Όλοι πουλάμε καθημερινά σχεδόν κάτι. Αυτό που διαφέρει είναι το τι πουλάμε, πώς το πουλάμε και σε ποιους απευθυνόμαστε.
Η αποτελεσματικότητα μας σε μια πώληση εξαρτάται κυρίως από τους εξής καθοριστικούς παράγοντες:
Από τα τρία αυτό, που συνήθως αγνοείται είναι η σημασία της προσωπικότητας του πωλητή, η οποία ουδεμία σχέση έχει με την εμπειρία, καθώς η εμπειρία δε συνδέεται πάντα με αποτελεσματικότητα.
Ακόμα και ο όρος ‘προσωπικότητα’ είναι μια συχνά παρεξηγημένη έννοια και για αυτό οφείλουμε να την ορίσουμε. Με τον όρο λοιπόν προσωπικότητα και για το σκοπό του παρόντος άρθρου εννοούμε κυρίως το ταμπεραμέντο (=έμφυτες και καθόλου ή ελάχιστα μεταβαλλόμενες συμπεριφορές) και τον χαρακτήρα (μεταβαλλόμενες συμπεριφορές) ενός ατόμου. Ένα άλλο χαρακτηριστικό της προσωπικότητας είναι και η ταχύτητα σκέψης (και μάθησης) ενός ανθρώπου.
Αυτό, που θα μας απασχολήσει στο παρόν άρθρο είναι το ταμπεραμέντο ενός πωλητή διότι είναι αυτό, που δεν αλλάζει σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου και που καθορίζει σημαντικά την αποτελεσματικότητα στις πωλήσεις. Στο ‘ταμπεραμέντο’ βρίσκονται και τα εν δυνάμει ‘δυνατά χαρακτηριστικά’ ή ‘ταλέντα’ ενός πωλητή.
Κάθε επιχείρηση γνωρίζει ή οφείλει να γνωρίζει ποιο είναι το απαιτούμενο προφίλ (ή τα απαιτούμενα προφίλ) των πωλητών της ανάλογα με το ρόλο και τα καθήκοντα του καθενός και ανάλογα με το προϊόν ή την υπηρεσία, που παρέχει η κάθε επιχείρηση. Ανάλογα με τη φύση των πωλήσεων (π.χ. ‘επιθετικές’, ‘εισερχόμενες-inbound’) πρέπει η κάθε επιχείρηση να έχει σε κάθε θέση/ρόλο και τους πωλητές με το αντίστοιχο ταμπεραμέντο.
Η αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να είναι και μια πολύ σημαντική (ίσως η σημαντικότερη) αιτία της μειωμένης αποτελεσματικότητας σε ένα τμήμα πωλήσεων.
Στη συνέχεια θα δούμε γιατί είναι καθοριστικής σημασίας το ταμπεραμέντο του πωλητή. Το ταμπεραμέντο λοιπόν ενός πωλητή καθορίζει:
Ένας έμπειρος διευθυντής πωλήσεων ή εμπορικός διευθυντής μια επιχείρησης θα κατανοήσει αμέσως την πρακτική σημασία των όσων αναφέρονται πιο πάνω.
Δυστυχώς υπάρχει τόσο στις πωλήσεις όσο και σε πολλούς άλλους τομείς η πεποίθηση ότι ο κάθε άνθρωπος μπορεί να είναι αποτελεσματικός σε κάθε είδους εργασία αρκεί να το θέλει και να έχει και την κατάλληλη εκπαίδευση. Ωστόσο άπειρα παραδείγματα από την εμπειρία των επιχειρήσεων έρχονται (εκ του αποτελέσματος) να διαψεύσουν την πεποίθηση αυτή.
Αυτό που πολλοί φαίνεται να αγνοούν, είναι ότι η εκπαίδευση ενός πωλητή (και όχι μόνο) έχει σημασία για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, που για να εφαρμοστούν στην πράξη σε διάρκεια, προϋποθέτουν και το κατάλληλο προφίλ συμπεριφορών. Π.χ. αν από τη φύση του ένας πωλητής είναι ο τύπος για inbound πωλήσεις, ακόμα και αν διαβάσει όλο το δημοφιλές (και πραγματικά αξιόλογο) βιβλίο SPIN Selling (by Neil Rackham) είναι αμφίβολο αν θα μπορέσει να βελτιώσει επαρκώς την αποτελεσματικότητα του, όχι τόσο γιατί θα του λείπει η θέληση αλλά γιατί η φύση του του ‘υπαγορεύει’ να είναι πιο άνετος και αποτελεσματικός σε ‘εισερχόμενες’ πωλήσεις.
Θέλετε να έχετε ένα αποτελεσματικό τμήμα πωλήσεων;
Του Ιωάννη Ν. Γουσγούνη
Professional coaching/mentoring, training, recruitment
Certified McQuaig system interpreter