Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της XRTC για την ελληνική ακτοπλοΐα, για μια ακόμη χρονιά το μερίδιο των παραδοσιακών παικτών του κλάδου συνέχισε να περιορίζεται υπό το βάρος της ανάπτυξης των νέων ανερχόμενων εταιρειών του κλάδου. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία της XRTC οι εισηγμένες εταιρείες (Attica και ΑΝΕΚ) μαζί με τη Minoan είχαν μερίδιο 36% στη μεταφορά επιβατών, με το υπόλοιπο 64% να μοιράζεται στις μικρότερες διαρκώς αναπτυσσόμενες εταιρείες της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Όπως επισημαίνει η XRTC πρόκειται για εταιρείες που συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται τόσο σε κύριες όσο και σε άγονες ενδονησιωτικές γραμμές. Οι εταιρείες αυτές παρότι σε αρκετές περιπτώσεις έχουν τοπικό χαρακτήρα, παρουσιάζουν καινοτόμες διαχειριστικές δομές, υιοθετούν προγράμματα καρτών προνομίων, κρατήσεις on line & Web check in όπως οι μεγαλύτερες εταιρίες και εξελίσσουν το προϊόν της ακτοπλοΐας. Επίσης οι περισσότερες επισκευάζουν ή και σε κάποιες περιπτώσεις χτίζουν τα πλοία τους στην Ελλάδα.
Για τις εταιρείες αυτές δεν υπάρχουν διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία και η εικόνα τους σε επίπεδο στόλου, με βάση τα στοιχεία της μελέτης της XRTC, έχει ως εξής:
Οι 5 μεγαλύτερες εταιρείες, δηλαδή Seajets, Golden Star Ferries, Fast Ferries, Levante Ferries, ANMEZ AE και Dodokanissos Seaways έχουν στους στόλους τους 15 συμβατικά πλοία και 21 ταχύπλοα. Ο στόλος των 36 πλοίων εκτελεί δρομολόγια στις Κυκλάδες, την Κρήτη, το Ιόνιο αλλά και τα Δωδεκάνησα.
Ως προς την εικόνα της κάθε εταιρείας χωριστά η XRTC αναφέρει:
Η μεγαλύτερη ιδιωτική ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία είναι η Seajets συμφερόντων Μάριου Ηλιόπουλου με στόλο 17 πλοίων (15 ταχύπλοα και 2 συμβατικά). Διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων στο Αιγαίο και εξυπηρετεί 26 νησιά στις Κυκλάδες με σύνδεση από Πειραιά, Ραφήνα, Κρήτη, Θεσσαλονίκη με συνολική χωρητικότητα 8.500 επιβατών και 1.450 αυτοκινήτων. Η εταιρία απασχολεί 800 εργαζόμενους.Τα συμβατικά της πλοία για το 2020, έχουν δρομολογηθεί το μεν Aqua Blue στην γραμμή από Λαύριο για Χίο, Μυτιλήνη, Λήμνο Καβάλα ενώ το Aqua Jewel στην γραμμή από Πειραιά για Κύθηρα, Αντικύθηρα, Γύθειο, Κίσσαμος.
Η Golden Star Ferries συμφερόντων Γιώργου και Δημήτρη Στεφάνου ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2011 και σήμερα έχει στόλο 6 πλοίων , 2 συμβατικών και 4 ταχύπλοων. Τα ταχύπλοα της εταιρείας το 2019 εκτελούσαν δρομολόγια για Κυκλάδες και από Πειραιά όχι μόνο από Ραφήνα, ωστόσο το 2020 λόγω της πανδημίας είναι δρομολογημένα μόνο τα συμβατικά πλοία στη γραμμή Ραφήνα, Άνδρος, Τήνος, Μύκονος, Πάρος.
Η Fast Ferries που ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη δραστηριοποιείται με 3 συμβατικά πλοία και ένα ταχύπλοο. Φέτος τα πλοία της εκτελούν τη γραμμή Ραφήνα – Άνδρο- Τήνο- Μύκονο. Φέτος η εταιρεία ολοκλήρωσε την αγορά και παρέλαβε το νέο ταχύπλο επιβατηγό οχηματαγωγό Thunder, ενώ παράλληλα άλλαξε τις μηχανές στο πλοίο της Αικατερίνη Π. προκειμένου να καταναλώνουν νέου τύπου καύσιμο.
Η Zante Ferries διαθέτει δύο συμβατικά πλοία, το “Διονύσιος Σολωμός” και το “Αδαμάντιος Κοραής” δραστηριοποιείται στις Δυτικές Κυκλάδες μέχρι τη Θήρα ενώ φέτος 2020 εξυπηρετεί και τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη – Λήμνος.
Η Dodekanisos Seaways, που ιδρύθηκε το 1999 με στόλο 3 πλοίων εξυπηρετεί δρομολόγια στα Δωδεκάνησα και το Βορειοανατολικό Αιγαίο.
H Levante Ferries του Γ. Θεοδόση έχει στόλο 5 πλοίων και δραστηριοποιείται στη γραμμή Δ. Ελλάδας – Ζακύνθου – Κεφαλλονιάς, Ιθάκης.
Το πάζλ της αγοράς συμπληρώνουν 17 ακόμη εταιρείες οι οποίες έχουν συνολικό στόλο 25 συμβατικών και 4 ταχύπλοων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η ANES Ferries με 5 συμβατικά πλοία που εκτελούν τα δρομολόγια Πειραιά – Αίγινα και Βόλος – Εύβοια – Σποράδες, η Twoway Ferries με 3 συμβατικά πλοία που εκτελούν δρομολόγια στον Σαρωνικό, η Kefalonian Lines με 2 πλοία στη σύνδεση Δυτικής Ελλάδας με Ζάκυνθο, Κεφαλονιά, Ιθάκη , η ΑΝΕ Καλύμνου με 3 πλοία που δραστηριοποιούνται στο ανατολικό Αιγαίο και η Αβλέμων/ Triton Ferries που εξυπηρετεί με 2 πλοία τις γραμμές Πειραιάς Κύθηρα Γύθειο Κίσσαμος και Νεάπολη Κύθηρα.
Πηγή: Capital.gr