Πηγή: www.fortunegreece.com, του Δημήτρη Καλαβρού-Γουσίου
Από το 2009, όταν ξεκίνησε ο όρος «startups» να ακούγεται δειλά και στην χώρα μας, πολύ νερό έχει κυλήσει στο επιχειρηματικό αυλάκι. Τέσσερα χρόνια τώρα η ελληνική τεχνολογική κοινότητα προσπαθεί να χτίσει και να μάθει, να δει και να διδαχθεί.
Ειδικά τον τελευταίο χρόνο, το μικρό -σε μέγεθος αλλά και οικονομικό αποτύπωμα- τεχνολογικό οικοσύστημα της χώρας μας δείχνει να έχει πάρει τα πάνω του. Ανακοινώνονται νέες επενδύσεις, τεχνολογικά startups προσλαμβάνουν κόσμο, νέες ομάδες ξεκινούν το δικό τους επιχειρηματικό ταξίδι.
Σε αυτό, έχει συμβάλει σε πολύ μεγάλο βαθμό η ύπαρξη τεσσάρων νέων επενδυτικών εταιρειών που διαχειρίζονται μέρος του προγράμματος Jeremie του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων σε συνεργασία με Έλληνες επενδυτές. Όπως είναι φυσικό, τα γενικότερο κλίμα ευφορίας που επικρατεί αυτή την στιγμή έχει φέρει μαζί του και ένα επιπλέον κύμα θετικής δημοσιότητας για νέους επιχειρηματίες, επενδυτές και παράγοντες οι οποίοι δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά. Και γιατί να μην υπάρχει άλλωστε; Λεφτά φαίνεται να υπάρχουν. Νέες εταιρίες δημιουργούνται. Νέες θέσεις εργασίας, επίσης. Άρα όλα πηγαίνουν καλά. Ή μήπως όχι;
Υπάρχουν αρκετές ψύχραιμες φωνές όλο αυτό το διάστημα, οι οποίες αφενός συμφωνούν πως βρισκόμαστε μπροστά σε μια πολύ μεγάλη ευκαιρία να δημιουργήσουμε μια πραγματικά ουσιαστική παρουσία στο τεχνολογικό επιχειρείν, πλην όμως αναδεικνύουν το γεγονός ότι η Ελλάδα και η τεχνολογική της κοινότητα πρέπει να ξεπεράσει κάποιες «παιδικές ασθένειες». Μερικές από αυτές μάλιστα, είναι γνωστές και κοινές και σε άλλες χώρες του εξωτερικού, κυρίως της Ευρώπης, οι οποίες βρίσκονται σε παρόμοια φάση ανάπτυξης -ή κρίσης, όπως θέλετε πείτε το- με την χώρα μας.
Μια βασική παιδική ασθένεια, για παράδειγμα, αφορά την επιχειρηματική μας «ανωριμότητα». Οι γνωστοί δείκτες του ΟΟΣΑ μας παρουσίαζαν σε σχετικά θετικά επίπεδα όσον αφορά την δημιουργία νέων εταιριών στη χώρα αλλά, ακόμα και πριν την κρίση, η πλειονότητα των εταιριών αυτών βρίσκονταν μακριά από τις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία. Πρακτικά λοιπόν το τεχνολογικό επιχειρείν είναι ένα νέο περιβάλλον για τους Έλληνες, ένα περιβάλλον στο οποίο τώρα κάνουν τα πρώτα τους βήματα.
Από τις υψηλές αποτιμήσεις που ζητούν οι φιλόδοξοι νέοι επιχειρηματίες (υπάρχουν περιπτώσεις ελληνικών εταιριών, ζωής μόλις λίγων μηνών, οι οποίες αποτιμώνται σε μερικά εκατομμύρια, χωρίς προϊόν ή οποιαδήποτε ένδειξη τζίρου), μέχρι το επίπεδο των διαπραγματεύσεων που λαμβάνουν χώρα μεταξύ επίδοξων επενδυτών και επιχειρηματιών, γίνεται αντιληπτό πως ο στόχος μοιάζει να είναι η αναπαραγωγή του μοντέλου της Silicon Valley, με τις υψηλές αποτιμήσεις, τον πακτωλό επενδυτικού χρήματος και τα μεγάλα bonus.
Αυτό το μοντέλο όμως ίσως να μην είναι το πιο κατάλληλο για την ευρωπαϊκή αγορά – και πόσο μάλλον για την ελληνική. Παρ’ όλα αυτά, η συγκυρία δεν μοιάζει να προσφέρεται για την αναζήτηση άλλου μοντέλου.