του Δημήτρη Καλογερόπουλου,
67 χώρες. 202 πόλεις. 260 events κάθε χρόνο. 130.000 συμμετέχοντες. 4.000 εθελοντές. Αυτοί είναι μερικοί αριθμοί που αποδεικνύουν ότι υπάρχει ένα τεράστιο κοινό παγκοσμίως που ενδιαφέρεται να δημιουργήσει τη δική του startup και το δείχνει συμμετέχοντας στα Startup Weekends.
Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, έγιναν 15 Startup Weekends και ένα από αυτά διοργανώθηκε στην Λευκωσία της Κύπρου. Οι διοργανωτές του συνεδρίου με είχαν καλέσει να συμμετάσχω ως mentor των ομάδων που θα προσπαθούσαν να δημιουργήσουν το δικό τους startup σε 54 ώρες. Χωρίς δεύτερη σκέψη, δέχθηκα την πρόταση και την Παρασκευή το πρωί προσγειώθηκα στο αεροδρόμιο της Λάρνακας.
Φτάνοντας την Παρασκευή το απόγευμα στο Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας, δεν ήξερα τι ακριβώς να περιμένω. Μόλις έφτασα, είδα ένα πολύ ενθουσιώδες κοινό κάθε ηλικίας. Είχε συμμετέχοντες κάθε ηλικίας, από παιδιά 17 ετών μέχρι και έναν κύριο μεγάλης ηλικίας, με λευκά μούσια, που ήταν ο μοναδικός συμμετέχοντας που έλαβε standing ovation κατά την τελική παρουσίαση του. Αλλά ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Η Παρασκευή ήταν η ημέρα που έσπασε ο πάγος και γνωρίστηκαν οι 120 (!) συμμετέχοντες μεταξύ τους. 43 από αυτούς, παρουσίασαν μία δική τους ιδέα που θα ήθελαν την δουν να πραγματοποιείται μέσα στις επόμενες 2 ημέρες. Μετά από ψηφοφορία, δημιουργήθηκαν 28 ομάδες που είχαν πλέον κάτι λιγότερο από 48 ώρες για να δουλέψουν στην ιδέα και να παρουσιάσουν το MVP τους. Κάποιες από τις ομάδες ξεκίνησαν να δουλεύουν το ίδιο βράδυ γεμάτες ενθουσιασμό. Παρακολουθούσα το #SWCY στο Twitter και είδα να ανεβαίνουν οι πρώτες φωτογραφίες από mockups.
!command:social!
Το Σάββατο, ήμουν από νωρίς στο Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας για να βοηθήσω τις soon-to-be startups. Όλες οι ομάδες δούλευαν σε έναν τεράστιο χώρο που, λίγα χρόνια πριν, ήταν έκθεση αυτοκινήτων. Το ότι δούλευαν όλοι σε ένα open space και όχι σε ξεχωριστούς χώρους ήταν σίγουρα ένα μεγάλο πλεονέκτημα καθώς οι συμμετέχοντες μπορούσαν εύκολα να μιλήσουν μεταξύ τους και να ζητήσουν βοήθεια από τους μέντορες.
Ακόμα, κάποια mini-σεμινάρια που έγιναν από τους μέντορες, βοήθησαν πολύ τις ομάδες να κατανοήσουν ποιες είναι οι βασικές τους ανάγκες σε θέματα marketing, business και επικοινωνίας. Έτσι, οι ομάδες γνώρισαν πραγματικά τους μέντορες και ήξεραν που να απευθυνθούν ανάλογα με τις απορίες που είχαν.
Δες εδώ τις σημειώσεις που ετοίμασα πριν κάνω το σεμινάριο “social media for startups“
Η μέρα πέρασε γρήγορα με ενδιαφέρουσες συζητήσεις, networking και πολύ κώδικα. Αυτό που παρατήρησα την πρώτη ημέρα και μου έκανε πολύ θετική εντύπωση ήταν ότι υπήρχε ισορροπία στις ομάδες και δεν ήταν μόνο developers ή μόνο business people. Ίσως αυτός να ήταν και ο λόγος που όλες οι ομάδες βρέθηκαν στο χώρο του Startup Weekend Cyprus και τη δεύτερη ημέρα.
Ο χρόνος πλέον μετρούσε αντίστροφα. Σε λίγες ώρες, οι ομάδες θα έπρεπε να παρουσιάσουν την ιδέα τους στη σκηνή, μπροστά στους υπόλοιπους συμμετέχοντες και στους κριτές. Οι συμμετέχοντες το είχαν συνειδητοποιήσει αυτό και ήταν πιο “aggressive” την Κυριακή. Ζητούσαν πολύ πιο εύκολα το feedback των mentors ενώ ήθελαν πλέον βοήθεια σε πιο πρακτικά θέματα και όχι τόσο σε θεωρητικές απορίες.
Κάποιες από τις ομάδες μάλιστα, είχαν ήδη ολοκληρώσει το προϊόν τους από την προηγούμενη ημέρα και είχαν αρκετό χρόνο για να αφιερώσουν στην επιχειρηματική πλευρά και την προώθηση της ιδέας τους. Λίγο μετά το διάλειμμα για μεσημεριανό, άρχισαν οι πρώτες ομάδες να κάνουν test pitches και να παίρνουν το feedback των mentors ώστε να είναι απολύτως έτοιμες στις τελικές παρουσιάσεις.
Κατά την διάρκεια των test pitches παρατήρησα ότι πολλές από τις ιδέες που είχαμε ακούσει αρχικά, είχαν μεταμορφωθεί σε κάτι άλλο, ίσως και πιο ρεαλιστικό ή κάτι που ήταν πιο κοντά σε αυτό που προλάβαιναν να ετοιμάσουν οι συμμετέχοντες σε αυτές τις 54 ώρες που είχαν στη διάθεση τους.