Στις αγορές του εξωτερικού στρέφονται ως αντίδοτο στην κρίση οι νέες καινοτόμες ελληνικές εταιρείες, τις οποίες στήνουν εκ του μηδενός (start-up) νεαροί φερέλπιδες επιχειρηματίες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το διάσημο πια taxibeat και το ανερχόμενο easybike· καρποί κοπιωδών προσπαθειών από μέλη της νέας, αναδυόμενης ελληνικής επιχειρηματικότητας δοκιμάζονται πια εκτός συνόρων, καθώς δέχονται την πρόκληση της εξωστρέφειας. Φιλόδοξα και στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας τα δύο start-ups, τα οποία δημιουργήθηκαν στον κυκεώνα της ελληνικής κρίσης, συνδυάζουν τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών με τις σύγχρονες ανάγκες μεταφοράς. Χρηματοδοτήθηκαν από ιδιωτικά κεφάλαια, είναι μακριά από τη λογική των κρατικών επιδοτήσεων και διεκδικούν μερίδιο από τη νέα, παγκόσμια ψηφιακή και βιώσιμη οικονομία.
Εναν χρόνο μετά τη δημιουργία του, το taxibeat από την Αθήνα ανοίγεται σε τέσσερις μεγάλες αγορές του εξωτερικού, ανταγωνιζόμενο «στα ίσια» αντίστοιχα ψηφιακά προϊόντα που συγκέντρωσαν υπερπολλαπλάσια κεφάλαια από ιδιωτική χρηματοδότηση. Παράλληλα, το easybike από τη Θεσσαλονίκη ήδη έχει εξαγάγει την ποδηλατική τεχνογνωσία του στην Κύπρο και ετοιμάζεται να δοκιμαστεί στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης.
Σε συζητήσεις με δήμους και με μεγάλους οργανισμούς της Βόρειας Ευρώπης για την εξαγωγή του συστήματος μίσθωσης κοινόχρηστων ποδηλάτων easybike βρίσκεται η Brainbox Πληροφορική, ένα μικρό αλλά καινοτόμο start up της Θεσσαλονίκης.
Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 2008, σχεδιάζει, κατασκευάζει και εγκαθιστά ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα μίσθωσης ποδηλάτων δημοσίας χρήσεως στην Ευρώπη και έχει ήδη κάνει την πρώτη της μεγάλης κλίμακας εξαγωγή: το easybike εδώ και λίγους μήνες αποτελεί την πλατφόρμα χρήσης ποδηλάτων της Λευκωσίας, σε ένα ντιλ που ξεπέρασε το 1 εκατ. ευρώ.
Οπως αναφέρει ο account manager της εταιρείας κ. Δημήτρης Δημητριάδης, στην Κύπρο εγκαταστάθηκαν 330 ποδήλατα με 27 σταθμούς ηλεκτρονικής μίσθωσης. «Η πανευρωπαϊκή καινοτομία είναι ότι όλοι οι σταθμοί λειτουργούν με πιστωτική κάρτα, αφού συνδέονται online με το διατραπεζικό σύστημα της Κύπρου. Το να μισθώσεις ένα ποδήλατο είναι τόσο εύκολο όσο το να πας στο ΑΤΜ» λέει.
Η συμφωνία έγινε με τη διαδημοτική εταιρεία ποδηλάτων της Λευκωσίας, δηλαδή της εταιρικής σύμπραξης επτά δήμων της κυπριακής πρωτεύουσας, ενώ το σύστημα βρίσκεται σε λειτουργία εδώ και αρκετούς μήνες και μάλιστα πάει καλά, αφού κάθε ποδήλατο καταγράφει πέντε αναβάσεις ανά ημέρα – βρίσκεται δηλαδή στον διεθνή μέσο όρο.
Η ευρωπαϊκή πρακτική στην τιμολόγηση του ποδηλάτου είναι η πρώτη ώρα να παρέχεται δωρεάν και στη συνέχεια κάθε μισή ώρα να κοστίζει 50 λεπτά, με το κόστος να κλιμακώνεται βαθμιαία προς τα επάνω, προκειμένου να λειτουργεί ως αντικίνητρο στην πολύωρη μίσθωση.
Οπως σημειώνει ο κ. Δημητριάδης η απόσβεση μιας τέτοιας συγκοινωνιακής επένδυσης έρχεται έπειτα από πέντε χρόνια, καθώς πρόκειται για παροχή δημόσιας υπηρεσίας μέσω της σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα (ΣΔΙΤ). «Το σύστημα φτιάχνεται εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα» τονίζει και επισημαίνει ότι βρίσκονται σε εξέλιξη επαφές και συζητήσεις, οι οποίες εάν ευοδωθούν θα οδηγήσουν σε νέες σημαντικές εξαγωγές του συστήματος easybike. «Το ποδήλατο θα διαδραματίσει ενεργότερο ρόλο στην αστική μετακίνηση, διότι έχει πολύ χαμηλό κόστος και είναι οικολογικό, ενώ η κρίση αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για να ενταχθεί περισσότερο στη ζωή μας» σημειώνει ο account manager της Brainbox.
Η Brainbox παράλληλα ετοιμάζεται να εγκαταστήσει πιλοτικό σύστημα μίσθωσης κοινόχρηστων ποδηλάτων και στα Ιωάννινα τον Σεπτέμβριο, με δύο σταθμούς και 30 ποδήλατα, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Cyclo», με την ελπίδα να δουλέψει καλά και να επεκταθεί. Μάλιστα ο κ. Δημητριάδης εκτιμά ότι λόγω της υποβολής προτάσεων από πολλές ελληνικές πόλεις στο πρόγραμμα για κοινόχρηστα ποδήλατα στο «πράσινο ταμείο του υπουργείου Περιβάλλοντος» θα υπάρξει έντονη κινητικότητα στην αγορά.
Η πρώτη μεγάλη δουλειά της Brainbox ήρθε το 2009 στη Ναύπακτο, όπου και δημιούργησε το σύστημα easybike, που είναι ιστορικά και η πρώτη πλατφόρμα κοινόχρηστων ποδηλάτων στην Ελλάδα που ελέγχεται ηλεκτρονικά. Το σύστημα, που εγκαταστάθηκε για λογαριασμό του Δήμου Ναυπακτίας, περιλαμβάνει 400 ποδήλατα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα – κοινόχρηστα ποδήλατα που αποδείχθηκαν ιδιαίτερα δημοφιλή.
Στη συνέχεια εγκατέστησε στην Κέρκυρα το πρώτο αυτοματοποιημένο σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, το οποίο αποτελούνταν από 100 ποδήλατα, κατανεμημένα σε οκτώ σταθμούς στην ιστορική πόλη, με δυνατότητα λειτουργίας τόσο με ηλεκτρονική κάρτα όσο και με πιστωτική. Ωστόσο, ο τοπικός δήμος απενεργοποίησε το σύστημα, έπειτα από διάφορες αντιδράσεις, όμως κατά πληροφορίες αναζητεί εκ νέου τρόπους επαναλειτουργίας του.
H Brainbox Πληροφορική, στην οποία διευθύνων σύμβουλος είναι ο κ. Γ. Βουλγαρούδης,απασχολεί τέσσερα άτομα στη Θεσσαλονίκη, διαθέτει ένα μικρό δίκτυο εξωτερικών συνεργατών και χρηματοδοτείται από κεφάλαια ελληνικών συμφερόντων. Το design των ποδηλάτων γίνεται από τον κ. Δημητριάδη, η κατασκευή τους από την Ideal Μανιατόπουλος – την παλαιότερη ποδηλατοβιομηχανία της χώρας -, ενώ ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός των ποδηλατικών διαδρομών γίνεται σε συνεργασία με τον αμερικανό ειδικό Πολ ντε Μάγιο, αλλά και με τον καθηγητή του ΕΜΠ κ. Θ. Βλαστό.
Το taxibeat πήρε «κούρσα» για το εξωτερικό
H διάσημη εφαρμογή εύρεσης ταξί είναι έτοιμη προς χρήση σε Βραζιλία, Γαλλία, Ρουμανία και Νορβηγία
Το πρώτο μεγάλο του άλμα σε τέσσερις μεγάλες αγορές του εξωτερικού δοκιμάζει το επόμενο διάστημα το taxibeat, δηλαδή η διάσημη εφαρμογή εύρεσης ταξί που αποτελεί ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα ελληνικά start-ups, αλλά και μία τεχνολογική καινοτομία made in Greece. Σύμφωνα με τον ιδρυτή της εταιρείας κ. Νίκο Δρανδάκη:«Επειτα από επίπονη και πολύμηνη προετοιμασία, η εφαρμογή είναι έτοιμη προς εμπορική διάθεση και χρήση στη Βραζιλία από τις 15 Ιουλίου και στις Γαλλία, Ρουμανία και Νορβηγία από τον Αύγουστο».
Η εταιρεία συστάθηκε μόλις τον Φεβρουάριο του 2011, ενώ η διάθεση της εφαρμογής ξεκίνησε τον Μάιο του ίδιου έτους, στην αρχή για iPhone και στη συνέχεια για κινητά με τεχνολογία android, αλλά και πλέον μέσω της ιστοσελίδας
taxibeat.com. To taxibeat στην Ελλάδα ήδη διαθέτει περί τους 60.000 συνδρομητές και συνεργάζεται με 1.300 ταξί, ενώ απασχολεί 13 άτομα στην Ελλάδα και οκτώ στο εξωτερικό. Μάλιστα, πρόκειται για τη δεύτερη κινητή εφαρμογή εύρεσης ταξί στον κόσμο.
Η ιδέα για τη δημιουργία του taxibeat προέκυψε εξ ανάγκης. «Τέσσερις μήνες προτού το ξεκινήσω, βρισκόμουν στην Κηφισιά και έψαχνα ταξί. Αρχισα να βλέπω τους κεντρικούς δρόμους στους χάρτες του iPhone και τότε κατάλαβα ότι, εάν μπορούσα να δω και το στίγμα των ταξί – μαζί με το δικό μου -, θα ήταν πολύ πιο εύκολο να βρω κούρσα» αναφέρει ο κ. Δρανδάκης. Παράλληλα, είχε την επιθυμία να επιχειρήσει στον χώρο των κινητών εφαρμογών, αφού αποτελούν το μέλλον.
Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του το taxibeat έχει περάσει από τρεις γύρους χρηματοδότησης από ιδιωτικά κεφάλαια, όλα προερχόμενα από Ελληνες, τα οποία αθροιστικά φτάνουν τις 600.000 ευρώ. Χρηματοδότες όπως το Open fund και ο επιχειρηματίας κ. Νίκος Μωραϊτάκης πίστεψαν στο εγχείρημα και βοήθησαν στη δημιουργία ενός ελληνικού success story.
«Κάθε καινούργιος γύρος χρηματοδότησης είναι πολύ πιο εύκολος όταν το προϊόν έχει δείξει ότι δουλεύει και ότι γνωρίζει αποδοχή από την αγορά. Συχνά βέβαια μπορεί να συμβεί και το αντίστροφο» αναφέρει ο κ. Δρανδάκης. «Οσο περπατάει η ιδέα μάς προσεγγίζει κόσμος από το εξωτερικό» τονίζει, με τις κρούσεις να έρχονται από την Ευρώπη, την Ασία και τη Λατινική Αμερική.
Ο δεύτερος γύρος επέκτασης του taxibeat βρίσκεται στα σκαριά, αφού στόχος είναι να φτάσει σε διψήφιο αριθμό χωρών ως το τέλος του 2013. «Εκτιμώ ότι οι κινητές εφαρμογές θα προκαλέσουν συγχωνεύσεις, αφού θα είναι εφικτό να ελέγχεις και να καλείς ταξί παντού, μέσα από μια ψηφιακή κεντρική υπηρεσία» σχολιάζει.
Ο κ. Δρανδάκης πιστεύει ότι το taxibeat «θα είναι το μέλλον του ταξί» και γι’ αυτό έχει υιοθετήσει ως στρατηγική την ταχύτερη δυνατή επέκταση σε μεγάλες αγορές. «Θέλουμε να πάμε όσο πιο γρήγορα γίνεται σε αγορές που έχουν το πρόβλημα που μπορούμε να λύσουμε: δηλαδή το πόσο εύκολα βρίσκεις ταξί και την ποιότητα της υπηρεσίας» λέει.
Οπως τονίζει το taxibeat είναι «παιδί» της κρίσης, η οποία αποτέλεσε καταλυτικό παράγοντα για την ενθάρρυνση της χρήσης του, διότι διατίθεται δωρεάν και είναι υπηρεσία «risk-free», καθώς ο αυτοκινητιστής καταβάλλει στην εταιρεία για κάθε διαδρομή που του φέρνει μόλις μισό ευρώ.
«Η κινητήριος δύναμη είναι η άποψη του πελάτη, αφού ο κάθε χρήστης μπορεί να “τιμωρήσει” τους κακούς επαγγελματίες. Ετσι, χρησιμοποιούν την υπηρεσία όσοι οδηγοί νιώθουν ασφαλείς ότι θα πάρουν καλές βαθμολογίες από τους επιβάτες και βγάζουν τον καλό τους εαυτό. Το ταξί εκσυγχρονίζεται μέσω του ανταγωνισμού και αυτό το πετυχαίνουμε με τη δύναμη του επιβάτη» καταλήγει κ. Δρανδάκης.