Πηγή: www.getbusy.gr, της Μαρίας Κοκκίνου
Μια πρώτη εισαγωγή στην έννοια «Self Branding», έγινε για πρώτη φορά το 1937, στο βιβλίο «Think and Grow Rich» από τον Napoleon Hill, ενός αμερικανού συγγραφέα που ασχολήθηκε με θέματα αυτοβελτίωσης και επαγγελματικής επιτυχίας. Μια πιο πλήρης αναφορά του όρου όμως και ανάλυσή του, έγινε από τον Tom Peters, σε ένα άρθρο που συνέταξε στο περιοδικό «Fast Company Magazine» το 1997. O Tom Peters, είναι ένας αμερικανός συγγραφέας, που θεωρείται γκουρού στον χώρο του management, με τεράστιες συγγραφικές επιτυχίες στο ενεργητικό του, όπως το βιβλίο « In Search of Excellence» (1982).
Το «self branding» ή αλλιώς «η ανάπτυξη της προσωπικής και επαγγελματικής μας ταυτότητας», έχει διάφορους ορισμούς. ‘Ολοι οι ορισμοί που έχουν δοθεί κατα καιρούς, συγκλίνουν σε μια παραδοχή: ότι όλοι μας, για να πετύχουμε τους στόχους μας, θα πρέπει να αντιλαμβανόμαστε τους εαυτούς μας ώς διευθυντές της δικής μας επιχείρησης (όπως έχει πει ο Peters χαρακτηριστικά) ή ως μια μάρκα προϊόντος (brand) προς προώθηση και προβολή.
Ό όρος υποδηλώνει, ότι εμείς οι ίδιοι χειριζόμαστε τους εαυτούς μας , το brand μας, και άρα έχουμε εμείς την ευθύνη της επιτυχίας ή αποτυχίας αυτής της προώθησης και προβολής, και επομένως, την ευθύνη της επίτευξης των στόχων μας.
Μέσω του self branding συγκεκριμένα, μπορούμε να πετύχουμε τους επαγγελματικούς μας στόχους, αν καταλάβουμε τους εαυτούς μας, πιστέψουμε στην αξία μας και στο brand name μας και προωθήσουμε την εικόνα μας προς τα έξω με τον καταλληλότερο τρόπο. Γιατί κακά τα ψέμματα, μπορούμε και πρέπει να επιδρούμε στην εικόνα και την εντύπωση που σχηματίζουν οι άλλοι για μας, ανεξάρτητα από το αν γνωρίζουν ή όχι την αλήθεια μας .
Ποια είναι τα βασικά συστατικά του self branding ;
Η ανάπτυξη της προσωπικής και επαγγελματικής μας ταυτότητας, ξεκινάει από την κατανόηση: του εαυτού μας, των εμπειριών μας και γνώσεών μας, των «θέλω» μας, των ικανοτήτων και δεξιοτήτων μας, των συμπεριφορών μας που αποδεδειγμένα μας κάνουν εξαίρετους στην εργασία μας και στις σχέσεις με τους άλλους (competencies), της γνώσης του βαθμού αναγνωσιμότητας που έχουμε στο περιβάλλον μας και του προσδιορισμού του αποτελεσμάτος που πραγματικά προσδοκούμε, για να πούμε ότι πετύχαμε το όραμά μας.
Το self branding επίσης είναι μοναδικό για τον καθένα και αποτελεσματικό μόνο όταν είναι αυθεντικό. ‘Οταν βασίζεται σε ένα δικό μας σύστημα αξίων και σε ένα δικό μας τρόπο προσέγγισης σε όλα τα θέματα που μας αφορούν, τόσο επαγγελματικά όσο και προσωπικά.
Τα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντήσουμε είναι τα ακόλουθα:
- Ποιες είναι αξίες μου και τα θέλω μου;
· Τι είναι αυτό που με διαφοροποιεί σε επίπεδο συμπεριφορών, γνώσης και εμπειρίας από τους άλλους;
· Τι είναι αυτό που μπορώ να προσφέρω που αποτελεί προστιθέμενη αξία (added value) για τους άλλους;
- Ποιες είναι οι ανάγκες των εταιριών που μπορώ να καλύψω?
· Ποιο είναι το προφίλ των επαγγελματιών που θα έπρεπε να με γνωρίσουν από κοντά και μπορούν να με εκτιμήσουν;
· Πως θα αξιοποιήσω τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μου, την εμπειρία μου και τις γνώσεις μου, αφενός για να γνωρίσω τους ανθρώπους που θα με βοηθήσουν, αφετέρου για να με προωθήσουν στις θέσεις εργασίας που επιθυμώ να αναλάβω;
· Αν έχω ξεκινήσει ένα start-up, πως διαφοροποιείται η ιδέα μου από άλλες ιδέες; Τι είναι αυτό που την κάνει καλύτερη και αρκετά ελκυστική εμπορικά, έτσι ώστε να την παρουσιάσω με τέτοιο τρόπο που να καταφέρωνα πάρω την πολυπόθητη χρηματοδότηση;
Και η λίστα των πιθανών ερωτήσεων μπορεί να συνεχιστεί για αρκετή ώρα…
Self Branding και Προσωπικό Marketing
Δεν είναι τυχαία η σύνδεση που γίνεται μεταξύ του Marketing και του Self Branding. Το marketing έχει σαφώς επηρεάσει την νοοτροπία των ανθρώπων, ως προς τις διαδικασίες προώθησης προϊόντων, αλλά και πλέον ως προς τις διαδικασίες προώθησης της προσωπικής & επαγγελματικής μας εικόνας, παρουσίασης, συναισθημάτων, ιδεολογίας.
‘Οπως ένας Marketeer κάνει έρευνα αγοράς για το προϊόν του, έτσι και ένας υποψήφιος και γενικά επαγγελματίας, καλείται να κάνει έρευνα αγοράς για τον επαγγελματικό του χώρο και τη ζήτηση εργασίας που υπάρχει. Το αποτέλεσμα της έρευνας μας, μάς δείχνει το πόσο ανταγωνιστικοί τελικά είμαστε και μας παρέχει τη βάση για να κάνουμε ένα πλάνο δράσης συγκεκριμένο και στοχευμένο.
Είναι αλήθεια ότι κάποιες από τις παραπάνω ερωτήσεις, είναι παρόμοιες με ερωτήσεις που μπορεί να τεθούν στα πλαίσια μιας επαγγελματικής συνέντευξης.
Οι απαντήσεις στην προκειμένη περίπτωση, είναι αυτές που θα πρέπει να τις χρησιμοποίησουμε προς ώφελός μας, για να γνωρίσουμε τους εαυτούς μας σε βάθος και να τους προωθήσουμε όσο καλύτερα μπορούμε. Με αυτό τον τρόπο, μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα πλάνο δράσης, που να ταιριάζει στη φιλοσοφία μας και στις ικανότητές μας, να μας βοηθήσει να ενδυναμώσουμε συμπεριφορές που χρειάζονται βελτίωση και να είναι στοχευμένο προς ένα κοινό που μπορεί και θέλει να μας εκτιμήσει.