Όλοι μας ανά καιρούς μπορεί να αισθανόμαστε πιεσμένοι στη δουλειά μας, και όλοι φυσικά και περνάμε περιόδους που είμαστε στα πρόθυρα του να πάθουμε το λεγόμενο «burnout».
Ποια είναι όμως τα σημάδια του burnout; Σίγουρα ξεκινάει από την αίσθηση της εξάντλησης, συνεχίζεται με την αίσθηση της αναποτελεσματικότητας και καταλήγει σε αδιαφορία, αρνητικότητα και κυνισμό. Πώς μπορεί να συμβεί αυτό; Αν συνδυάσουμε την πίεση της δουλειάς με την πίεση της καθημερινότητας που έχει ο καθένας (παιδιά, σκυλιά, δραστηριότητες, δεύτερες δουλειές κοκ), μπορεί πολλές φορές να νιώθουμε στα όρια της κατάρρευσης, έτοιμοι να κάτσουμε στη μέση του γραφείου και να ουρλιάζουμε ή να θέλουμε να κοπανήσουμε την πόρτα του προϊσταμένου μας και άλλα τέτοια.
Τι μπορούμε να κάνουμε όμως για να βοηθήσουμε εκτός από τους εαυτούς μας και τους ανθρώπους που δουλεύουν μαζί μας; Εμείς είμαστε οι πρώτοι που μπορούμε να παρατηρήσουμε «περίεργες» αντιδράσεις και αυτοί που μπορούμε άμεσα να παρέμβουμε. Δεν είναι και τόσο δύσκολο αν το σκεφτεί κανείς, αρκεί να παρατηρήσει συμπεριφορές, διαθέσεις και να σώσει καταστάσεις!
Το πρώτο στάδιο λοιπόν είναι να αναγνωρίσετε τα σημάδια!
Μήπως έχετε παρατηρήσει ότι ο κατά τα άλλα λαλίστατος συνάδελφός σας είναι σιωπηλός, κατσουφιασμένος και ξεφυσάει συνεχώς; Μήπως ξεχνάει πολύ και λείπει συχνά; Μήπως τα βλέπει όλα μαύρα;
Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι που συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι οι παρακάτω:
Ανάληψη πολύ απαιτητικών projects
Είτε πρόκειται για ατομικό είτε για ομαδικό project, αν ο φόρτος εργασίας είναι πάρα πολύ μεγάλος ή δεν έχει επιμεριστεί σωστά, αν οι ρόλοι δεν είναι ξεκαθαρισμένοι, αν οι προθεσμίες είναι πολύ πιεστικές, ο εργαζόμενος μπορεί να νιώσει πολύ αγχωμένος ή ανίκανος να τα καταφέρει. Αυτό που μπορείτε να κάνετε σε αυτή την περίπτωση είναι να βοηθήσετε στον σωστό επιμερισμό των καθηκόντων και να προτείνετε μία διαφορετική προσέγγιση όσον αφορά τη διαχείριση του έργου, ώστε και να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα αλλά και να βγει αλώβητος ο συνάδελφός σας από αυτό.
Αναγκαστική αλλαγή στον τρόπο εργασίας
Ο κάθε άνθρωπος έχει τον δικό του τρόπο να μαθαίνει και να δουλεύει. Άλλοι θέλουν να δουλεύουν ομαδικά, άλλοι θέλουν να έχουν χρόνο για να δουλεύουν μόνοι τους. Αν «αναγκαστεί» να υιοθετήσει κάποιος έναν τρόπο εργασίας που δεν έχει συνηθίσει ή δεν του ταιριάζει, μπορεί να γίνει και αναποτελεσματικός αλλά και δυσάρεστος. Τι πρέπει να κάνετε; Να αφήσετε το περιθώριο στον συνάδελφό σας να προσαρμόσει τον δικό του τρόπο σε αυτόν της ομάδας έτσι ώστε να νιώσει πιο άνετα αλλά και να δουλεύει πιο αποτελεσματικά.
Μεγάλος φόρτος εργασίας
Ειδικά στην Ελλάδα, η ανάληψη πολλών και διαφορετικών καθηκόντων από έναν υπάλληλο, είναι κάτι πολύ συχνό, ενώ από πολλούς εργοδότες αποτελεί και ζητούμενο. Είναι όμως αποτελεσματικό κάτι τέτοιο; Μπορεί ο εργαζόμενος όταν είναι τόσο πιεσμένος να αποδώσει σωστά, να έχει ιδέες και να μην νιώθει ότι είναι στα πρόθυρα του «burnout»; Σίγουρα όλοι θέλουν να εντυπωσιάσουν τους εργοδότες τους αναλαμβάνοντας όλο και περισσότερα καθήκοντα, δείχνοντας προθυμία και λέγοντας ναι σε νέα projects, όμως μήπως ήρθε η ώρα να πουν και ένα όχι; Αν ο συνάδελφός σας δεν τολμάει να το κάνει, τότε μπορείτε εσείς να προτείνετε στον προϊστάμενο να επιμεριστούν κάποια καθήκοντα σε μέλη της ομάδας, με σκοπό πάντα την αύξηση της παραγωγικότητας της ομάδας.
Κακή συμπεριφορά από τη διοίκηση
Μπορεί πολλές φορές όταν θέλετε να εκτιμήσετε την αξία μίας θέσης εργασίας, να μην είστε σε θέση να γνωρίζετε τη σχέση της διοίκησης με το προσωπικό της ή και να μην είναι κάτι που σας απασχολεί. Το θέμα όμως είναι ότι η κακή διαχείριση του προσωπικού από τη διοίκηση, πραγματικά μπορεί να «εξοντώσει» τον εργαζόμενο, να τον κάνει να νιώθει ανίκανος, ανήμπορος και έτοιμος να εκραγεί. Όλα αυτά μαζί σίγουρα επηρεάζουν την απόδοση και την όρεξη για δουλειά. Κάποιες φορές δεν είναι εύκολο να επέμβετε άμεσα στη διοίκηση, μπορείτε όμως να συζητήσετε με τον συνάδελφό σας, και να κάνετε κάποια αναφορά στον υπεύθυνο ανθρώπινου δυναμικού.
Προβλήματα εκτός δουλειάς
Τα προβλήματα εκτός δουλειάς, μπορεί μεν να μην αφορούν τη δουλειά, είναι όμως δύσκολο πολλές φορές να μείνουν εντελώς απ’ έξω. Κάποιες φορές λοιπόν μπορεί να δείτε τους συναδέλφους σας να δυσανασχετούν, να είναι αφηρημένοι, να μιλάνε συνέχεια στα τηλέφωνα. Τι πρέπει να κάνετε; Φυσικά και πρέπει να είστε διακριτικοί, όμως μπορείτε να δείξετε το ενδιαφέρον σας, προσεγγίζοντας τον συνάδελφό σας, ρωτώντας τον αν μπορείτε να βοηθήσετε σε κάτι, ή τι είναι αυτό που τον απασχολεί. Σε κάθε περίπτωση είτε σας πουν είτε όχι, θα νιώσουν το ενδιαφέρον σας και αυτό μπορεί να τους κάνει να νιώθουν πιο οικεία και να μην νιώθουν αποκομμένοι.
Πηγή: epixeiro.gr