Συχνά στα βιβλία που διαβάζω , στα μαθήματα που παρακολουθώ και στον χώρο που δουλεύω συζητάμε για την αγορά-στόχο , την διεύρυνση του Targetgroup και την αύξηση του μεριδίου αγοράς: με λίγα λόγια το MarketSegmentation.
Ως Market Segmentation ορίζεται «μια στρατηγική μάρκετινγκ που διαχωρίζει ένα ευρύ target group σε υποομάδες καταναλωτών που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά (οικονομικά,γεωγραφικά κτλ. ) και σχεδιάζει στρατηγικές στοχεύοντας στις ανάγκες/επιθυμίες των υποομάδων χρησιμοποιώντας κανάλια τα οποία επιτρέπουν στην εύκολη πρόσβαση στις εν λόγω ομάδες.» Εάν επιχειρήσουμε να απλοποιήσουμε τον παραπάνω ορισμό θα συνειδητοποιήσουμε ότι ο στόχος της τμηματοποίησης της αγοράς είναι καθαρά λειτουργικός. Μας παρέχει μια ουσιώδη πληροφόρηση για τους πελάτες μας ως μεμονωμένες μονάδες και όχι ως μια μαζικοποιημένη, τεράστια ομάδα (large group).
Τα παλαιότερα χρόνια οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα θεωρούσαν ότι όσοι «περάσουν μπροστά από την βιτρίνα είναι και πιθανοί πελάτες». Αυτός ο τρόπος σκέψης δεν ισχύει γιατί ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά τα οποία τον κάνουν μοναδικό . Για να προσελκύσεις κάποιον πρέπει το προϊόν να συνδέεται μαζί του συναισθηματικά ή λογικά με κάποια από αυτά τα χαρακτηριστικά του.
Εκτός από τα παραπάνω όμως για να μετατρέψεις ένα καταναλωτή σε πελάτη δεν είναι μόνο απαραίτητη η συναισθηματική του σύνδεση με το προϊόν αλλά κι άλλοι παράγοντες όπως το εισόδημα του, η αναγκαιότητα του προϊόντος την δεδομένη στιγμή, η ψυχολογία του καταναλωτή (επίπεδο στρες) και κατά πόσο ευάλωτος χαρακτήρας είναι στην αγορά νέων προϊόντων.
Παρ’ όλα αυτά όμως ο κάθε άνθρωπος παρουσιάζει και ομοιότητες (στα ψυχο-κοινωνικο-οικονομικά του χαρακτηριστικά) με κάποιους άλλους και αυτόματα εντάσσεται στις ομάδες των marketer. Αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά είναι που κάνουν και τον διαχωρισμό των ομάδων.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΕΛΑΤΩΝ
Αν και για κάθε επιχείρηση , ειδικότερα για τις μικρομεσαίες, ο κάθε πελάτης είναι σημαντικός γιατί αυξάνει την παραγωγικότητα του καταστήματος, υπάρχουν πελάτες που είναι σημαντικοί άνω του μετρίου κι αυτό όχι μόνο γιατί ο συνολικός τζίρος του καταστήματος αυξάνεται κατακόρυφα. Το γεγονός είναι ότι τέτοιου είδους πελάτες είναι αναγκαίοι για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης κι όσο περισσότεροι υπάρχουν τόσο το καλύτερο για την μονάδα εξέτασης (επιχείρηση).
PROFILING CUSTOMERS-ΣΚΙΑΓΡΑΦΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ
Η ”σκιαγράφηση” έχει χρησιμοποιηθεί εκτενώς , ιδιαίτερα στον τομέα της ψυχολογίας και της ανάλυσης εγκληματικής συμπεριφοράς. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι καταναλωτές είναι εγκληματίες αλλά η μέθοδος δημιουργίας του σχεδιασμού συμπεριφοράς έχει δανειστεί στοιχεία απ’ αυτές τις επιστήμες.
ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ ΣΚΙΑΓΡΆΦΗΣΗΣ ΠΕΛΑΤΏΝ
Ας υποθέσουμε τώρα ότι κατέχουμε ένα κατάστημα ακριβού ρουχισμού για γυναίκες άνω των 35 ετών. Δραστηριοποιούμαστε στην περιοχή της Αθήνας και θέλουμε να εφαρμόσουμε την σκιαγράφηση στο ήδη υπάρχον πελατολόγιο μας, αφενός για κατανοήσουμε τον τρόπο σκέψης των καταναλωτών της επιθυμίας μας και αφετέρου για να αναπτυχθούμε και σε άλλες αγορές όπως αυτή της Θεσσαλονίκης.
ΤΟ ΑΠΟΤΈΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Μετά την σχεδίαση των προφίλ,εφαρμόζονται στην πελατειακή Βάση Δεδομένων της επιχείρησης και διαχωρίζονται οι ομάδες των πελατών μας. Αυτό συμβαίνει για να έχει η εταιρία μια βαθύτερη κατανόηση της οικονομικής συμπεριφοράς των ομάδων, την πιστοληπτική τους ικανότητα, την γενικότερη συμπεριφορά των ομάδων ,τις προτιμήσεις τους. Γενικότερα συγκεντρώνονται πληροφορίες που βοηθούν μια επιχείρηση στην διαχείριση του πελατολογίου της.
Επιμέλεια: Παρλιάρη Δάφνη
Dimitris Parliaris
Υπόμνημα 2:
Υπόμνημα 3:
Όπως ανέφερα παραπάνω σε αναζήτηση μου στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία δεν εντόπισα επαρκή έρευνα στην διεθνή σκηνή, ενώ στην ελληνική καθόλου, τουλάχιστον με την προσωπική μου απόδοση του όρου.
Στην αμερικάνικης παραγωγής σειρά “Criminal Minds” , οι profiler χρησιμοποιούν τεχνικές σχεδίασης προφίλ με σκοπό την δημιουργία ενός μοτίβου κίνησης ψυχοπαθών δολοφόνων. Έτσι μου γεννήθηκε η ιδέα για την συγγραφή του συγκεκριμένου άρθρου.
Το Marketing έχει σίγουρα την ανάγκη ενός τέτοιου εργαλείου, για να έχει την δυνατότητα μιας επιτυχημένης και αντιπροσωπευτικής σχεδίασης.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΊΑ
-
Experian. Διαθέσιμο σε: www.experian.co.uk/consumer-information/what-is-profiling-customers.html(Ανακτήθηκε 29 Αυγούστου, 2013).
-
Info Enterpreneurs. Διαθέσιμο σε: www.infoentrepreneurs.org/en/guides/identify-and-sell-more-to-your-most-valuable-customers/ (Ανακτήθηκε 31 Αυγούστου, 2013).
-
Business Dictionary. Διαθέσιμο σε: www.businessdictionary.com/definition/customer-profile.html (Ανακτήθηκε 23 Σεπτεμβρίου, 2013).
-
DataWerx : Thought Leadership in Database Marketing and Lead Generation. Διαθέσιμο σε:xwww.datawerx.com/blog/bid/239445/3-Ways-To-Use-Customer-Profiling-To-Improve-Marketing-ROI(Ανακτήθηκε 26 Σεπτεμβρίου, 2013).