Πηγή: Eurostat
Ελλάδα του 2014 μερικά στατιστικά στοιχεία που ίσως θα σας φανούν χρήσιμα, ίσως τα έχετε ξαναδεί και κάτι σας θυμίζουν.
Το ποσοστό της ανεργίας των νέων (κάτω των 25 ετών) διαμορφώθηκε στο 21,7% στην ΕΕ και στο 23,2% στην Ευρωζώνη έναντι 23,6% και 24%, αντίστοιχα, τον Ιούλιο του 2013. Τα υψηλότερα ποσοστά σημειώθηκαν στην Ισπανία (53,8%), την Ελλάδα (53,1% τον Μάιο 2014), την Ιταλία (42,9%) και την Κροατία (41,5% στο δεύτερο τρίμηνο του 2014).
Ωραία ας ξεχωρίσουμε τώρα δύο έννοιες που ίσως να τις ακούτε και για πρώτη φορά. Τι είναι λοιπόν επιχειρηματικότητα και πως θα μπορούσε να κατηγοριοποιηθεί στην Ελλάδα του 2014;
Υπάρχουν πολλοί ορισμοί για το τι είναι επιχειρηματικότητα;
Ας κρατήσω έναν που μου αρέσει και τον χρησιμοποιούν πολλοί
Επιχειρηματικότητα είναι η δραστηριότητα δημιουργίας νέων επιχειρήσεων, εισαγωγής νέων προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά καθώς και τεχνολογικών νεοτερισμών με αποτέλεσμα την δημιουργία πλούτου τόσο του ατόμου που επιχειρεί αλλά και του οικονομικού περιβάλλοντος που βρίσκεται η επιχείρηση.
Για να ξεχωρίσουμε λίγο δύο κατηγορίες επιχειρηματικότητας.
Σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ
α) Επιχειρηματικότητα ευκαιρίας
Η επιχειρηματικότητα ευκαιρίας, που αναφέρεται στην επιχειρηματικότητα που έχει
ως κίνητρο κυρίως την αξιοποίηση μιας επιχειρηματικής ευκαιρίας που εντοπίζεται από
το άτομο και αξιολογείται στο πλαίσιο του οικονομικού περιβάλλοντός του και προκρίνεται ικανή είτε να οδηγήσει σε αύξηση του εισοδήματός του, είτε να προσφέρει εργασιακή ανεξαρτησία
β) Επιχειρηματικότητα ανάγκης
Που αναφέρεται στην περίπτωση όπου το άτομο
ωθείται στην ανάληψη επιχειρηματικής δραστηριότητας λόγω έλλειψης άλλων επιλογών
εργασίας, δυσαρέσκειας με την υπάρχουσα απασχόληση, φόβου για πιθανή απόλυση
βραχυπρόθεσμα με στόχο απλώς τη διατήρηση του εισοδήματός του, το οποίο προφανώς
«απειλείται» με συρρίκνωση.
Θα μπορούσαμε να πούμε πως οι σημερινοί νέοι επιχειρηματίες αποτελούν άτομα που λόγω της γενικότερης δυσαρέσκειας με τις υπάρχουσες εργασιακές συνθήκες και απασχόλησης ξεκινάνε τις δικές τους επιχείρησης, μήπως και καταφέρουν κάτι καλύτερο. Υπάρχουν πολλοί οργανισμοί που τους υποστηρίζουν (incubators, clusters, startup weekends και η λίστα είναι μεγάλη…). Έτσι θα λέγαμε πως οι περισσότεροι νέοι επιχειρηματίες που χτίζουν μικρομεσαίες επιχείρησης είναι επιχειρηματίες ανάγκης και ίσως καταφέρουν πολλά για το μέλλον αυτή της χώρας.
Η κρίση όμως κατάφερε να κάνει αυτούς του νέους επιχειρηματίες πιο συνειδητούς και να αλλάξει την επιχειρηματική νοοτροπία τον προηγούμενων δεκαετιών σε εμβρυακό στάδιο, βέβαια, αλλά ότι γεννιέται μεγαλώνει και αναπτύσσεται.
Συνέχεια στο 2ο μέρος.