Της Βίβιαν Ηλιάδη
“Κάθε φορά που ένας φίλος πετυχαίνει, κάτι λίγο μέσα μου πεθαίνει”, είχε πει κάποτε ο Gore Vidal. Μην πάτε μακριά, πόσες ήταν οι φορές που πετύχατε σε κάτι και λάβατε απογοήτευση ή ένα είδος ζήλειας από κάποιον φίλος σας; Εκεί που περιμένεις ο κόσμος να χαρεί με ένα σου κατόρθωμα, ξαφνικά σε μισεί. Κάπως έτσι περιμέναμε να είναι και ο περίγυρος του Mark Zuckerberg, αφού τα εκατομμύρια του τρέχουν από τις τσέπες, ενώ ταυτόχρονα είναι ένας από τους πιο διάσημους ανθρώπους. Όχι μόνο δεν είναι έτσι, αλλά το βραβείο αποδοχής εργοδότη του άξιζε με το παραπάνω.
Ορίστε και τα μυστικά που έκαναν το 99,3 των εργαζομένων του να τον αναδείξει και σαν αφεντικό. Όχι τίποτα άλλο, μη σε πιάσουν απροετοίμαστο μόλις γίνεις διάσημος!
1. Δεν τηρεί τις παραδοσιακές ιεραρχίες.
Ένας εργαζόμενος του Facebook, πρόσφατα δήλωσε πως μπήκε στο δυναμικό το 2010 και στο διάστημα 2 μηνών παρεβρέθηκε σε συνάντηση του Zuck με δύο πελάτες για να συζητήσουν το project. Αυτό δείχνει πως ο Mark δεν κατατάσσει σε κατηγορίες τους ανθρώπους του, με βάση την ηλικία και την εμπειρία. Υπολογίζει την άποψη και τις ιδέες όλων των εργαζομένων του.
2. “Σπάει τον πάγο”.
Με το να μην ασχολείται με τις ιεραρχίες, σπάει τους φραγμούς μεταξύ των στελεχών και των εργαζομένων του. Επίσης, το γραφείο του έχει γυαλί, αντί για επιβλητικούς κλειστούς τοίχους με μια γραμματέα-κέρβερο απ΄ ‘εξω. Θέλει οι υπάλληλοί του να μπορούν να τον πλησιάσουν και ίσως αυτός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να δείξει ότι τους εκτιμάει.
3. Είναι νόμιμος.
Οι haters του τον θέλουν ένα μοχθηρό πλάσμα μου τρώει τα λεφτά και το χρόνο του κόσμου μέσω του Facebook. Παρόλα αυτά, τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Είχε μια ιδέα, την υλοποίησε και μέσω αυτής βγάζει το ψωμί του, αλλά και πολλών άλλων. Οκ, όχι απλά ψωμί αλλά οκτάζυμο με 7 ειδών σπόρους. Όμως, σημασία έχει πως ξεκίνησε από το μηδέν στην κρεβατοκάμαρά του και κατέληξε να φτιάξει ολόκληρη εταιρεία, με ένα αξιόλογο εργατικό δυναμικό. Δεν ξύπνησε με λεφτά στην τσέπη και ύφος σαράντα καρδιναλίων. Η λατρεία των εργαζομένων του είναι προφανής.
4. Έχει “καθαρή ματιά”.
Είναι πολύ σημαντικό για έναν εργαζόμενο να έχει μια σαφή εικόνα του project που αναλαμβάνει. Εξίσου σημαντικό είναι να μπορεί ένας εργοδότης να οργανώνει μια σαφή πορεία προς το στόχο του, ώστε να καθοδηγεί σωστά τους υπαλλήλους. Σύμφωνα με αυτούς, ο Mark κατέχει αυτό το ηγετικό μοντέλο.
5. Δεν φοβάται τίποτα.
“Ποιός άλλος θα είχε τα κότσια να αγοράσει μια εταιρεία για chat, δίνοντας 19 δισεκατομμύρια δολάρια;” δήλωσε ένας εργαζόμενος του facebook αναφερόμενος στη πρόσφατη αγορά του WhatsApp από τον Mark. Το αν οι εργαζόμενοί του συμφωνούν με τις αποφάσεις του, είναι κάτι που το λαμβάνει υπόψη, όμως θα ενεργήσει σύμφωνα με τα δικά του σχέδια. Έχει θάρρος, κάτι που εμπνέει το σεβασμό στους γύρω του.
6. Αγνοεί τους ασήμαντους κώδικες του γραφείου.
Ο ίδιος μάλιστα φοράει τζιν και φούτερ στη δουλειά. Θέλει να καταλάβουν οι εργαζόμενοι πως η ποιότητα της δουλειάς τους θα μετρήσει και όχι η ποιότητα της μπλούζας τους. Πρέπει να υπάρχει σεβασμός στην ενδυμασία και τα γούστα του καθενός και αυτό είναι κάτι που προωθεί ο Mark.
7. Παρέχει πλεονεκτήματα.
Δύσκολα θα βρει κάποιος ένα αφεντικό που να του παρέχει δωρεάν γεύμα και ένα ξεκούραστο περιβάλλον. Να είναι στη δουλειά χωρίς να τον πιάνει κλεισούρα και άγχος. Άλλο ένα μεγάλο πλεονέκτημα του να δουλεύεις για τον Mr Facebook.
8. Εξουσιοδοτεί τους εργαζόμενους.
Δεν υπάρχει καλύτερο πράγμα από το να μπορείς να είσαι δημιουργικός στη δουλειά σου. Αυτό το προνόμιο έχουν οι υπάλληλοι του Zuck, με το πλεονέκτημα του να ενεργούν και να παίρνουν πρωτοβουλίες εκτός γραφειοκρατίας και της συνηθισμένης στρατηγικής μιας εταιρείας. Δίνει την ευκαιρία στον καθένα ξεχωριστά, να προσαρμοστεί και να δουλέψει τις ιδέες του με επιτυχία.
9. Επικοινωνεί και είναι πάντα διαθέσιμος.
Δεν ήταν λίγες οι φορές που εκνευριστήκατε με κάποιον γιατί ήταν πολύ “απασχολημένος” για να σας ακούσει. Αυτό είναι κάτι ανήκουστο για τον Mark, καθώς είναι πάντα διαθέσιμος να συζητήσει και να καθοδηγήσει το δυναμικό του.