Τοποθεσία, τοποθεσία, τοποθεσία είναι το «μάντρα» όταν ξεκινάς μία εμπορική επιχείρηση με φυσική παρουσία. Όμως το να βρεις το απολύτως σωστό σημείο για μία επιχείρηση συχνά είναι κάτι πιο εύκολο να το πεις παρά να το κάνεις. Η σωστή τοποθεσία εξαρτάται από τη φύση της επιχείρησης και τη στοχευόμενη αγορά της. Πρέπει πρώτα να γνωρίζεις ποιοι είναι οι εν δυνάμει πελάτες σου, τα δημογραφικά τους χαρακτηριστικά, το ψυχογραφικό προφίλ τους, τι τους παρακινεί, τις προτιμήσεις τους.
Από την Αννίτα Νιάκα
Ενώ συνήθως οι μεγάλες εταιρίες αναθέτουν την ανεύρεση σωστών σημείων για την παρουσία τους σε ειδικούς συμβούλους, οι μικρού και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις –και ειδικά οι νέες- δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν το ίδιο. Δεν χρειάζεται άγχος όμως γι’ αυτό, καθώς πολλές από τις πληροφορίες που χρειάζονται μπορούν να βρεθούν με λίγη έρευνα στο internet και αρκετές ακόμα με τη σωστή παρατήρηση.
Ακολουθούν 5 tips προς εξέταση κατά την αναζήτηση της σωστής τοποθεσίας για την επιχείρησή σου:
Ορισμένα σημεία σε μία περιοχή είναι εκπληκτικά. Άλλα είναι ελεεινά. Σκέψου για παράδειγμα εκείνο το σημείο στην περιοχή σου, όπου κάθε έξι μήνες ανοίγει άλλο εστιατόριο: Κάθε νέος ενοικιαστής πιστεύει ότι έχει τη «μυστική σάλτσα» που θα κάνει το μαγαζί να πετάει, αλλά μετά από ένα σχετικά σύντομο διάστημα… κλείνει. Ανεξάρτητα από το προϊόν, την υπηρεσία ή το επιχειρηματικό σου σχέδιο, κάποια σημεία είναι απλώς – ίσως για κάποιον ανεξήγητο λόγο- χάλια για δουλειές.
Έτσι, εάν προσπαθείς να αποφασίσεις ανάμεσα σε ένα καλύτερο σημείο με υψηλότερο ενοίκιο και ένα λιγότερο καλό σημείο με χαμηλότερο ενοίκιο, οι ειδικοί συμβουλεύουν: Διάλεξε οπωσδήποτε το καλύτερο σημείο. Στόχος σου δεν είναι να καταβάλλεις το χαμηλότερο δυνατό ενοίκιο, αλλά να είσαι στο σημείο που θα μεγιστοποιήσει τα κέρδη σου!
Όταν αναπτύσσεις το επιχειρηματικό σου σχέδιο, πρέπει να εξετάζεις προσεκτικά το target-group σου, δηλαδή ποιοι είναι οι πελάτες-στόχοι σου, τα χαρακτηριστικά τους. Στη συνέχεια χρειάζεται να αναζητήσεις περιοχές πλούσιες σε αυτόν τον τύπο καταναλωτών και να εξασφαλίσεις επίσης ότι θα βρεις υπαλλήλους με τις απαιτούμενες δεξιότητες (εάν π.χ είσαι σε μία επαρχιακή πόλη). Εκτίμησε το μέγεθος της αγοράς και την αγοραστική δύναμη των εν δυνάμει πελατών σου σε αυτή.
Εξέτασε επίσης εάν και πόση ώρα χρειάζεται κάποιος να οδηγήσει ή να περπατήσει μέχρι το σημείο σου, την κίνηση και τη ροή της κυκλοφορίας, καθώς και τυχόν φυσικά εμπόδια, συχνούς κυκλοφοριακούς περιορισμούς ή παρακάμψεις.
Πολύ σπάνια το ιδανικό σημείο θα είναι αυτό με τη χαμηλότερη τιμή. Πρέπει όμως να είσαι ρεαλιστής και έτοιμος να πληρώσεις ανάλογα. Ένα πολύ καλό σημείο θα συμβάλλει πάρα πολύ στην επιτυχία της επιχείρησής σου, ενώ ένα λάθος σημείο θα οδηγήσει σύντομα σε κλείσιμο. Τα «δυνατά» εμπορικά σημεία δεν είναι φθηνά (σε σχέση πάντα με τα δεδομένα της εκάστοτε περιοχής). Το επιχειρηματικό σου σχέδιο πρέπει να περιλαμβάνει μία ρεαλιστική πρόβλεψη για το ενοίκιο και τα σχετικά κόστη. Μπορεί να σου κοστίσει κάτι περισσότερο, αλλά πρώτη σου μέριμνα είναι να είσαι κοντά στους πελάτες σου.
Είναι πολύ σπάνιο να «κάνεις παιχνίδι» μόνος σου σε μία περιοχή. Γι’ αυτό πρέπει να αποτιμήσεις τον ανταγωνισμό και να βεβαιωθείς ότι υπάρχει αρκετός χώρος στην αγορά και για εσένα. Εάν μία περιοχή είναι ήδη κορεσμένη από επιχειρήσεις με προϊόν ή υπηρεσία ανάλογα με το δικό σου, εξέτασε άλλη περιοχή. Για να είσαι αποφασισμένος να ανταγωνιστείς σε μία «σφιχτή» αγορά, πρέπει αυτό που προσφέρεις πραγματικά να «αλλάζει το παιχνίδι», προκειμένου να γίνει βιώσιμη η επιχείρηση.