Τα start-ups είναι επιχειρηματικές ομάδες οι οποίες συγκροτούνται προκειμένου να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις μετατροπής καινοτόμων ιδεών σε προϊόντα/υπηρεσίες, ενταγμένες σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο θα αποτελέσει τον πυρήνα μιας βιώσιμης και κερδοφόρας επιχειρηματικής προσπάθειας.
Πριν όμως συμβεί αυτό, πρέπει να δείξουν και να αποδείξουν στον εαυτό τους, και κυρίως σε δυνητικούς επενδυτές, ότι το επιχειρηματικό μοντέλο τους λειτουργεί αποτελεσματικά.
Εδώ έρχεται το Business Model Canvas του Alex Osterwalder να μας προσφέρει ένα καινοτόμο «οδικό χάρτη» προς μια επιτυχημένη πελατοκεντρική πορεία, προτείνοντας μας και τον τρόπο και να ελέγξουμε όλες τις «αμφισβητούμενες» βασικές παραδοχές και υποθέσεις μας.
Μας «προτείνει» την διενέργεια διαδοχικών, απλών και οικονομικών ερευνών MVP (Minimum Viable Product), πριν αναλωθούμε σε χρονοβόρες και κοστοβόρες διαδικασίες, και αναλώσουμε πολύτιμους πόρους δημιουργίας ολοκληρωμένων προϊόντων/υπηρεσιών, είτε πρόκειται για προϊόντα ή για Web/ Mobile concepts τύπου SaaS.
Η λέξη Product έπρεπε ίσως να είναι σε εισαγωγικά, μια και το MVP δεν αναφέρεται αποκλειστικά σε προϊόν, αλλά σε στρατηγική και διαδικασία, όπως εύστοχα διευκρινίζεται στον ορισμό του Wikipedia τον οποίο παραθέτω στην συνέχεια.
The Wikipedia entry on MVP clarifies that the MVP is not actually a product. Rather, it is:
…a strategy and process directed toward making and selling a product to customers. It is an iterative process of idea generation, prototyping, presentation, data collection, analysis and learning. One seeks to minimize the total time spent on an iteration. The process is iterated until a desirable product-market fit is obtained, or until the product is deemed to be non-viable…
Στο Internet θα βρείτε εκτεταμένη αρθρογραφία για τον ορισμό και την επεξήγηση του τι σημαίνει Ελάχιστο Βιώσιμο Προϊόν, όπως επίσης και παραδείγματα διαφόρων τεχνικών έρευνας, οι οποίες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως:
Έχουμε επαρκώς κατανοήσει τα προβλήματα ή τις ανάγκες του πελάτη? Υπάρχει ικανός αριθμός ενδιαφερομένων για την λύση των προβλημάτων/αναγκών, ώστε να αποτελέσουν μια σημαντική δυνητική πελατειακή βάση? Κατανοούν την προτεινόμενη αξία που προσφέρουμε? Ποιους θεωρούν έμμεσους ή άμεσους ανταγωνιστές?, Γιατί θα μας προτιμήσουν έναντι των ανταγωνιστών? Τι θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν για την προτεινόμενη λύση? Θα ενημέρωναν φίλους και γνωστούς για το προϊόν/υπηρεσία μας? κλπ. κλπ.
Η λογική και στρατηγική προσέγγιση δεν διαφέρει σημαντικά από τις παραδοσιακές τεχνικές Marketing and Advertising Research, λαμβανομένου υπόψη ότι η στρατηγική και μεθοδολογία αφορά άμεσα το Value Proposition, και κατά πόσον και σε ποιο βαθμό η παρουσίαση ή διαφήμιση του προϊόντος, επιτυγχάνει να μεταφέρει τον δυνητικό πελάτη από την γνώση, στο ενδιαφέρον, την επιθυμία, και τέλος την θετική δράση, δηλαδή την αγορά του προϊόντος ή της υπηρεσίας.