Η εκστρατεία της Volkswagen «Think Small», από τη διαφημιστική εταιρεία Doyle Dane Bernbach, έφερε την επανάσταση στον τρόπο που οι εταιρείες μιλούσαν στους καταναλωτές, εγκαταλείποντας τα βαρύγδουπα κείμενα και δίνοντας φωνή στην αυξανόμενη δυσαρέσκεια του κοινού με το μαζικό καταναλωτισμό της δεκαετίας του 1950.
1959: Think Small
Όταν άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων καυχώνταν μακαρίως για τα πτερύγια, την αεροτομή και άλλα πολυτελή χαρακτηριστικά, η Volkswagen επικεντρώθηκε στη χρησιμότητα των μικρότερων, πιο ανθεκτικών, αυτοκινήτων της με μια σειρά από απλές διαφημίσεις ως εργαλείο πωλήσεων, που αναγνώριζαν ανοιχτά το σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκαν.
Δεν υπήρχε όμορφο κορίτσι στο αυτοκίνητο. Ούτε ωραίος τύπος να το οδηγεί. Ήταν μια ρηξικέλευθη προσέγγιση. Ήταν η πρώτη μετα-μοντέρνα διαφήμιση, όπως έχει πει ο Bob Garfield, σύμβουλος διαφήμισης και πρώην αρθρογράφος στο Advertising Age.
Λίγο μετά, οι διαφημιστές άρχισαν να χρησιμοποιούν πιο παιχνιδιάρικες εκστρατείες, αναγνωρίζοντας τον σκεπτικισμό των καταναλωτών για τη διαφήμιση, και παρουσίαζαν την κατανάλωση ως ένα μέσο έκφρασης της ατομικότητας.
I Want You
Η πασίγνωστη αφίσα με τον Θείο Σαμ, που κινητοποίησε στους νέους Αμερικανούς να ενταχτούν στον στρατό των ΗΠΑ και να πολεμήσουν κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.Το όνομα “Θείος Σαμ” ως προσωποποίηση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, πιστεύεται ότι προέρχεται από τον Αγγλο-Αμερικανικό πόλεμο του 1812, αλλά η εικόνα που οι περισσότεροι από εμάς έχουμε κατά νου όταν ακούμε γι’ αυτόν, είναι το σκίτσο του James Montgomery Flagg που δημοσιεύθηκε αρχικά ως εξώφυλλο του τεύχους Leslie’s Weekly στις 6 Ιουλίου 1916.
Η εικόνα του ασπρομάλλη, γενειοφόρου, ανθρώπου με το παπιγιόν, που φοράει ένα ημίψηλο καπέλο, με τις λέξεις “I want you” αποδείχθηκε τόσο δημοφιλής που εκτυπώθηκε ως αφίσα και κολλήθηκε παντού κατά τη διάρκεια του πολέμου. Σύμφωνα με τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου τυπώθηκαν περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια αντίτυπα μεταξύ 1917 και 1918. Την επανέφερε ο αμερικανός πρόεδρος Franklin D. Roosevelt, για να στρατολογήσει νέους για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
1954: Ο Marlboro Man
Η αφίσα του Marlboro Man εδραίωσε τα τσιγάρα «Marlboro» με την κόκκινη ετικέτα ως επιλογή των πιο cool και στιβαρών ανδρών σε όλο τον κόσμο. Και να φανταστεί κανείς ότι τα Marlboro ήταν αρχικά γνωστά ως γυναικεία τσιγάρα.
Τη δεκαετία του 1950 τα νέα στοιχεία που εμφανίστηκαν σχετικά με τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος, πίεσαν την καπνοβιομηχανία να αναπτύξει τσιγάρα με φίλτρο, το οποίο επρόκειτο να εμφανιστεί ως υγιέστερη εναλλακτική λύση. Η εταιρεία Philip Morris χρειαζόταν έναν τρόπο για να πουλήσει ως εναλλακτικά τα τσιγάρα με φίλτρο για τους άνδρες, και το σύνθημα που χρησιμοποιήθηκε για τα Marlboro «ήπια σαν τον Μάιο» σίγουρα δεν επρόκειτο να πιάσει.
Έτσι, το 1954, η εταιρεία παρουσίασε το Marlboro Man, που δημιουργήθηκε από τη διαφημιστική Leo Burnett Worldwide. Οι ανασφαλείς άνδρες θα μπορούσαν να αισθάνονται σκληροί καπνίζοντας ένα Marlboro, αφού ήταν η επιλογή ενός σκληροτράχηλου καουμπόη. Όπως ανέφερε το Advertising Age οι πωλήσεις από τα 5 δισ. δολάρια το 1955 έφτασαν τα 20 δισ. δολάρια το 1957.
1984: Η διαφήμιση της Apple «1984» για το Super Bowl
Η Apple επέλεξε να εισαγάγει τον προσωπικό υπολογιστή Macintosh, κατά τη διάρκεια του Super Bowl το 1984, με μια εντυπωσιακή διαφήμιση. Ισχυρίστηκε ότι σε αντίθεση με την οπτική του Τζορτζ Όργουελ (συγγραφέα του πολύκροτου βιβλίου «1984»), το πραγματικό 1984 ήταν μια εποχή που η τεχνολογία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως ένα επαναστατικό εργαλείο για να εκφράσουν οι άνθρωποι την προσωπικότητά τους.
Στη διαφήμιση, που σκηνοθέτησε ο Ρίντλεϊ Σκοτ, μια γυναίκα με ένα λευκό μπλουζάκι και πορτοκαλί σορτς τρέχει μέσα σε ένα δωμάτιο γεμάτο από ανθρώπους που φορούν τα ίδια ρούχα, και πετάει ένα σφυρί σε μια μεγάλη οθόνη στην οποία τους μιλάει ο αρχηγός τους.
Με τον τρόπο αυτό, η γυναίκα υπονοούσε την ελευθερία που έφερνε στους χρήστες ο προσωπικός υπολογιστής, εμπνέοντας μια ολόκληρη γενιά να δει τον υπολογιστή ως μια δημιουργική δύναμη για το καλό.
reporter.gr