Η ανώτατη εκπαίδευση σήμερα αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες διοχέτευσης της γνώσης στη σύγχρονη επιχείρηση. Νέες έρευνες, συνεχής εξέλιξη της διδασκαλίας και feedback από την αγορά είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που αυξάνουν τη ζήτηση κάποιων ιδρυμάτων αλλά και την αναγκαιότητα να πάρεις κάποιες πολύτιμες γνώσεις που θα σε βοηθήσουν στην επαγγελματική σου καριέρα.
Τι πιστεύουν οι περισσότεροι ότι παίρνεις από το Πανεπιστήμιο;
Υπάρχει ένας τεράστιος μύθος ότι μέσα από το Πανεπιστήμιο το μόνο που κάνεις είναι να παρακολουθείς διαλέξεις, να διαβάζεις συγγράμματα ,να κάνεις κάποια έρευνα και βέβαια πολλές εργασίες. Το ζήτημα είναι ότι οι πηγές αυτές γνώσεων είναι μεν οι βασικότερες αλλά για πολλούς είναι ελλιπείς. Διότι ένας επιχειρηματίας δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις προκλήσεις,αν δεν έχει εμπειρία πάνω στις γνώσεις που πρέπει να εφαρμόζει και μάλιστα χωρίς να χρειάζεται να ανατρέχει σε βιβλιογραφία, αλλά να το κάνει αυτόματα – χωρίς πολύ σκέψη.
Τι δίνει περισσότερο το Πανεπιστήμιο σήμερα;
Αφενός κερδίζει κάποιος από ομάδες υποστηρικτικές οι οποίες ανήκουν στις σχολές του, όπως ομάδες που έχουν άμεση σχέση με την Επιχειρηματικότητα και με την Απασχόληση. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να συμμετέχει σε διαγωνισμούς, να παρακολουθεί events,να συμμετέχει σε workshops και σε simulations και παρεπόμενα να αποκτά περισσότερες γνώσεις και εμπειρία για τα πρώτα βήματα της καριέρας του.
Περισσότερες ομάδες δημιουργούνται με σκοπό να δώσουν εμπειρία στους φοιτητές.
Υπάρχουν μεγάλες ομάδες όπου μπορεί ο φοιτητής να συμμετέχει σε projects, να μάθει να δουλεύει σε πολύ συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Ένα παράδειγμα που θα μπορούσα να πω είναι η AIESEC, παρότι δεν έχω προσωπικά συμμετάσχει μέχρι στιγμής στον οργανισμό. Η AIESEC προσφέρει εμπειρίες με ταξίδια σε πολλές χώρες, όπου μπορείς να εργαστείς και να κερδίσεις έτσι σε εμπειρία.
Ένα άλλο παράδειγμα ομάδας η οποία κινείται αυτή τη στιγμή στην ανταλλαγή γνώσεων,ανάπτυξη ικανοτήτων και δικτύωση των φοιτητών και συνεχώς εξελίσσεται είναι το ThinkBiz. Γιατί μία φοιτητική ομάδα επιχειρηματικότητας είναι πολύ χρήσιμη για ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα,διότι οι φοιτητές βελτιώνονται ως προς τις ικανότητες υλοποίησης επιχειρηματικών ιδεών αλλά και ανταλλάσσουν εμπειρίες και σκέψεις.
Μπορεί να εργαστεί κάποιος και ως φοιτητής
Σίγουρα σήμερα η ανεργία στους νέους είναι σε τέτοια επίπεδα όπου πολλές φορές η λέξη “εργάζομαι” σε μία εταιρία φαντάζει λίγο απίθανη. Αφενός κάθε είδους εργασία μπορεί να δώσει μία αρχική ιδέα σε κάποιον νέο πριν επιχειρήσει οτιδήποτε αλλά και να αντιληφθεί αρχικά, πολύ καλά, το ότι “ τά ἀγαθά κόποις κτῶνται”. Αφετέρου πολλά προγράμματα υπάρχουν σήμερα όπου μπορεί να εργαστεί κάποιος φοιτητής και μπορεί να αποκομίσει εμπειρίες. Αρχικά υπάρχουν πολλά προγράμματα πρακτικής άσκησης είτε εταιριών, είτε των ιδρυμάτων, είτε οργανισμών τα οποία θα είναι ακριβώς στο αντικείμενό του. Επίσης πολλές εταιρίες δέχονται φοιτητές να εργαστούν. Οι απολαβές βέβαια δεν είναι πάντα μεγάλες, αλλά δεν θα πρέπει σε πρώτη φάση να είναι αυτός ο στόχος του φοιτητή, διότι η εμπειρία είναι πολυτιμότερη στα πρώτα σου βήματα.
Έχει αρκετές εμπειρίες για να ξεκινήσει μόνος του μία επιχείρηση;
Η (συνήθης) απάντηση (από κάποιον μεσήλικα) είναι μία με μία γρήγορη σκέψη…όχι. Και γιατί όχι; Γιατί θα έλεγε την κλασσική απάντηση:”δεν έχει “ψηθεί” αρκετά και δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις δυσκολίες”. Όμως ανατρέχοντας στη βιβλιογραφία κάποιος των startup θα προσέξει πάρα πολλές επιτυχημένες προσπάθειες, όπως το facebook αν και είναι ίσως είναι πολύ κλισέ, αλλά πολλά ακόμα παραδείγματα που δείχνουν εν τέλει ότι η επιτυχία είναι εφικτή. Άρα περισσότερο αυτό ακούγεται ως στερεότυπο και είναι λογικό, γιατί ίσως μεγαλώσαμε σε ένα υπερπροστατευτικό περιβάλλον που δεν αλλάζει όμως από μόνο του.
Σίγουρα κάποιος που βρίσκεται σε μεγαλύτερη ηλικία από έναν φοιτητή έχει περισσότερες εμπειρίες και περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Παρόλ’ αυτά, σήμερα οι φοιτητές μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα ώστε να έχουν την κατάλληλη υποστήριξη. Καθώς μέσα από αυτά τα προγράμματα τους δίνεται η ευκαιρία να έχουν μέντορες, οι οποίοι τους προσφέρουν την κατάλληλη κάλυψη σε ενδεχόμενες ελλείψεις, είτε τις γνωρίζουν, είτε όχι , είτε προκύπτουν με την πάροδο του χρόνου. Μάλιστα τους δίνεται η δυνατότητα και μαθαίνουν όλες τις διαδικασίες που θα χρειαστούν,όπως το business-plan που ο μέσος παλαιός επιχειρηματίας μίας μικρής επιχείρησης δεν είχε ακούσει ποτέ στη ζωή του.
Αξίζει να δοκιμάσει ένας φοιτητής αν του δοθεί η ευκαιρία;
Αξίζει διότι και αν αποτύχει το μόνο που θα κερδίσει είναι εμπειρία. Αξίζει γιατί δεν βρίσκεται σε μία ηλικία όπου έχει πολλές ευθύνες και κάθε του λάθος μπορεί να επηρεάσει για παράδειγμα μία ολόκληρη οικογένεια. Αξίζει γιατί μπορεί να κερδίσει περισσότερα διότι θα πιεστεί να μάθει τεχνικές,πληροφορίες και διαδικασίες που ποτέ του δεν ήξερε. Αξίζει διότι εν τέλει θα δουλέψει σε κάτι που αγαπά και πιστεύει ότι μπορεί να πετύχει. Και αν οι πιθανότητες δεν είναι με το μέρος του, καλείται να εκμεταλλευτεί όλα τα προηγούμενα στο έπακρον για να μειώσει αυτό το κενό. Διότι το μόνο που πρέπει να κάνει είναι να κυνηγά τις ευκαιρίες και να έχει αποφασιστικότητα.
Επιπροσθέτως η επιχειρηματικότητα είναι ένας από τους παράγοντες που μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για την επανεκκίνηση της Ελληνικής οικονομίας, άρα είναι προτιμότερο οι φοιτητές να προσπαθούν να δημιουργήσουν κάτι από την αρχή μόνοι τους (αφού υπάρχουν και οι βάσεις).
Κλείνοντας θα ήθελα να δανειστώ μία φράση του André Gide “Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ανακαλύψει νέους ωκεανούς αν δεν έχει το θάρρος να απομακρυνθεί από την ακτή” και αυτή ίσως είναι η καλύτερη απάντηση.
Δημήτρης Μεθενίτης