Έχετε μια μικρή ή μεγάλη επιχείρηση, ή μόλις ξεκινήσατε τη νέα σας επιχείρηση και αναρωτιέστε που να εστιάσετε την προσοχή σας, την ενέργειά σας, τους πόρους σας; Ήρθε η ώρα να απαντήσετε στις 5 σημαντικές ερωτήσεις του Peter Drucker.
Χρόνια πριν, ο γκουρού του management Peter Drucker (1909 – 2005) έγραψε ένα ενδιαφέρον βιβλίο περίπου 100 σελίδων με τίτλο «The 5 Most Important Questions You Will Ever Ask Your Organization». Σε αυτό το βιβλίο θέτει 5 σημαντικές ερωτήσεις που πιστεύει πως είναι απαραίτητο να ρωτάμε σε κάθε οργανισμό/επιχείρηση.
Ο Peter Drucker έκανε καριέρα ως συγγραφέας, σύμβουλος και δάσκαλος για σχεδόν 75 χρόνια. Ειδικευόταν στην στρατηγική και πολιτική κυβερνήσεων, επιχειρήσεων, μη κερδοσκοπικών οργανισμών και εργαζόταν με τα ανώτερα διευθυντικά στελέχη. Έγραψε 39 βιβλία, τα περισσότερα από αυτά έχουν μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες. Η εργασία του επηρέασε τη διοίκηση πολλών οργανισμών τα τελευταία χρόνια. Το 1997 σε ηλικία 88 ετών ήταν εξώφυλλο στο περιοδικό Forbes υπό τον τίτλο «Still the Youngest Mind’ («Ακόμα το πιο νέο μυαλό»). Το Business Week τον αποκάλεσε «The most enduring management thinker of our time». («Ο μεγαλύτερης διάρκειας στοχαστής του management της εποχής μας»)
Κεντρική φιλοσοφία του ήταν η άποψη πως οι άνθρωποι σε έναν οργανισμό είναι o πιο πολύτιμος πόροςκαι πως η εργασία κάθε manager είναι να προετοιμάσει και να αφήσει ελεύθερους τους ανθρώπους να αποδώσουν. Πίστευε πως ο πελάτης πρέπει να είναι στο επίκεντρο κάθε επιχειρηματικής στρατηγικής.
‘Οι 5 σημαντικές ερωτήσεις’ είναι ένα εργαλείο αυτο-αξιολόγησης κάθε επιχείρησης, ένα εργαλείο αυτογνωσίας.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Frances Hesselbein (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ινστιτούτου Leader to Leader (πρώην ‘Peter Drucker Foundation for Nonprofit Management’) «Το εργαλείο αυτό αποτελεί μια περιπέτεια αυτογνωσίας σε έναν οργανισμό, είναι ένα μέσο αξιολόγησης του πως να είσαι, πως να αναπτύξεις ποιότητα, χαρακτήρα, αξίες, κουράγιο. Ξεκινά με ερώτηση και ολοκληρώνεται με δράση. Ο σκοπός του είναι να βάλει τον οργανισμό σε τροχιά».
Ρωτώντας αυτές τις 5 ερωτήσεις και ακούγοντας προσεκτικά τις απαντήσεις που θα δώσουμε μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά. Οι απαντήσεις μας δείχνουν το δρόμο ‘προς τα που να εστιάσουμε‘. Ο Drucker πίστευε πως οι οργανισμοί/ επιχειρήσεις αποτυγχάνουν να επιτύχουν τους στόχους τους, όχι γιατί δεν εργάζονται σκληρά, αλλά γιατί έχουν έλλειψη εστίασης. Αυτό είναι ένα σημείο το οποίο είχε επισημάνει επίσης ο Steve Jobs. Στην ομιλία του, στο παγκόσμιο συνέδριο προγραμματιστών της Apple το Μάιο του 1997, είχε αναφέρει: «Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι το να εστιάζεις σε κάτι σημαίνει να λες ‘ναι’ σε αυτό στο οποίο έχεις εστιάσει. Όμως κάνουν μεγάλο λάθος. Το να εστιάζεις σημαίνει να λες ‘όχι’ στις εκατό άλλες καλές ιδέες που επίσης υπάρχουν. Είσαι αναγκασμένος να επιλέξεις με προσοχή. Είμαι εξίσου υπερήφανος για αυτά που δεν έχουμε κάνει, όσο και για αυτά που τελικά κάναμε. Καινοτομία είναι να λες ‘όχι’ σε 1.000 άλλα πράγματα».
Οι 5 σημαντικές ερωτήσεις εν συντομία
- Ποιά είναι η αποστολή μας;
- Ποιός είναι ο πελάτης μας;
- Σε τι δίνει αξία ο πελάτης μας;
- Ποιά είναι τα αποτελέσματά μας;
- Ποιό είναι το πλάνο μας;
Ποιά είναι η αποστολή μας; Ποιός είναι ο λόγος ύπαρξής μας;
Κάθε οργανισμός/ επιχείρηση μικρή ή μεγάλη, είναι απαραίτητο να έχει ένα λόγο ύπαρξης, ένα σκοπό. Ο σκοπός αποτυπώνεται στη δήλωση αποστολής, η οποία απαντά στα ερωτήματα:
- Ποιός είναι ο σκοπός μας;
- Γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε;
- Για τι θα θέλαμε να μας θυμούνται;
Η δήλωση αποστολής:
- Λαμβάνει υπόψιν τις ευκαιρίες μας.
- Ταιριάζει τις ευκαιρίες μας με τις ικανότητές μας.
- Εκφράζει τη συνεισφορά της επιχείρησης στην κοινωνία, στην οικονομία, στον πελάτη.
- Παρέχει το πλαίσιο για τον καθορισμό των στόχων.
- Μας κινητοποιεί να αξιοποιήσουμε τους πόρους μας και να κάνουμε τα σωστά πράγματα. Γιατί «Ηγεσία είναι να κάνεις τα σωστά πράγματα», και όχι απλά, να κάνεις τα πράγματα σωστά».
- Μας δεσμεύει.
- Οδηγεί σε αποτελέσματα.
Ο Peter Drucker υποστήριζε πως η δήλωση αποστολής: «Καθορίζει αυτό που κάνουμε, όχι τα μέσα με τα οποία το κάνουμε». Μας υπενθυμίζει τι να κάνουμε και τι να μην κάνουμε. Πρέπει να είναι σύντομη, ακριβής, κατανοητή, εύκολα και άμεσα εφαρμόσιμη από όλους σε έναν οργανισμό/μια επιχείρηση. «Να χωράει σε ένα μπουζάκι (T-shirt), ακόμα και αν αυτό είναι extra large».
Ο ιδρυτής της Virgin, Richard Branson προτείνει, πως αν θέλουμε να έχουμε μια δήλωση αποστολής η οποία εμπνεύει, η συντομία είναι το κλειδί. «Κάντε την μοναδική για την εταιρία σας, αξέχαστη, κρατείστε τη ζωντανή, απλά για διασκέδαση, φανταστείτε την στο κάτω μέρος ενός οικόσημου… Χρησιμοποιείστε σαν template τους 140 χαρακτήρες του Twitter».
«Μια επιχείρηση ορίζεται από την αποστολή της», και είναι ευθύνη της ηγεσίας να γνωρίζουν όλοι οι εργαζόμενοι το σκοπό ύπαρξης της επιχείρησης, καθώς και να καθοδηγούνται από αυτόν.
epixeiro.gr