Κάθε άτομο έχει διαφορετικό στιλ όταν αποφασίζει. Ο σύμβουλος, πριν ακολουθήσει κάποιο πρότυπο στη διαδικασία λήψης απόφασης, οφείλει να παρατηρήσει τους μαθητές για να δει πώς παίρνουν τις αποφάσεις τους. Αν το ίδιο το άτομο διαθέτει μια σειρά στρατηγικών λήψης απόφασης, έχει επίσης την τάση κάποιες από αυτές να τις χρησιμοποιεί πιο συχνά από ό,τι άλλες και μπορούμε να χαρακτηρίσουμε το άτομο αυτό από το ιδιαίτερο στιλ με το οποίο αποφασίζει. Διακρίνουμε τρία ατομικά στιλ απόφασης (Guichard & Huteau 2007: 120-121):
Στην περίπτωση αυτή ο μαθητής αποφασίζει γρήγορα. Οι αποφάσεις του είναι ελάχιστα ζυγισμένες και έντονα εξαρτημένες από τα συναισθήματα και τις διαθέσεις του.
Στην περίπτωση αυτή ο μαθητής παίρνει αποφάσεις ύστερα από πολλή σκέψη βασισμένες σε έγκυρες πληροφορίες και εξετάζοντας μακροπρόθεσμα τις συνέπειές τους.
Στην περίπτωση αυτή ο μαθητής παίρνει τις αποφάσεις του επηρεασμένος από τη γνώμη του άλλου, του γονέα, του αδελφού, του φίλου, του καθηγητή, και συνήθως οι αποφάσεις αυτές είναι σύμφωνες με τις ισχύουσες κοινωνικές νόρμες.
Οι καταστάσεις λήψης απόφασης είναι εξαιρετικά διαφορετικές και περίπλοκες. Εμπλέκονται σε αυτές παράγοντες οικονομικοί, κοινωνικοί, προσωπικοί-ψυχολογικοί. Παρόλ’ αυτά μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα γενικό σχήμα, το οποίο θα ήταν δυνατό να προσαρμοστεί σε μία σειρά καταστάσεων. Πρόκειται για το μοντέλο του Herbert Simon που διακρίνεται σε τέσσερις φάσεις (Guichard & Huteau 2007: 119):
Τα παραπάνω μοντέλα δεν είναι αυστηρά γραμμικά, αλλά ανά πάσα στιγμή είναι πιθανές κάποιες επιστροφές σε προηγούμενες φάσεις. Κι αυτό μπορεί να συμβαίνει διότι το άτομο δεν μπορεί να λειτουργήσει αυστηρά με τη λογική, αλλά παρεμβαίνει και ο συναισθηματικός παράγοντας.
Σ’ αυτή τη διαδικασία ο ρόλος του συμβούλου είναι κατευθυντικός ως προς την πορεία λήψης απόφασης, αλλά μη κατευθυντικός ως προς την τελική απόφαση.
Παρασκευή Πουλογιαννοπούλου
Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια Κοινωνιολογίας Εκπαίδευσης,
ΕΚΠΑ & Labo CERLIS- Paris Descartes
Βιβλιογραφικές αναφορές
GUICHARD, J., HUTEAU, M., 2006. Psychologie de l’Orientation, 2η έκδοση, Paris, Dunod.
GUICHARD, J., HUTEAU, M., (επιμ.), 2007. Orientation et Insertion professionnelle,Paris,Dunod.
ΜΑΛΙΚΙΩΣΗ-ΛΟΙΖΟΥ, Μ. 2002, «Η Ψυχοπαιδαγωγική Προσέγγιση του Επαγγελματικού προσανατολισμού» στο Κασσωτάκης, Μ., (επιμ.), Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Θεωρία και Πράξη, Αθήνα, Τυπωθήτω.