Η σωστή και έγκαιρη διαχείριση «τοξικών» συμπεριφορών αλλά και η δική μας ικανότητα να διαβλέψουμε τη πιθανή εξέλιξή τους, παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξάλειψή τους.
Η διαφορετικότητα των ανθρώπων και η ποικιλία των χαρακτηριστικών τους στο εργασιακό περιβάλλον, παρότι είναι κάτι απολύτως φυσικό, εν τούτοις αποτελούν πηγές και δημιουργούν προϋποθέσεις για τους εργαζόμενους να αποκομίσουν σημαντικές εμπειρίες, διδάγματα ή παραστάσεις θετικές ή αρνητικές. Ο εκφοβισμός (bullying) και η κατάχρηση εξουσίας στο χώρο εργασίας ιδιαίτερα από ιεραρχικά ανωτέρους του, μπορεί να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της επαγγελματικής συνείδησης, της πίστης στις εταιρικές αρχές και στις εμπειρίες ενός εργαζόμενου, ιδιαίτερα όταν βιώνει μια επίμονη διαταραχή-κακομεταχείριση.
Στο σημερινό έντονα ανταγωνιστικό και ταχύτατα μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις προκειμένου να προσαρμοστούν στις αυξανόμενες πιέσεις της αγοράς και να εξασφαλίσουν συνθήκες βιώσιμης ανάπτυξης, διοχετεύουν «υψηλή ενέργεια» στους χώρους εργασίας κάτι που αν διαχειριστικά αποτύχει προκαλεί αίσθημα φόβου. Είναι σημαντικό να είναι αντιληπτή η διαφορά μεταξύ του επίμονου και πιεστικού αλλά δίκαιου στελέχους και του ανασφαλούς πιεστικού ή και επιθετικού και συχνά «θρασύδειλου». Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ειλικρίνεια και η πειστικότητα των προθέσεων είναι καθοριστικά στοιχεία στο να καταλάβει κάποιος τη διαφορά. Μια περιστασιακά επιθετική συμπεριφορά δεν πρέπει βιαστικά να κατατάσσεται στην κατηγορία του εκφοβισμού μιας και συχνά αποτελεί εκδήλωση άγχους, πίεσης ή και πρόσκαιρης ανασφάλειας.
Είναι επομένως απαραίτητο να ακολουθούμε κάποια βασικά συνετά βήματα στην αξιολόγηση μιας συμπεριφοράς πριν την χαρακτηρίσουμε εκφοβισμό ή και προσπάθεια χειραγώγησης. Θα πρέπει να προσδιορίσουμε τι ακριβώς συμβαίνει και να αναρωτηθούμε: Έχει κακές προθέσεις ο συγκεκριμένος άνθρωπος; Μήπως περνάει μια άσχημη ημέρα γεμάτη στρες ή δεν έχει την ωριμότητα που απαιτείται να αντιμετωπίσει μια έκτακτη κατάσταση; Τέτοια φαινόμενα συχνά δεν αντιστοιχούν σε θύτες «bullying» αλλά χαρακτήρες, που στην προσπάθειά τους να υλοποιήσουν το πρόγραμμά τους ή τη φιλοδοξία τους ή ακόμα και να υπηρετήσουν τους εταιρικούς στόχους επιδίδονται σε σκληρή εργασία, ασκούν έντονη κριτική με άμεσο τρόπο χωρίς να «χαϊδεύουν αφτιά», και επιχειρούν να βελτιώσουν κάποιον, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για την επιτυχή ολοκλήρωση της εργασίας.
Πίσω από αυτές τις συμπεριφορές πιθανότατα να υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον για επιτυχία και όχι δολιότητα. Ακόμα όμως και μια επιθετική συμπεριφορά μπορεί να βελτιωθεί με τον καιρό και με την επικοινωνία αρκεί να υπάρχει θέληση. Ο πραγματικός «bully» εκμεταλλεύεται τις αδυναμίες των άλλων με σκοπό να εκπληρώσει τις φιλοδοξίες του. Διακατέχεται από ναρκισσισμό, κυκλοθυμία και δρα με μυστικότητα, προσποιούμενος ότι πρεσβεύει τις αξίες της εταιρείας για να ενισχύσει την εξουσία του. Γενικά, μπορεί να βλέπει παντού εμπόδια και καθένας που θα βρεθεί κοντά του στο χώρο εργασίας, μπορεί να γίνει στόχος του.