Εξ’ άλλου η συμπεριφορά και οι αντιλήψεις του ανθρώπου αντικατοπτρίζονται και στα καταναλωτικά του πρότυπα. Επίσης, τον τελευταίο αιώνα έχει καταφέρει να αναπτύξει εργαλεία ποιοτικής έρευνας για την κατανόηση των συμπεριφορών του τα οποία εστιάζουν σε πολύ μεγάλο βάθος. Ωστόσο, σαν εργαλείο marketing και R&D τελικά μάλλον υιοθετήθηκε αργά. Λόγω της εις βάθος ποιοτικής έρευνας και της “εξωτικότητας” των μεθόδων της σε σχέση με την “αυστηρή” ποσοτική έρευνα που κρατούσε τα σκήπτρα μέχρι πριν μερικές δεκαετίες η αποδοχή και η αποτελεσματικότητά της ήταν περιορισμένη και αμφισβητήσιμη.
Η εξάλειψη των αποστάσεων, η εκρηκτική ανάπτυξη της δικτύωσης και των τηλεπικοινωνιών και η αναζήτηση νέων αγορών και επιχειρηματικών ευκαιριών έχουν μεγαλώσει την εν δυνάμει αγορά της κάθε εταιρείας καθώς επίσης και την πολυπλοκότητα της προσπάθειας για ουσιαστική προσέγγιση και κατανόηση του αγοραστικού της κοινού. Έχει γίνει αντιληπτό στις εταιρείες ότι για να κερδίσουν πλέον μια αγορά πρέπει να κατανοήσουν σε βάθος τον τρόπο που σκέφτεται και το περιβάλλον στο οποίο λειτουργεί.
Είναι όντως δηλαδή τόσο χρήσιμη;
Η ώρα είναι 20:45, πιθανότατα ξεκουράζεστε μετά από μια δύσκολη μέρα στην δουλειά ή ξεκινάτε την προετοιμασία του βραδινού σας. Ξαφνικά, χτυπά το τηλέφωνό σας και η κα Μαρία Παπαδοπούλου* από την εταιρεία Έρευνα Α.Ε. σας καλησπερίζει και ζητά ευγενικά να σας κάνει μερικές ερωτήσεις σχετικά με τα αγαπημένα σας σνακς. Δε θα σας πάρει πάνω από 10 λεπτά! Ενώ έχετε ήδη σχηματίσει μια γκριμάτσα αγανάκτησης στο πρόσωπο σας, τα πιο πιθανά σενάρια είναι να αρνηθείτε ευγενικά (ή όχι) ή να δεχτείτε με βαριά καρδιά προσπαθώντας να τελειώσετε με τις ερωτήσεις όσο πιο γρήγορα γίνεται και χωρίς πολύ σκέψη.