Πηγή: www.fortunegreece.com
Δείτε ποιοι είναι οι 40 Έλληνες επιχειρηματίες, κάτω των 40 ετών, που καινοτομούν και διακρίνονται.
1. Η ταυτότητα της έρευνας
Ρεπορτάζ-Έρευνα-Επιμέλεια: Πέννυ Κούτρα, Συνεργασία: Απόστολος Μαγγηριάδης
Τη δουλειά των ονείρων σου πρέπει να τη δημιουργήσεις, λέει ένας εκ των σαράντα νέων επιχειρηματιών, που παρουσιάζονται στο FortuneGreece.com, απηχώντας εν πολλοίς τη συνειδητή επιλογή όλων τους, να βρουν παραγωγική επαγγελματική διέξοδο.
Ξεπερνώντας το κατεστημένο επιχειρηματικό μοντέλο, αναζητούν την καινοτομία και επιλέγουν την εξωστρέφεια. Όλοι τους συναντούν προβλήματα, και παλεύουν σε μια χώρα με προβληματική οικονομία, αλλά κανείς δεν έχει ανακοπεί, παρουσιάζοντας διαρκώς αυξητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, και υψηλά ποσοστά αποδοχής στις δύσκολες διεθνείς αγορές.
Η επιστημονική κατάρτιση, η σύγχρονη αντίληψη για το επιχειρείν, η δέσμευση στην προσπάθεια τους, αν μη τι άλλο, συνθέτει την απόλυτα αντιθετική εικόνα στην Ελλάδα της βαθιάς ύφεσης.
Σημείωση: Η κατάρτιση της λίστας για λόγους αντικειμενικότητας έγινε με αλφαβητική σειρά για το περιοδικό Fortune.
2. Θοδωρής Αναγνωστόπουλος
Ηλικία: 39
Πρόεδρος και Ιδρυτής της SciCO
Με στόχο την εκλαΐκευση της επιστήμης μέσω καινοτόμων τρόπων όπως το θέατρο, το ντοκιμαντέρ και τη διαδραστική μάθηση στο ευρύ κοινό, η SciCo διαμορφώνει το κοινωνικό προφίλ των πελατών της ενώ παράγει κοινωνική εκπαιδευτική δράση με κύριο αντικείμενο την υγεία, το περιβάλλον, την τεχνολογία και την επιστήμη.
Παράλληλα διοργανώνει το διαδραστικό συνέδριο “TedMED Live Athens” καθώς και τα workshops κοινωνικής επιχειρηματικότητας και επικοινωνίας της επιστήμης «Measure Your Impact».
Ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος πιστεύει ότι οι κοινωνικές επιχειρήσεις ανθίζουν μέσα στην περίοδο της κρίσης, δεδομένου ότι τα κοινωνικά προβλήματα εντατικοποιούνται και υπάρχει ανάγκη επίλυσης αυτών.
“Είναι σημαντικό το ότι το κέρδος δεν κατακυριεύει τον τρόπο λειτουργίας μιας κοινωνικής επιχείρησης. Οι κοινωνικές επιχειρήσεις συνδυάζουν την προσπάθεια επίλυσης ενός κοινωνικού προβλήματος και την οικονομική βιωσιμότητα της επιχείρησης”.
3. Φίλιππος Αντωνόπουλος
Ηλικία: 30
Ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Vermantia ΑΕ
Το πρώτο εξάμηνο του 2008, οπότε και στηνόταν η Vermantia Media Group, ήταν «το καλύτερο διάστημα της ζωής μου», λέει ο Φίλιππος Αντωνόπουλος.
«Μετά ήρθε το ξύλο..» συμπληρώνει ο ίδιος, το οποίο και «διήρκησε» έως το τα μέσα του 2010. «Έπρεπε να βρούμε τι είναι αυτό που έχει ανάγκη η αγορά. Δεν αρκούσαν οι ιδέες». Μετά από προσπάθεια, η εταιρία βρήκε το δρόμο της στον τομέα παραγωγής και διανομής τηλεοπτικού περιεχομένου για new media πλατφόρμες, όπως Web TV, IPTV και mobile TV, ενώ πρωτοπορεί με την παροχή εξειδικευμένων τηλεοπτικών υπηρεσιών γύρω από το gaming industry. Σήμερα το 75% του τζίρου έρχεται από το εξωτερικό και το 2013 περιμένει αύξηση εσόδων στα 10 εκατ.ευρώ από 6 εκατ.ευρώ το 2012.
Η άποψη του:«Οι business είναι εντάσεως χρόνου. Τον χρειάζεσαι για να σκέφτεσαι».
4. Απόστολος Αποστολάκης
Ηλικία: 39
Συνιδρυτής των e-food.gr, e-shop.gr, doctoranytime.gr
Ένας εκ των συν-ιδρυτών του e-shop.gr, του πρώτου ηλεκτρονικού καταστήματος στην Ελλάδα που τα προηγούμενα χρόνια ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια σε κύκλο εργασιών, ο Απόστολος Αποστολάκης είναι σήμερα επιχειρηματίας και επενδυτής στο χώρο του διαδικτύου.
Έχει ιδρύσει με άλλους συνεταίρους το e-food.gr, το μεγαλύτερο site για online παραγγελία delivery στην Ελλάδα με 800 συνδεδεμένα εστιατόρια και 1000 παραγγελίες τη μέρα, καθώς και το doctoranytime.gr το οποίο αποτελεί μια online υπηρεσία που επιτρέπει στο χρήστη να αναζητήσει γιατρούς online και να κλείσει ραντεβού, με περισσότερες από 100.000 επισκέψεις στο site το μήνα, ενώ παράλληλα συμμετέχει και σαν επενδυτής στο openfund.
Τι υποστηρίζει: «Όραμα μου να συνεισφέρω στο εγχώριο επιχειρηματικό οικοσύστημα, αφού πιστεύω ότι οι επιχειρήσεις αυτές μπορούν να βελτιώσουν την Ελλάδα προάγοντας την ανάπτυξη, την καινοτομία και ένα δημιουργικότερο τρόπο σκέψης».
5. Γιάννης Αραμπατζής
Ηλικία: 36
Συνδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Nanophos AE
Το 2005, ο Γιάννης Αραμπατζής και δρ Βασίλης Θεοχαράκης ιδρύουν με μόλις 75.000 ευρώ τηνNanophos, μια εταιρία που θέτει σε πρακτική εφαρμογή τις δυνατότητες της νανοτεχνολογίας, ώστε να προσφέρει «έξυπνα», «πράσινα» και πρωτοποριακά υλικά για την οικοδομή.
Στην πρώτη υπερδωδεκάμηνη χρήση της εταιρίας, ο τζίρος ήταν μόλις 300 ευρώ, ενώ το 2012 σκαρφάλωσε στα 2 εκατ.ευρώ, με καθαρή κερδοφορία και σχεδόν μηδενικό δανεισμό.
Το 2013 η εταιρία τρέχει με διπλάσιο ρυθμό αύξησης των πωλήσεων της ενώ ήδη το 75%-80% των πωλήσεων της αφορά σε εξαγωγές.
«Το στήσιμο της επιχείρησης ήταν το πιο δύσκολο βήμα. Η επαγγελματική μου κάρτα τότε δεν έγραφε την ιδιότητα μου, καθώς αυτό που έκανα συμπεριελάμβανε τα πάντα! Σήμερα, εξακολουθώ να μην έχω αναφορά στις κάρτες μου (σ.σ. είναι διευθύνων σύμβουλος), για να θυμάμαι ότι η δουλειά μου δεν έχει όρια»
6. Χάρης Βαφειάς
Ηλικία: 35
Ιδρυτής StealthGas Inc.
Η δημιουργία της StealthGas, με αντικείμενο την μεταφορά υγραερίου (LPG), στα τέλη του 2004 αποτέλεσε για τον Χάρη Βαφειά «όνειρο ζωής», θέλοντας να δημιουργήσει εκ του μηδενός την δική του εταιρεία, χωρίς οικονομική υποστήριξη από το οικογενειακό του περιβάλλον.
Για την άντληση των απαιτούμενων κεφαλαίων για την ανάπτυξη της StealthGas κρίθηκε επιβεβλημένη η εισαγωγή των μετοχών της εταιρείας στο αμερικανικό χρηματιστήριο, κάτι που έγινε τον Οκτώβριο του 2005.
Από τότε ο νεαρός εφοπλιστής δεν έχει κοιτάξει πίσω του, δημιουργώντας σε λίγα χρόνια έναν στόλο 45 πλοίων, αξίας 800 εκατ. δολαρίων, που το 2012 απέφερε καθαρά κέρδη 30 εκατ. δολάρια.
Αγαπημένο χόμπι: Η γυμναστική και το τρέξιμο βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.
7. Κωνσταντίνος Βέρδες
Ηλικία: 37
Συνιδρυτής και Γενικός Διευθυντής της V-Cube
Αξιοποίησε την εφεύρεση του πατέρα του Παναγιώτη Βέρδε και δημιούργησε τους εξελιγμένους και πιο σοφιστικέ πολύχρωμους κύβους, το επόμενο βήμα του γνωστού κύβου του Ρούμπικ.
Από το 2008 και μετά από σκληρή δουλειά και δυσκολίες και αφού έχουν επενδυθεί πάνω από 1,5 εκατ. ευρώ από την οικογένεια Βέρδε και τους φίλους-μετόχους της εταιρίας, ήρθαν τα πρώτα δείγματα επιτυχίας.
Το προιόν παράγεται εξ’ ολοκλήρου στην Ελλάδα, αλλά εξάγεται σε 60 χώρες. Η εταιρία το 2012 έκλεισε με αύξηση κύκλου εργασιών κατά 77%, ενώ το 96% των πωλήσεων της αφορούν το εξωτερικό.
Στα σχέδια της εταιρίας είναι η προσθήκη νέων σχετικών προιόντων έως το τέλος του 2013, ενώ το τμήμα Ερευνας&Ανάπτυξης της V-Cube εργάζεται με προοπτική την προσεχή πενταετία.
Η άποψη του: Tο διεθνές εμπόριο όσο μεγάλο και απροσπέλαστο φαίνεται, άλλο τόσο μικρό και προσβάσιμο είναι».
8. Μαρία Βλάχου
Ηλικία: 33
Συνιδρύτρια και Εμπορική Διευθύντρια της Fereikos-Helix
Το εκτροφείο σαλιγκαριών της Μαρίας και της αδελφής της Πέννυς, στήθηκε με δάνειο μερικών χιλιάδων ευρώ, που ο μπαμπάς τους συνήψε για λογαριασμό τους, μια και οι ίδιες δεν είχαν τη δυνατότητα πρόσβασης σε τραπεζική πίστωση.
Από το 2007, η εταιρία μεγαλώνει με υψηλούς ρυθμούς και αναπτύσσεται σε νέους χώρους. Το 70% της παραγωγής σαλιγκαριών εξάγεται, ενώ το 2013 οι εξαγωγές θα καταλαμβάνουν το 80% του κύκλου εργασιών.
Τα τυποποιημένα σαλιγκάρια είναι ο νέος βραχίονας δραστηριότητας των αδελφών Βλάχου, ενώ επεξεργάζονται σχέδια αξιοποίησης κάθε στοιχείου από την εκτροφή τους. Ταυτόχρονα εκπαιδεύουν αφιλοκερδώς όποιον ενδιαφέρεται για την εκτροφή τους και πραγματοποιούν σεμινάρια σε σχολεία.
Για όσους σκέφτονται δε τις αποδόσεις στην επένδυση τους, η Μαρία θυμίζει ότι «από το 1972 έως σήμερα η τιμή των σαλιγκαριών διεθνώς δεν έχει πέσει ποτέ».
9. Κώστας Βογιατζής
Ηλικία: 32
Ιδρυτής του Yatzer.com
Ιδρυτής του γνωστού site για το interior design Yatzer.com, που θεωρείται από τα καλύτερα διεθνώς στο χώρο της αρχιτεκτονικής και του design, ο Κώστας Βογιατζής, ψηφίστηκε μέσα στις 100 πιο επιδραστικές προσωπικότητες στο πλανήτη από το Architectural Digest, με τους Financial Times να τοποθετούν το site ανάμεσα στα 20 καλύτερα του κόσμου.
Πίσω από το αγγλόφωνο Yatzer.com που έχει κατακτήσει 2.500.000 μοναδικούς επισκέπτες και 12.000.000 page views ετησίως, κρύβεται το πάθος ενός ανθρώπου, ερωτευμένου με το design, από την στιγμή που του έκαναν δώρο ένα Nintendo Game Boy οι γονείς του όταν ήταν δεκατριών ετών.
«Είναι πολλά τα συστατικά της επιτυχίας, εξαρτάται από τους ανθρώπους που ξέρεις, από ένα τυχαίο γεγονός, από τη δουλειά που θα επενδύσεις», λέει ο Κώστας Βογιατζής και επισημαίνει ότι η επιτυχία δεν ταυτίζεται απαραίτητα με την ευτυχία.
10. Ελένη Βακονδίου και Περικλής Θέρριος
Ηλικία: 31 και 32 αντίστοιχα
Ιδρυτές της Xylo
Δύο νέοι άνθρωποι από τη Σύρο, αυτοδίδακτοι ξυλουργοί, που ασχολήθηκαν πριν από δύο χρόνια για πρώτη φορά με τις ξύλινες κατασκευές, έφτασαν στο σημείο να κατασκευάζουν χειροποίητα ξύλινα γυαλιά ηλίου.
Ενα ηλιόλουστο πρωινό ήταν αρκετό για να γεννηθεί η ιδέα και ένα έτος για την υλοποίησή της. Προκειμένου να στήσουν την επιχείρηση τους, πραγματοποίησαν διαδικτυακή καμπάνια μέσω της πλατφόρμας Indiegogo ζητώντας από όποιον το επιθυμεί να τους ενισχύσει οικονομικά.
Ο πρώτος στόχος των 15.000 ευρώ επετεύχθη εννιά ημέρες πριν από την ολοκλήρωση της καμπάνιας, ενώ τα υπόλοιπα χρήματα που συγκεντρώθηκαν θα διατεθούν για την αγορά εξειδικευμένων μηχανημάτων. Κάθε ζευγάρι πωλείται σε ειδική δερμάτινη θήκη στην τιμή των 140 ευρώ, ενώ με 350 ευρώ μπορεί όποιος το επιθυμεί να αποκτήσει τη σπέσιαλ έκδoσή τους.
Ηδη γυαλιά Xylo έχουν παραγγείλει εκτός άλλων και γνωστοί καλλιτέχνες.
11. Γιώργος και Θωμάς Δούζης
Ηλικία: 27 και 30 αντίστοιχα
Ιδρυτές της ΕΡΓΟΝ
Εξελίσσοντας μια οικογενειακή παράδοση τριών γενιών στο χώρο των τροφίμων, τα αδέλφιαΘωμάς και Γιώργος Δούζης, δημιούργησαν την εταιρεία ΕΡΓΟΝ, μια αλυσίδα μοντέρνων παντοπωλείων που τα ράφια τους μυρίζουν νοστιμιές από τη Φλώρινα μέχρι τα Κύθηρα.
Με επτά καταστήματα στην Ελλάδα αλλά και στο Λονδίνο, 65 άτομα προσωπικό και κύκλο εργασιών, που θα ξεπεράσει τα 5 εκατομμύρια ευρώ το 2013, τα αδέλφια Δούζη οργώνουν την Ελλάδα αναζητώντας μικρούς θησαυρούς της ελληνικής γης κυρίως από μικρούς κι ανεξάρτητους παραγωγούς.
Με παραδοσιακές συνταγές αλλά σύγχρονη αισθητική, μετατρέποντας την αυθεντική ελληνική διατροφή σε προϊόντα υψηλής γαστρονομίας.
Το όραμά τους: «Θέλαμε να επαναπροσδιορίσουμε με αισθητικούς και λειτουργικούς όρους την έννοια του παραδοσιακού παντοπωλείου.Ένα μοντέρνο χώρο, με μυρωδιές, εικόνες και μνήμες όπου το κάθε μικρό ελληνικό συστατικό μπορεί να βρει τη θέση του, που μπορεί να ανταγωνιστεί delicatessen στο εξωτερικό».
12. Θεοδώρα Ευθυμίου
Ηλικία: 29
Συνιδρύτρια της Corfu Living History Museum
Με μια άτοκη 5ετή χρηματοδότηση 145.000 ευρώ και την υποστήριξη mentoring από τον διεθνή επιχειρηματικό όμιλο Libra, της οικογένειας Λογοθέτη, η Θεοδώρα Ευθυμίου, αφήνει τα ναυτιλιακά και ανοίγει πανιά για την Κέρκυρα.
Εκεί μαζί με την συνεταίρο της Κατερίνα Ράντου, θα δημιουργήσουν μια μουσειακή έκθεση εν είδη αυθεντικού παλαιού κερκυραϊκού αρχοντικού, όπου θα παρουσιάζεται η καθημερινή ζωή μίας τυπικής οικογένειας ευγενών του 19ου αιώνα, με κινούμενες ανθρώπινες φιγούρες, πραγματικές μυρωδιές και ήχους εκείνης της εποχής, ώστε ο επισκέπτης να “ταξιδεύει” στο παρελθόν.
Ο ορίζοντας εγκαινίων είναι τον προσεχή Σεπτέμβριο και οι δύο γυναίκες ετοιμάζονται πυρετωδώς. Η όλη επιχείρηση σκοπεύει να εκμεταλλευτεί το τουριστικό ρεύμα της ίδιας της Κέρκυρας.
Για τη Θεοδώρα, όλα είναι πιθανά, ακόμη και η δημιουργία ενός ακόμη αντίστοιχου μουσείου σε κάποιο άλλο σημείο της χώρας
13. Νίκος Κακαβούλης
Ηλικία: 33
Ιδρυτής Daily Secret
Μια ιστοσελίδα που ξεκίνησε για πλάκα στην Αθήνα, μετατράπηκε σε full-time job για τον ιδρυτή της και εξαπλώθηκε γρήγορα σε 20 διαφορετικές χώρες.
Είναι η ιστορία του Daily Secret και του ιδρυτή της Νίκου Κακαβούλη, όχι πια τόσο «μυστική», αφού ένα παραπάνω από 1,2 εκατομμύρια συνδρομητές σε Αθήνα, Παρίσι, Σαν Φρανσίσκο και άλλες 21 πόλεις στον κόσμο σε Ασία, Ευρώπη, Νότια και Βόρεια Αμερική, λαμβάνουν σε καθημερινή βάση ένα e-mail με πληροφορίες για ό,τι συμβαίνει στην πόλη. Για ένα εστιατόριο, ένα χώρο τέχνης ή ένα δρώμενο μέσα στο αστικό περιβάλλον.
Τι δηλώνει; «Οτιδήποτε δίνει κίνητρο στους παραγωγικούς ανθρώπους έχει άμεση επίπτωση στην αληθινή οικονομία, και ο τομέας των startup στην Ελλάδα φέρνει πίσω στη χώρα το κομμάτι της πραγματικής παραγωγής. Είμαι αισιόδοξος για το μέλλον των τεχνολογικών επιχειρήσεων στη χώρα.»
14. Χάρης Καρώνης
Ηλικία: 39
Ιδρυτής του Viva Group
O Χάρης Καρώνης ίδρυσε την εταιρεία www.realize.gr το 2000, με στόχο να προσφέρει εξειδικευμένες τεχνολογικές υπηρεσίες, καθώς και ηλεκτρονικές υπηρεσίες βασισμένες στις συναλλαγές.
Το 2006 ίδρυσε τη Viva.gr, που αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικά αναπτυσσόμενους παρόχους υπηρεσιών στον τομέα των online ταξιδιωτικών υπηρεσιών, των υπηρεσιών e-ticketing θεαμάτων, των ασφαλιστικών υπηρεσιών και πλήθους άλλων υπηρεσιών, με κύκλο εργασιών €5,9 εκατομμύρια το 2012 και 90 άτομα προσωπικό.
Τι πιστεύει μετά από 20 χρόνια στο επιχειρείν;
«Για να γίνει ένα start-up πραγματική επιχείρηση καθόλου δεν αρκεί μια καλή ιδέα. Για να αντέξει ένα start-up, χρειάζεται πολύ καλή κατανόηση των αναγκών των καταναλωτών, χρειάζεται σοβαρή προσπάθεια για να είναι «χρεώσιμη» από την πρώτη ημέρα κάθε νέα υπηρεσία, ώστε να καλύπτει τη χρηματοδότηση λειτουργίας της και χρειάζεται πολύ και σκληρή δουλειά, δοκιμές, λάθη, επιμονή, υπομονή στον τελικό στόχο».
15. Φάνης Κουτουβέλης
Ηλικία: 28
Συνιδρυτής του i-kiosk
Μία ψηφιακή πλατφόρμα που παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης των προϊόντων που πωλούνται στα καταστήματα της μικρής λιανικής, όπως τα περίπτερα και τα mini-market, το i-kiosk είναι η δημιουργία τριών φοιτητών που κατάφερε ήδη να προσελκύσει €300,000 ευρώ σε seed funding, από θεσμικούς επενδυτές αλλά και angel investors.
Όπως εξηγεί ένας εκ των συν-ιδρυτών, ο Φάνης Κουτουβέλης, το βασικό προϊόν είναι ένα ολοκληρωμένο και εύχρηστο λογισμικό μηχανογράφησης, αποκλειστικά φτιαγμένο για τις ανάγκες αυτών των καταστημάτων.
Τι πιστεύει; «Αυτό που συμβαίνει τώρα στο ελληνικό οικοσύστημα των startups είναι ότι δημιουργεί ερεθίσματα και κίνητρα σε ανθρώπους που μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν, και ανοίγει δρόμο για νέες ιδέες στο κομμάτι της παραγωγής. Καινοτομία δεν σημαίνει μόνο λευκές ρόμπες σε εργαστήρια, καινοτομία μπορεί να προκύψει και από ένα φοιτητικό διαμέρισμα».
16. Νικόλας Μανιάτης
Ηλικία: 33
Ιδρυτής της Μουσειοτεχνικής
Η απόφαση για την ίδρυση της εταιρίας έγινε το 2012, με ένα μικρό αρχικό κεφάλαιο αλλά με μεγάλη όρεξη για δουλειά και μια μικρή ομάδα ικανών συνεργατών.
Η Μουσειοτεχνική αναπτύσσει και παρέχει τεχνολογικές λύσεις για την προστασία, έκθεση και ανάδειξη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς αξιοποιώντας αναδυόμενες τεχνολογίες. Ήδη η εταιρία έχει δημιουργήσει πιλοτικές εφαρμογές, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η προσπάθεια ανάπτυξης καταγραφικών περιβαλλοντικών παραμέτρων μουσειακών χώρων, βασισμένων σε τεχνολογίες λογισμικού και ανοικτού κώδικα.
Κατά η γνώμη του Νικόλα Μανιάτη, η Ελλάδα, ως προς την επιχειρηματικότητα, είναι «συντηρητική, εσωστρεφής και αυτάρεσκη. Ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής startup κοινότητας όμως, τα τελευταία χρόνια, είναι μια ευχάριστη έκπληξη. Θεωρώ πως είναι μια ελπίδα αντιστροφής του επιχειρηματικού μοντέλου που επικρατούσε μέχρι τώρα, με έμφαση σε αυτό της καινοτομίας, της εξωστρέφειας και της συνεργασίας».