Social media: Ευρεία «παλέτα» οφελών…

    Από: Startup Team

Πηγή: www.reporter.gr, Πάνος Ταγκαράκης

Οι κοινωνικές τεχνολογίες προσφέρουν μια ευρεία “παλέτα” οφελών για τις επιχειρήσεις σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένου του καταναλωτικού μάρκετινγκ (για παράδειγμα σε κλάδους όπως τα συσκευασμένα καταναλωτικά αγαθά και τα αυτοκίνητα), την εξυπηρέτηση πελατών, ακόμα και την ανίχνευση της απάτης σε τομείς όπως είναι η ασφάλιση.

Για να κατανοήσουμε πλήρως τα οφέλη που προκύπτουν από τις δυνατότητες των social media σε μια εταιρεία η McKinsey εξέτασε τέσσερις κύριους τομείς: συσκευασμένα καταναλωτικά αγαθά (CPG), προηγμένη βιομηχανική παραγωγή, επαγγελματικές υπηρεσίες, και οικονομικές υπηρεσίες για καταναλωτές.

Συσκευασμένα καταναλωτικά προϊόντα

Οι επιχειρήσεις συσκευασμένων καταναλωτικών προϊόντων, είναι από τις πρώτες που υιοθέτησαν τις εφαρμογές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,  έτσι ώστε οι πελάτες τους να συμμετάσχουν σε αυτά για να αντλήσουν από αυτούς κάποιες ιδέες. Ωστόσο, σημαντικά οφέλη θα μπορούσαν να προκύψουν και από τις πρόσθετες εφαρμογές, ιδιαίτερα στο μάρκετινγκ και τις πωλήσεις, όπου οι εταιρείες δαπανούν κατά μέσο όρο 15% με 20% των εσόδων τους. Μερικές κορυφαίες εταιρείες έχουν αποκτήσει το ίδιο επίπεδο αντίληψης για τους καταναλωτές τους, σε 60% με 80% μόνο του κόστους που είχαν προηγουμένως, αντικαθιστώντας τις εκτενείς online κοινότητες με πιο παραδοσιακές ομάδες μάρκετινγκ panels και focus groups. Οι διαδραστικές εκστρατείες προϊόντων που αναπτύσσονται μέσω των κοινωνικών τεχνολογιών, δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να αυξήσουν την παραγωγικότητα των δαπανών διαφήμισής τους, από 30% έως 60%. Οι νέες συνεργατικές μορφές συμμετοχής των πελατών μπορούν να βελτιώσουν πάρα πολύ την ανάπτυξη του προϊόντος, τόσο στην ταχύτητα όσο και στο επίπεδο κατανόησης. Η εταιρία Kraft, για παράδειγμα, άντλησε βασικές γνώσεις από τους καταναλωτές και μείωσε σημαντικά το χρόνο τοποθέτησης 48 νέων προϊόντων διαίτης στην αγορά, με τη στρατολόγηση των κοινοτήτων ειδικών διατροφής και των δυνητικών καταναλωτών.

Βιομηχανίες κατασκευών προηγμένης τεχνολογίας

Στην McKinsey διαπίστωσαν σημαντικές ευκαιρίες για στενότερη συνεργασία σε τρεις προηγμένες μεταποιητικές βιομηχανίες: των ημιαγωγών, της αεροδιαστημικής, και της αυτοκινητοβιομηχανίας. Πολλοί άνθρωποι της γνώσης, αν και αποτελούν εργαζόμενους κεντρικής σημασίας για τις δραστηριότητες της έρευνας και ανάπτυξης σε αυτές τις βιομηχανίες, συχνά παραμένουν εγκλωβισμένοι σε συγκεκριμένες μονάδες ενός, κατά τα άλλα, εκτεταμένου δικτύου παγκόσμιων δραστηριοτήτων. Η συνεργασία μεταξύ των εν λόγω εργαζομένων στο συνολικό επίπεδο της οργάνωσης, θα μπορούσε να αυξήσει την αποτελεσματικότητά τους.

Η εφοδιαστική αλυσίδα στις λειτουργίες των ημιαγωγών και της αεροδιαστημικής απαιτεί συχνά ένα υψηλό βαθμό συνεργασίας και ανταλλαγής γνώσεων, εντός και εκτός των συνόρων της εταιρίας, στην κατασκευή εξειδικευμένων εξαρτημάτων και υποσυστημάτων. Η προ και μετά την πώληση υποστήριξη των πελατών σε αυτές τις βιομηχανίες περιλαμβάνει συχνά τα οικοσυστήματα, όπου οι πληροφορίες μπορούν να ανταλλάσσονται μεταξύ των πελατών και του καταρτισμένου προσωπικού της εταιρείας, ενώ τα «εργαλεία» συνεργασίας μπορούν να διευκολύνουν αυτή την ανταλλαγή.

Η Texas Instruments π.χ. χρησιμοποιεί κοινωνικές πλατφόρμες για την ανταλλαγή πληροφοριών με τους μηχανικούς σχεδιασμού των εταιρειών πελατών, προσαρμόζοντας τα προϊόντα στις ανάγκες τους και αποφεύγοντας τις δαπάνες επανασχεδιασμού.

Όσον αφορά τις βιομηχανίες αυτοκίνητων, είναι μια σχετικά ειδική περίπτωση προηγμένης παραγωγής, αφού οι πελάτες των τελικών προϊόντων είναι οι καταναλωτές. Ως εκ τούτου, οι εταιρείες έχουν μια σημαντική ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν τις κοινωνικές τεχνολογίες για το μάρκετινγκ και τις ιδέες που απορρέουν από τους καταναλωτές. Στην Kia Motors, για παράδειγμα, σχεδίασαν πιο άνετα τα καθίσματα και αύξησαν το χώρο της καμπίνας σε ένα από τα μοντέλα της, όταν έμαθαν από τους καταναλωτές στα κοινωνικά φόρουμ, ότι βρήκαν την καμπίνα του συγκεκριμένου μοντέλου της στενή και άβολη.