει προαγωγή
Καναδική έρευνα έδειξε ότι οι άνθρωποι που είναι πιο προσεγμένα ντυμένοι χαρακτηρίζονται από τους γύρω τους ως πιο πιθανοί για να πάρουν προαγωγή και, κατά συνέπεια, να κερδίσουν περισσότερα χρήματα.
Αν είναι αξιόπιστος
Οι άνθρωποι θυμούνται τα αναξιόπιστα πρόσωπα και τις αναξιόπιστες συμπεριφορές περισσότερο από ό,τι θυμούνται τους καλούς ανθρώπους και τις καλές συμπεριφορές. Ωστόσο η μνήμη φαίνεται να είναι ισχυρότερη σε ό,τι αφορά τα πρόσωπα σε σύγκριση με τις συμπεριφορές.
Μέσα σε 1/10 του δευτερολέπτου έχει αποφασίσει κανείς την αξιοπιστία του άλλου, σύμφωνα με έρευνα που έγινε στο πανεπιστήμιο Πρίνστον, όπου φοιτητές έπρεπε να αξιολογήσουν μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα πρόσωπα ηθοποιών.
Ταυτόχρονα, η ίδια διαδικασία έγινε και σε μία ακόμα ομάδα φοιτητών με τη διαφορά ότι μπορούσαν να διαθέσουν όσο χρόνο ήθελαν για να κάνουν την ίδια αξιολόγηση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι παρόλο η αξιολόγηση πολλών χαρακτηριστικών χρειάστηκε παραπάνω χρόνο, ο χρόνος για την αξιολόγησης της αξιοπιστίας ήταν ίδιος και για τα δύο γκρουπ φοιτητών.
Αν είναι επιφανής
Σύμφωνα με ολλανδική έρευνα, άτομα που φορούν επώνυμα ρούχα, αντιμετωπίζονται από το περιβάλλον τους ως άτομα με κύρος σε σχέση με εκείνους που δεν φορούν επώνυμα ρούχα.
Τις σεξουαλικές προτιμήσεις
Οι άνθρωποι μπορούν να αναγνωρίσουν τις σεξουαλικές προτιμήσεις στο 1/20 του δευτερολέπτου, όσο δηλαδή χρειάζεται ο εγκέφαλος για να αναγνωρίσει ένα πρόσωπο.
Αν είναι έξυπνος
Σύμφωνα με έρευνα που έγινε το 2007, κοιτώντας τον συνομιλητή σου στα μάτια μπορείς να κατανοήσεις εάν είναι έξυπνος ή όχι. «Το να κοιτάς κάποιον την ώρα που μιλάει είναι το κλειδί της συμπεριφοράς και συνδέεται άμεσα με τον τρόπο που εκλαμβάνουμε το εάν κάποιος είναι έχει υψηλή νοημοσύνη», αναφέρει μία από τις βασικές ερευνήτριες.
Αν του αρέσει να προκαλεί
Σύμφωνα με βρετανική έρευνα οι γυναίκες που έχουν τατουάζ σε εμφανή σημεία θεωρούνται ως λιγότερο ελκυστικές, που πίνουν πολύ και τους αρέσει να προκαλούν.
Αν είναι κυριαρχικός
Έρευνα του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια έδειξε ότι εκείνοι που δεν έχουν μαλλιά, επειδή τα ξυρίζουν δείχνουν πιο κυριαρχικοί και δυνατοί σε σχέση με όσους έχουν πλούσιο τριχωτό κεφαλής.
Αν είναι επιτυχημένος
Αν θέλετε να φαίνεστε επιτυχημένοι, καλό θα ήταν να φορέσετε κουστούμι. Αυτό έδειξε μία Τουρκικο-βρετανική έρευνα, κατά την οποία οι συμμετέχοντες κοιτούσαν φωτογραφίες καλοντυμένων και μη αντρών για μερικά δευτερόλεπτα και στη συνέχεια έπρεπε να τους αξιολογήσουν.
Αν είναι περιπετειώδης
Οι άνθρωποι δεν βασίζονται μόνο στην εμφάνιση κάποιου αλλά και στον τρόπο που κινείται. Σύμφωνα με έρευνα, φοιτητές παρακολούθησαν βίντεο από 26 άλλους φοιτητές να περπατούν στον δρόμο, με διαφορετικό στιλ ο καθένας και χρειάστηκαν μόνο μερικά βήματα για να σχηματίσει γνώμη κανείς για την προσωπικότητα του άλλου. Συγκεκριμένα όσοι περπατούσαν χαλαρά χαρακτηρίστηκαν ως εξωστρεφείς και περιπετειώδεις, ενώ όσοι περπατούσαν πιο κοφτά ως νευρικοί.