Πηγή: BankWars.gr
28 ιδέες, 13 ομάδες στον τελικό, 3 νικητές: To Αthens Startup Weekend που έλαβε χώρα στις 15-17 Φεβρουαρίου στη σχολή ΑΚΤΟ έριξε αυλαία χθες μέσα σ’ ένα κλίμα νεανικού ενθουσιασμού.
Στην Ελλάδα, το Startup Weekend διοργανώνεται από το 2009. Αποτελεί μια παγκόσμια διοργάνωση με έδρα το Seattle της Washington, ωστόσο μέλη της κοινότητας δραστηριοποιούνται σε περισσότερες από 200 πόλεις σε όλο τον κόσμο.
Η μορφή του Startup Weekend παραμένει ίδια σ’ όλες τις πόλεις: οι συμμετέχοντες με υπόβαθρο στον προγραμματισμό, τα οικονομικά, τον σχεδιασμό συναντώνται, διαμορφώνουν ομάδες επί τόπου και για ένα ολόκληρο Σαββατοκύριακο δουλεύουν πυρετωδώς ένα web ή mobile application «ντύνοντας» το μ’ ένα επιχειρηματικό πλάνο (business plan).
Τα επιχειρηματικά projects παρουσιάζονται στο κοινό καθώς και σε μία κριτική επιτροπή με μέλη που προέρχονται από το χώρο των επιχειρήσεων, του marketing και της πληροφορικής.
Το συγκεκριμένο μοντέλο οργάνωσης που ακολουθείται πιστά σε όλες τις χώρες έχει έναν βασικό και ξεκάθαρο στόχο:την προώθηση της νεανικής/νεοφυούς επιχειρηματικότητας μέσα από την ανάδυση καινοτόμων ιδεών.
Οι νικητές του φετινού Startup Weekend
1η θέση: FR8: Νικητές της χθεσινής βραδιάς με μια πολύ δυναμική παρουσίαση αναδείχθηκε η ομάδα FR8. Η συγκεκριμένη ομάδα παρουσίασε την ιδέα για τη δημιουργία μιας εφαρμογής η οποία φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια online αγορά logistics χωρίς την διαμεσολάβηση πρακτόρων στον τομέα των μεταφορών. Σύμφωνα με την ιδέα που παρουσίασε η ομάδα (3 φοιτητές από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και 6 εργαζόμενοι) όποιος θέλει να αποστείλει ένα φορτίο θα μπορεί να συνδέεται στην εφαρμογή και να βλέπει όλα τα διαθέσιμα φορτηγά που βρίσκονται ή που περνούν από την περιοχή του τις επόμενες ημέρες. Θα μπορεί να επιλέγει τον μεταφορέα που επιθυμεί, να του στέλνει ένα αίτημα για να μεταφέρει και το δικό του φορτίο, ενώ ο οδηγός θα μπορεί να δεχθεί ή να απορρίψει το αίτημα. Ο μεταφορέας θα μπορεί να ορίζει ο ίδιος την τιμή που αξιολογεί για τη δουλειά του, με τον ελεύθερο ανταγωνισμό να οδηγεί τις τιμές προς τα κάτω.
Σύμφωνα με την ομάδα της FR8 στόχος είναι η μείωση του κόστους τόσο για τους μεταφορείς όσο και για τους αποστολείς με δεδομένο ότι πι παραδοσιακοί πράκτορες λαμβάνουν προμήθεια 20% ενώ αν η συγκεκριμένη ιδέα γίνει εταιρεία η προμήθεια θα κινείται στο 9%. Μια ομολογουμένως ενδιαφέρουσα και καλοδουλεμένη ιδέα η οποία ενδεχομένως να αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις στο κλειστό «κύκλωμα» των υπηρεσιών διαμεταφοράς.
Zombot (Zombies vs. Robots): Την δεύτερη θέση κατέκτησε η ιδέα για τη δημιουργία ενός παιχνιδιού για κινητά τηλέφωνα που εμπλέκει τον πραγματικό κόσμο με την ψηφιακή πραγματικότητα. Στο εν λόγω παιχνίδι οι χρήστες καλούνται να διαλέξουν πλευρά, ζόμπι ή ρομπότ με την κάθε πλευρά να πολεμάει την άλλη.
Matetti: Την τρίτη θέση κατέκτησε η Matetti, μια ιδέα για τη δημιουργία μίας διαδικτυακής αγοράς (online marketplace) προσαρμοσμένων (customized) προϊόντων για παιδιά.
Στόχος της συγκεκριμένης πλατφόρμας είναι να συνδέσει τους πελάτες με τους κατασκευαστές τέτοιων προϊόντων με τους τελευταίους να χρεώνονται μια προμήθεια για κάθε συναλλαγή.
Ειδική θετική μνεία, ως προς τον κοινωνικό αντίκτυπο που μπορεί να δημιουργήσει έγινε για το React project, μια ιδέα δημιουργίας μιας πλατφόρμας στην οποία ο χρήστης θα εκφράζει τη γνώμη/συναισθήματά τους ως προς τος πράξεις των πολιτικών. Σε σχετική ερώτηση της κριτικής επιτροπής σχετικά με τα ενδεχόμενα νομικά προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν, η ομάδα δήλωσε ότι η έκφραση γνώμης του κοινού θα «περιορίζεται» μόνο στις συγκεκριμένες πράξεις των πολιτικών κι όχι στο πρόσωπό τους.
Οι υπόλοιπες ομάδες του τελικού
Εκτός από τις τρεις νικητήριες ομάδες οι ιδέες που παρουσιάστηκαν στον τελικό ήταν οι εξής:
– Pinobo: Ψηφιακός πίνακας όπου ο χρήστης μπορεί να αναρτήσει φωτογραφίες, βίντεο, σημειώσεις με βάση διάφορα templates και να τα μοιραστεί με τους φίλους του.
– Speekap: Μια διαδικτυακή πλατφόρμα η οποία στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων παρουσίασης μπροστά στο κοινό. Ο χρήστης ανεβάζει ένα δικό του βίντεο παρουσίασης και παίρνει feedback από φίλους, συναδέλφους και ειδικούς σχετικά με την παρουσίασή του.
– SurfUp: Πλατφόρμα διασύνδεσης surfers και της κοινότητας του surfing με τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις.
– Foodle: Μια διαδικτυακή πλατφόρμα μέσω της οποίας ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να φτιάξει το δικό του φαγητό κάνοντας της σχετική αναζήτηση με βάση τα υλικά που έχει διαθέσιμα εκείνη τη στιγμή
– Herbs.co: Ένα online φαρμακείο πώλησης ελληνικών βοτάνων με στόχευση κυρίως τις αγορές των ΗΠΑ του Καναδά και της Αυστραλίας.
– Broke-down: Mobile εφαρμογή οδικής βοήθειας που θα συνδέει τους χρήστες με το πλησιέστερο συνεργείο.
– my whiils: Ένα Airbnb για αυτοκίνητα. Πλατφόρμα διασύνδεσης ιδιοκτητών αυτοκίνητων απευθείας με ενδιαφερόμενους για ενοικίαση.
– Organery: Μια «πράσινη» ιδέα δημιουργίας ειδικών κάδων συλλογής απορριμμάτων κομποστοποίησής τους και διαχείρισης του όλου συστήματος μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας.
– Lostchecker: Μια εφαρμογή που επιτρέπει σε όσους έχουν χάσει ένα αντικείμενο να ανεβάσουν μία αγγελία αναζήτησής του, αλλά και σε όσους έχουν βρει κάποιο αντικείμενο να αναζητήσουν τον ιδιοκτήτη τους.
– Commito: Μία πλατφόρμα που επιτρέπει στους χρήστες της να αναζητήσουν τα άτομα με τις κατάλληλες δεξιότητες για το project πάνω στο οποίο δουλεύουν, να σχηματίσουν ομάδες και να βρουν τις κατάλληλες πληροφορίες/συμβουλές σχετικά με το project τους.
– SportPointMe: Μια εφαρμογή για κινητά μέσω της οποίας δίνεται η δυνατότητα στους οπαδούς των αθλημάτων να κάνουν check in στο γήπεδο ή στον χώρο που παρακολουθούν έναν αγώνα, να επικοινωνούν μεταξύ τους, να εκφράζουν την αγάπη τους για την ομάδα/άθλημα και μέσα από ένα σύστημα πόντων να κερδίζουν έπαθλα, όπως εκπτώσεις και δώρα.
– Helping Hands: Μια ιδέα που «πατάει» στην οικονομική κρίση. H συγκεκριμένη ομάδα πρότεινε μια online πλατφόρμα όπου οι χρήστες μπορούν να ανταλλάσσουν απευθείας εργασία ή προϊόντα μεταξύ τους, χωρίς τη διαμεσολάβηση χρήματος.
Τι κρατάμε από το φετινό Athens Startup Weekend
Εκτός από τον νεανικό ενθουσιασμό, που δεν γίνεται να μην σε παρασύρει, ο θεσμός του Startup Weekend αποτελεί ένα οιονεί κοινωνικό πείραμα: νέοι άνθρωποι έρχονται κοντά, δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στην ομαδική εργασία, λειτουργούν (ή υπολειτουργούν) σε συνθήκες πίεσης, αναπτύσσουν επιχειρηματολογία υπέρ της ιδέας τους.
Στην περίπτωση του φετινού Startup Weekend, αξίζει να αναφερθεί κανείς στα εξής σημεία:
- Την αξιοσημείωτη συμμετοχή φοιτητών στο διαγωνισμό σε σχέση με πέρυσι και προηγούμενες χρονιές όπερ σημαίνει ότι η ιδέα του startup αρχίζει να κερδίζει έδαφος σε διάφορες μερίδες του πληθυσμού
- Το ηλικιακό φάσμα: Αναφερόμενος κάποιος στο Startup Weekend, το μυαλό του πάει αυτομάτως σε εικοσάριδες με τζην και All Star. Φέτος εκτός από την συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, συμμετείχαν και άνθρωποι 30 ετών και άνω, με μεγάλο ποσοστό εργαζόμενων (κυρίως freelancers) και ανέργων.
- Το φετινό Startup Weekend είχε άρωμα γυναίκας. Αξιοπρόσεκτη η συμμετοχή των γυναικών και οι ικανότητές τους στη παρουσίαση.
- Στη πλειοψηφία τους οι παρουσιάσεις ήταν δυναμικές, καλοδουλεμένες και εντός του προβλεπόμενου χρόνου.Οι ομάδες που σχηματίστηκαν ήταν επίσης «δεμένες» ενώ ιδέες που παρουσιάστηκαν έχουν την προοπτική να πάνε παραπέρα και να γίνουν ακόμα και πετυχημένες startups. Το επιχειρηματικό πλάνο πάντοτε αποτελεί το δύσκολο στοίχημα στην παρουσίαση ιδεών αλλά το Startup Weekend ως εκδήλωση αναφέρεται τελικά σε μια ευρύτερη εκπαιδευτική διαδικασία πάνω στη σκέψη του επιχειρείν μέσα από τη συμμετοχή νέων ανθρώπων που θέλουν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους, παίρνοντας πολύτιμο feedback και συμβουλές από μέντορες και ανθρώπους του χώρου.
- Το επίπεδο της διοργάνωσης ήταν πολύ καλό φέτος με σύσσωμη την ελληνική startup κοινότητα να συνδράμει τους συμμετέχοντες.
Φέτος ενδιαφέρουσα ήταν η σύνθεση της κριτικής επιτροπής την οποία απετέλεσαν οι Σίρα Αμπέλ, CEO της Hunter & Bard,Φώτης Δραγανίδης, General Manager στο Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft, Μιχαήλ Δημητρόπουλος, Investment Manager στο VC-PE Group της Τράπεζας Πειραιώς, Θάνος Κοσμίδης, αναπληρωτής διευθυντής στρατηγικού εμπορικού σχεδιασμού στον όμιλο ΟΤΕ και Μάθιου Ο’ Ντόννελλ, ειδικός πωλήσεων.
Σ’ οτι αφορά στα βραβεία του φετινού διαγωνισμού, ένα μέλος από τις δύο πρώτες ομάδες θα λάβει ένα εισιτήριο εισόδου στο The Next Web Conference, προσφορά του ίδιου του site τεχνολογίας, που διεξάγεται στο Άμστερνταμ στις 24-26 Απριλίου, ενώ τα εισιτήρια μετάβασης από και προς το Άμστερνταμ θα καλυφθούν από το travelplanet24.com, χορηγό της διοργάνωσης. Όλοι οι συμμετέχοντες στο Startup Weekend Athens θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από έκπτωση 150 ευρώ στο early bird εισιτήριο του συνεδρίου (κόστους 650 ευρώ) σε περίπτωση που το επισκεφθούν.
Ανάλογα δώρα προς τους συμμετέχοντες και τις ομάδες που θα διακριθούν θα προσφέρουν και οι υπόλοιποι χορηγοί της διοργάνωσης, το Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft στην Ελλάδα (πρόσβαση στο πρόγραμμα BizSpark), οι συνεργατικοί χώροι Loft2Work, Synergy Project, CoLab,123P (δωρεάν φιλοξενία για ένα μήνα σε ομάδα της επιλογής του κάθε χώρου), η Loadin, μία από τις νικήτριες του Startup Weekend Athens 2012 (μία ετήσια άδεια developer για τις τρεις πρώτες νικήτριες ομάδες και μία ετήσια άδεια για κάθε συμμετέχοντα για την εφαρμογή που αναπτύσσει), το εκπαιδευτικό κέντρο Arktos Technology (ένα μάθημα δύο εβδομάδων για την εκμάθηση προγραμματιστικών γλωσσών σε κάθε συμμετέχοντα), η Moosend (ένα εξάμηνο δωρεάν υπηρεσιών newsletter στις ομάδες που θα συνεχίσουν στην εφαρμογή της ιδέας τους), το ZeroFund (όλες οι ιδέες που παρουσιάστηκαν θα λάβουν πρόσβαση στη πλατφόρμα), η WorkableHR (ένα χρόνο δωρεάν άδεια στην πλατφόρμα της εταιρείας για τη νικήτρια ομάδα) και η People perHour (ειδικά vouchers για όλους τους συμμετέχοντες). Χορηγοί της διοργάνωσης ήταν επίσης η StartTechVentures, η Google και η Amazon WebServices.
Της Ελένης Νάτση