Αγοράζεις ένα νέο gadget που ήθελες πολύ. Φτάνεις στο σπίτι και περιχαρής σπεύδεις να το χρησιμοποιήσεις. Μόλις όμως ανοίγεις τη συσκευασία, βλέπεις ότι… οι μπαταρίες δεν συμπεριλαμβάνονται. Ενοχλητικό έτσι; Το να αποκτήσεις τις σωστές μπαταρίες για το νέο σου παιχνίδι είναι παρόμοιο με το να βρεις τα σωστά κίνητρα για τους υπαλλήλους ή τους συνεργάτες σου. Ο τελικός στόχος είναι ο ίδιος: ενέργεια για δράση. Χρειάζεσαι όμως τη σωστή σύνδεση για να ενεργοποιήσεις αυτή τη ροή ενέργειας.
Από την Αννίτα Νιάκα
Ίσως το να κινητοποιείς την ομάδα σου να είναι περισσότερο τέχνη, παρά επιστήμη. Ακόμα, όμως, κι αν δεν είσαι εκ φύσεως ένας «καλλιτέχνης» στην κινητοποίηση, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείς να κάνεις, τα οποία θα αυξήσουν τις πιθανότητές σου να βρεις το σωστό «καύσιμο»:
Μία από τις πιο «ευρείας χρήσης» κινητήριες ωθήσεις είναι η σύνδεση μίας τρέχουσας δράσης με ένα μεγαλύτερο όραμα. Για παράδειγμα, όταν ξεκίνησες την επιχείρησή σου, πιθανότατα είχες κάποιο κίνητρο –δεν ήταν αυτοσκοπός το να έχεις μία επιχείρηση. Ίσως ήθελες μία δουλειά που θα σου έδινε ελευθερία να κάνεις ακριβώς ό,τι και όπως θέλεις εσύ. Ίσως ήθελες να δώσεις προς τα έξω μία καινοτόμα ιδέα σου. Ίσως ήθελες να δώσεις λύση σε ένα πρόβλημα ή να κάνεις κάτι θετικό για τον κόσμο. Αυτό που σε κινητοποιεί είναι η «μεγάλη εικόνα», όχι η λίστα με τα μικρότερα πράγματα που έχεις να κάνεις κάθε μέρα.
Το ίδιο ισχύει και για την ομάδα σου. Εάν βλέπεις μία έλλειψη κινήτρου ή παραγωγικότητας, πιθανότατα αυτό συμβαίνει γιατί οι συνεργάτες σου έχουν χάσει τη σύνδεση ανάμεσα σε αυτά που κάνουν και το «γιατί» τους. Αναζήτησε ενεργά τα «γιατί» τους όταν συνομιλείς μαζί τους, ώστε όταν βλέπεις έλλειψη κινητοποίησης, να μπορείς να τους υπενθυμίζεις τη «μεγάλη εικόνα». Βοήθησέ τους να δουν, πώς το δικό τους κομμάτι του παζλ είναι ζωτικής σημασίας για να δημιουργηθεί η μεγάλη εικόνα.
Μερικές φορές οι υπάλληλοι χρονοτριβούν, γιατί δεν πιστεύουν ότι δεν θα γίνει τίποτα κακό εάν καθυστερήσουν ή παραλείψουν κάποια «επουσιώδη». Δε γνωρίζουν ότι κάτι που μπορεί να μοιάζει ασήμαντη λεπτομέρεια γι’ αυτούς, στην πραγματικότητα είναι ένας ακρογωνιαίος λίθος στο σχεδιασμό για τα επόμενα βήματά σας.
Ίσως χρειάζεται να εξηγήσεις την αλυσίδα των όσων «μικρών» πρέπει να γίνουν για να επιτευχθεί ο επόμενος μεγάλος στόχος. Κανένα βήμα δεν είναι ασήμαντο. Όπως λένε στο θέατρο, «δεν υπάρχουν μικροί ρόλοι, μόνο μικροί ηθοποιοί». Σε μία επιχείρηση «δεν υπάρχουν μικρά βήματα, μόνο μικρός τρόπος σκέψης». Φυσικά, αυτό ισχύει μόνο εάν δεν έχεις θεσπίσει περιττές διαδικασίες. Διαφορετικά, μια καλή ιδέα θα ήταν να κάνεις πρώτα εσύ ένα ξεσκαρτάρισμα.
Το καλύτερο κίνητρο δεν προέρχεται από εσένα, προέρχεται από τους ίδιους τους ανθρώπους. Όταν συζητάς με κάποιον, δώσε προσοχή στο τί λέει και πώς το λέει. Πιθανότατα θα σου δώσει ενδείξεις για τον καλύτερο τρόπο να τον κινητοποιήσεις εκείνη τη στιγμή.
Αυτές οι ενδείξεις είναι «λέξεις ή φράσεις – κλειδιά». Πρόκειται για λέξεις ή φράσεις που ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες, είναι πιο φορτισμένες με τον τρόπο που λέγονται. Το άτομο μπορεί να κλίνει λίγο προς τα εμπρός ή να κάτσει πιο ίσια. Η φωνή του μπορεί να έχει περισσότερη συναισθηματική φόρτιση ή να τονίζει περισσότερο όταν λέει μία «φράση – κλειδί». Τα μάτια του μπορεί να ανοίγουν ή να «ζωηρεύουν» λίγο περισσότερο. Όταν ανιχνεύεις περισσότερη ενέργεια πίσω από κάποιες λέξεις, «πιάσου» από αυτές και χρησιμοποίησέ τες για να στηρίξεις την κινητοποίηση του ατόμου.
4. Αναγνώρισε και δειξ’ το
Ένας από τους καλύτερους τρόπους να στρώσεις το έδαφος για περαιτέρω κινητοποίηση είναι να αναγνωρίζεις και να επιβραβεύεις τις επιτυχίες. Εάν δίνεις κίνητρο σε κάποιον για να αναλάβει δράση, αλλά δεν του αναγνωρίζεις το επίτευγμα, θα είναι βαριεστημένος όταν τον προσεγγίσεις πάλι στο μέλλον για κάτι άλλο. Η αναγνώριση των προηγούμενων επιτυχιών είναι ένα κίνητρο για μελλοντική πρόοδο. Εάν δεν δίνεις αυτή την αναγνώριση, οι υπάλληλοι ή οι συνεργάτες σου θα γίνουν παγεροί και αμυντικοί.
Εάν ηγείσαι μίας ομάδας, χρειάζεται να είσαι μία ανανεώσιμη πηγή κινήτρων. Οι άνθρωποι της ομάδας σου πρέπει να έρχονται σ’ εσένα για να επαναφορτίσουν τις μπαταρίες τους, όχι να αισθάνονται ακόμα πιο εξαντλημένοι όταν φεύγουν. Δώσε προσοχή στις ανάγκες τους.